• Anonym (gayex)

Pappan till mina barn är gay...

Hejsan!

Tänkte bara ventilera lite... börjar från början... träffade en kille när jag var ca 20 år.. vi var jättekära och hade jättekul ihop. Efter två år fick vi vår son.. det var i samband med vår sons födelse som jag började upptäcka konstiga sms som min sambo fick.. från killar... tänkte att det var väldigt märkligt och konfronterade honom såklart.. men han blånekade och sa att de hade skickat fel... vi hade ett lyckligt förhållande även om min magkänsla sa mig att min kille kanske var bi.. vi fick iaf efter tre år en till son.. och det var efter det som jag hittade massor med saker på datorn och hans mobil... gaysaker.. kontakt med andra killar ... jag lämnade honom några år senare.. jag var enbart kvar dessa år för barnens skull... vi levde bara som rumskompisar. Han vägrade erkänna att han var gay men jag visste det såklart.... han har nu erkänt detta för mig... han har en kille, samma som han i smyg dejtade när vi bodde ihop..

har någon annan varit med om detta.. ? Känns så förbjudet att prata om ..

• Svar på tråden Pappan till mina barn är gay...
  • Anonym (Otrogen!)

Att vara bi, som ditt x är det inget fel på, så länge man är öppen med det och inte var OTROGEN som han var. Klart att du gjorde rätt i att lämna honom.

Att vara otrogen mot sin partner i smyg, är väl fan det värsta någon kan råka ut för.

• karet

Jag har inte själv varit i situationen men en i min närhet har haft lika, fast det tog honom ca 50 år att komma ut. (De hade varit ihop först en gång som unga och sen ett gäng år mellan 40-50).
    Han är idag gift med en kille.

Han har varit gift två gånger med kvinnor innan, den första har han ett barn med och den andra har han fyra barn med.

• Anonym (gayex)
    karet skrev 2012-03-02 06:19:22 följande:
    Jag har inte själv varit i situationen men en i min närhet har haft lika, fast det tog honom ca 50 år att komma ut. (De hade varit ihop först en gång som unga och sen ett gäng år mellan 40-50).
    Han är idag gift med en kille.

Han har varit gift två gånger med kvinnor innan, den första har han ett barn med och den andra har han fyra barn med.

Tack för svaret! vet du hur barnen tog det och hur personer runt omkring dem, deras kompisar och folk överlag reagerar och behandlar barnen?
  • Anonym (Elsa)

Det är ju kanske inte samma sak för dig, men jag levde gift med en man och har barn men visste att jag ville leva med en kvinna, efter 7 år tog jag beslutet och skilde mig och blev tillsammans med en tjej.
    Min dotter på 4 år har inte haft några som helst problem med detta. Barn tar saker bättre än man tror, man gör det ofta till en större grej än det behöver vara.
    Jag hoppas ditt ex kan leva sitt liv öppet och att du stöttar honom! 

• Anonym (gayex)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-04-05 10:02:09 följande:
    Det är ju kanske inte samma sak för dig, men jag levde gift med en man och har barn men visste att jag ville leva med en kvinna, efter 7 år tog jag beslutet och skilde mig och blev tillsammans med en tjej.
    Min dotter på 4 år har inte haft några som helst problem med detta. Barn tar saker bättre än man tror, man gör det ofta till en större grej än det behöver vara.
    Jag hoppas ditt ex kan leva sitt liv öppet och att du stöttar honom! 
    För mig känns mitt liv med mitt ex som en lögn! Han har snuvat mig på mitt liv kan man säga eftersom han gav mig aldrig något val att välja. Jag hade aldrig skaffat barn med honom såklart om jag hade vetat. Att lura någon till ett liv och skaffa barn även om man vet att man är gay är för mig helt otroligt ego!! Jag ser mitt ex som en insekt och tyvärr så har vi ju barn ihop så vi måste ju prata med varandra.. men jag är lika fejk som han är ... jag är fejktrevlig mot honom när vi tvingas ses eftersom barnen ser på .... men jag spyr på honom egentligen,,,,
    Mina barn vet inget än... han är för feg för att berätta... hoppas att han inte väntar tills de är tonåringar för då blir de nog ganska knäckta... jag kommer iaf stötta dem så mycket jag kan,...
  • de Robespierre

Jag är lite osäker på bad du egentligen frågar efter:

Att du blev bedragen under en lång tid där hans sexuella läggning visade sig var en annan än den han sa att den var?

