Sällskapsspel till 2-åring?
Jag ska köpa en present till en 2-åring och vill gärna ge bort ett spel. Finns det några väldigt enkla spel som en 2-åring kan spela tillsammans med förälder? Tips mottages!
Jag ska köpa en present till en 2-åring och vill gärna ge bort ett spel. Finns det några väldigt enkla spel som en 2-åring kan spela tillsammans med förälder? Tips mottages!
Memory?
Picknick spelet ! Superfint !
Nåt Lottospel.
Ballongspelet
Man slår en tärning med färger å så har man en spelplan med ballonger i olika färger. Så om man slår röd får man lägga en röd bricka på den röda ballongen.
Å den som får alla brickor först vinner.
Hoppas du förstår! :)
Picknick spelet är 4 brickor , en tärning och ett bröd,flaska , äpple ,päron och något mer tror jag :(). Man slår tärningen, en bild på tärningen visas och man tar den och lägger på sin bricka :) enkelt och roligt :)
Finns ett spel som heter "Ballong jakten" oxå. Roligt å lätt spel för de små. Min son kan spela det helt själv med kompisarna, å de var då knappt 3 år gamla. Enkla regler, ingen tärning, utan man tar en liten bricka varje gång å får ballonger i olika färger.
Okej, lät enkelt och brauote=63816873][quote-nick]Catbride skrev 2012-03-03 15:36:02 följande:[/quote-nick]Finns ett spel som heter "Ballong jakten" oxå. Roligt å lätt spel för de små. Min son kan spela det helt själv med kompisarna, å de var då knappt 3 år gamla. Enkla regler, ingen tärning, utan man tar en liten bricka varje gång å får ballonger i olika färger.[/quote]
Alltså, är det en som fyller 2? En genomsnittlig 2-åring klarar nog inte av ett spel, jag vet att min inte gjorde det. Han fick ett enkelt mitt första spel i julklapp 2 månader innan sin 2-års-dag som vi testat löpande, men det har han inte fattat förrän ganska nyss. Vi introducerade ballongjakten och Memory i julas (sonen fyllde nyss 3) och nu klarar han av Ballongjakten, men Memory tycker han fortfarande är poänglöst.
Jag testade Memory för min två-åring igår... Han kollade på mig som jag var dum. Och då är han ändå väldigt verbal och göra massa annat som han är "liten" för. Men Memory tyckte han var galet tråkigt.
2-åringar brukar ju inte ha fattat själv "spel-idéen". De begriper vad man ska göra, men inte vad det går ut på. Min äldsta fyllde 4 år och han har full koll på spel. Lillebror blir 3 år i slutet av april. Han är gärna med och spelar, men han är oftast bara med en kort stund och är rätt likgiltig över om någon hoppar över honom ett drag eller två......han kommer och går och leker på andra sätt med spelet. Går sin egen väg på fiabrädan, lägger en dominobricka han tycker är fin helt enkelt eller vänder snabbt upp alla lottobrickor efter en stund för att hitta alla sina. Han vet hur man ska göra, men han har inte förstått tjusningen med att just spela ännu
Känner igen det där! Nyfyllda 3-åring fattar ju Memory, man ska vända på brickorna och hitta paren men han tycker att det är helt meningslöst att man ska omgärda det där med en massa regler, som han i och för sig också förstår. Han tycker bara inte att de tillför något. Däremot leker vi med Memorybrickorna och dominobrickorna lite mer fritt och det tycker han är rätt så kul (en stund).
Steka Ägg älskade min son från drygt 2,5 år. Det är ett mattespel som bl a Ellos har sålt. Ibland står det att det är från höga åldrar men det är fel, det står från tre år på förpackningen.
Man har en äggkorg och slår en tärning, 1-5 är äggkoppar med samma siffra. Får jag ett lägger jag ett av mina ägg i ettans äggkopp, finns det ett ägg där får jag ta det till min korg. Blir det en sexa får jag lägga ägget i stekpannan och det är ute ur spelet. Försten som får slut på ägg vinner