• Anonym

Brunt blod

Hej, jag är gravid i vecka 6-7 och hade sex med min sambo igår. Idag har jag haft brunt blod i trosan, inte alls mkt utan ytterst lite. Nyligen så jag även en liten liten liten klump av levrat blod i trosan, den var hälften av en ärta i storlek ungefär. 

Nu är jag jätteorolig över detta. För några dagar sedan hade jag också bruna flytningar o frågade bm om det. Hon sa att det inte var någon fara och att det är väldigt vanligt under en graviditet. Men nu när jag såg denna "klump" blir jag ororlig. 

Vad tror ni???

• Svar på tråden Brunt blod
  • Piano

Tror inte du behöver oroa dig. Slemhinnorna "därnere" är sköra så man kan lätt blöda vid sex under grav. Så länge du inte har ont eller blöder mycket färskt blod är det nog ingen fara.

• Anonym

Enda råd man kan ge är och göra ett VUL men du är så tidig i din grav än så dom kan inte se så mycket vilket gör en ännu mera orolig. har själv gjort ett idag men dom såg inget så nu får ja oroa mej en hel vecka :/

Bruna flytningar kan vara precis vad som helst.. mitt ma började så men med sonen hade ja bruna flytningar utan att dom hitta nått fel så tänk på att så länge du inte har ont är det NOG ingen fara och tyvärr kan man ju inte påverka nått så här tidigt. läkaren sa till mej idag att ja skulle inte stressa och han avrådde mig från sex då jag har haft en blödning tidigare

• Anonym (time will tell)

Som det sägs här ovan, det går inte säkert att säga. Det är vanligt med bruna/blodiga flytningar tidigt i graviditeten, men det KAN vara början på ett missfall. Om det har varit så lugnt som det verkar är dock missfall kanske mindre troligt, särskilt om du inte har ont. Tyvärr är tiden det enda som kan utvisa...

Anklaga dig själv däremot inte för att ni hade sex, det finns inget som säger att det är skadligt vid en normal graviditet! Om det blir ett missfall hade det med största sannolikhet hänt ändå, och de flesta missfall beror på fel på fostret så att det aldrig hade kunnat utvecklas till ett normalt barn ändå.

Svar på tråden Brunt blod