Eller att ha barn tillsammans med någon som är gay?

Jag vet flera exempel på par som har barn och där någon utav parterna senare har kommit ut som gay/lesb. För den andra partnern har det naturligtvis kommit som en chock och har varit oerhört svårt att hantera. Tankar som att tiden tillsammans bara har varit en spel är väl naturliga att känna. Detsamma gäller när de tänker tillbaka på alla ansträngningar, uppoffringar, besvikelser och förtvivlan som har skett i (det "spelade" heterosexuella) förhållandet när man försökte få det att fungera (fast den egentliga orsaken till problemen senare visade bero på något helt annat). Att man har blivit snuvad på en massa år. År som man kunde ha lagt på någon annan. Att man blev inlurad i en återvändsgränd där partnern hela tiden visste om det. Nu med facit i hand så känner de sig som idioter att de inte fattade långt innan.

Allt detta bottnar i besvikelse och sårade känslor. Precis som en sviken kärlek så handlar det mycket om känslan att bli bortvald. Ratad. Lämnad. Och i dessa fall så är det även mer definitivt eftersom chansen är minimal att man längre fram kanske kan blir ett par igen, som vid andra separationer mellan två med samma sexuella läggning. Den vetskapen är också smärtsam eftersom olika sexuell läggning inte förbjuder att man kan älska varandra ändå. Just det sista kan bli mycket förvirrande hur man kan älska någon som senare visar sig att vara t.ex gay.

Men jag tror att man lätt missar en sak. Och det är att det finns två kärleksförhållanden. Det mellan partners och det mot barnen (om de finns). För kärleken mellan två partners kan självklart ta stryk, förträngas, ändras eller helt enkelt ta slut. Men det mellan föräldrarna och barnen kommer alltid finnas där oavsett vad som händer. Visst, den kan bli komplicerad och kanske stormig under en kortare eller längre tid men den finns där.

Att komma ut är svårt som singel. Det måste vara 1000ggr svårare om man under en stor del av sitt liv har förträngt det och levt i ett förhållande. Speciellt med den klassiska familjen som förebild. Ju längre tid man låter "lögnen" pågå desto svårare måste det vara att komma ut och därmed såra alla sina älskade. Just rädslan att såra, göra någon besviken och kanske förlora en massa saker som är det viktigaste i ens liv måste vara plågsamt att bära på. Samtidigt som man vet och känner att man inte längre klarar av att spela det spel man gör.

När det gäller hur barnen tar detta så handlar det nog mycket om vilka värderingar de har fått, hur pass liberal och respektfull hemmet är. Hur stor acceptans föräldrarna har mot det som många anser som främmande. Det är nog svårt att generalisera här eftersom vi alla är olika. Men en sak är nog ganska säker och det är att barnen tar detta på det sätt" som de har fått lära sig". Dvs om föräldrarna (eller någon utav dem) är väldigt emot kärlek mellan samma kön så är det inte osannolikt att barnen ärver detta.

Separationen mellan föräldrarna är en sak. Den ena förälderns sexuella läggning är en annan. Inget barn vill väl att föräldrarna skall separera. Men om det innebär en positiv förändring för barnen (inga mera bråk osv) så är det kanske den bästa vägen framåt. För det viktigaste för barnet är då att föräldrarna är sams och att de fortsätter att älska barnet. Då är den ena förälderns (nya) sexuella läggning inte intressant. Det är den stora bilden som är det viktiga.

• Anonym (gayex)
    de Robespierre skrev 2012-04-05 11:22:53 följande:
    Jag är lite osäker på bad du egentligen frågar efter:

Att du blev bedragen under en lång tid där hans sexuella läggning visade sig var en annan än den han sa att den var?

Eller att ha barn tillsammans med någon som är gay?

Jag vet flera exempel på par som har barn och där någon utav parterna senare har kommit ut som gay/lesb. För den andra partnern har det naturligtvis kommit som en chock och har varit oerhört svårt att hantera. Tankar som att tiden tillsammans bara har varit en spel är väl naturliga att känna. Detsamma gäller när de tänker tillbaka på alla ansträngningar, uppoffringar, besvikelser och förtvivlan som har skett i (det "spelade" heterosexuella) förhållandet när man försökte få det att fungera (fast den egentliga orsaken till problemen senare visade bero på något helt annat). Att man har blivit snuvad på en massa år. År som man kunde ha lagt på någon annan. Att man blev inlurad i en återvändsgränd där partnern hela tiden visste om det. Nu med facit i hand så känner de sig som idioter att de inte fattade långt innan.

Allt detta bottnar i besvikelse och sårade känslor. Precis som en sviken kärlek så handlar det mycket om känslan att bli bortvald. Ratad. Lämnad. Och i dessa fall så är det även mer definitivt eftersom chansen är minimal att man längre fram kanske kan blir ett par igen, som vid andra separationer mellan två med samma sexuella läggning. Den vetskapen är också smärtsam eftersom olika sexuell läggning inte förbjuder att man kan älska varandra ändå. Just det sista kan bli mycket förvirrande hur man kan älska någon som senare visar sig att vara t.ex gay.

Men jag tror att man lätt missar en sak. Och det är att det finns två kärleksförhållanden. Det mellan partners och det mot barnen (om de finns). För kärleken mellan två partners kan självklart ta stryk, förträngas, ändras eller helt enkelt ta slut. Men det mellan föräldrarna och barnen kommer alltid finnas där oavsett vad som händer. Visst, den kan bli komplicerad och kanske stormig under en kortare eller längre tid men den finns där.

Att komma ut är svårt som singel. Det måste vara 1000ggr svårare om man under en stor del av sitt liv har förträngt det och levt i ett förhållande. Speciellt med den klassiska familjen som förebild. Ju längre tid man låter "lögnen" pågå desto svårare måste det vara att komma ut och därmed såra alla sina älskade. Just rädslan att såra, göra någon besviken och kanske förlora en massa saker som är det viktigaste i ens liv måste vara plågsamt att bära på. Samtidigt som man vet och känner att man inte längre klarar av att spela det spel man gör.

När det gäller hur barnen tar detta så handlar det nog mycket om vilka värderingar de har fått, hur pass liberal och respektfull hemmet är. Hur stor acceptans föräldrarna har mot det som många anser som främmande. Det är nog svårt att generalisera här eftersom vi alla är olika. Men en sak är nog ganska säker och det är att barnen tar detta på det sätt" som de har fått lära sig". Dvs om föräldrarna (eller någon utav dem) är väldigt emot kärlek mellan samma kön så är det inte osannolikt att barnen ärver detta.

Separationen mellan föräldrarna är en sak. Den ena förälderns sexuella läggning är en annan. Inget barn vill väl att föräldrarna skall separera. Men om det innebär en positiv förändring för barnen (inga mera bråk osv) så är det kanske den bästa vägen framåt. För det viktigaste för barnet är då att föräldrarna är sams och att de fortsätter att älska barnet. Då är den ena förälderns (nya) sexuella läggning inte intressant. Det är den stora bilden som är det viktiga.

Vilket fint inlägg du skrev! Jag vet inte riktigt vad jag frågar efter.. men jag känner mig bara såå lurad lurad lurad!!! Ville höra om det finns fler personer där ute som har upplevt detta.. skammen och den fruktansvärda känslan att ha levt i en lögn och att livet på något sätt har slösats bort på en person som visste om det hela tiden..
    Att ha en homosexuell förälder är tyvärr ett stigma i dagens samhälle... jag vill såklart att barnen ska ha en öppen syn på att deras pappa är gay (när han nu väljer att berätta).... jag har aldrig sagt något illa om homosexuella till dem... barnen vet knappt vad det är tror jag..  tror att det kommer gå bra iof.. de kommer nog inte bli retade men får säkert höra glåpord någon gång..
    Jag är bara äcklad och förbannad på idioten till pappa för att han har lurat mig till ett liv jag inte ville ha,,!
  • toccata

Barn är oftare öppnare än vuxna och kanske det beror på att man ännu inte hunnit färgas av alla samhälleliga normer på samma sätt.

#7 välformulerat och vackra tankar.

#8  du kanske drar slutsatser som faktiskt är felaktiga om pappan till dina barn, om att han medvetet lurat dig om sin sexualitet, att han hela tiden har vetat. Tror inte alls att det behöver vara så.

• Anonym (lurad)

är med om samma sak precis nu :(
    skrev om det i känsliga rummet... 

Svar på tråden Pappan till mina barn är gay...