• misshallonsaft

Ragdoll hona på 5 månader....

Hej! Har en ragdoll hona på 5 månader. Fick henne när hon var 12,5 vecka.. Vi valde rasen ragdoll för att de ska ha sådant bra humör. Jag e rädd för henne då jag tycker hon e vild. Hon springer efter en jätte snabbt och jamar på ett speciellt sett.. Hon attackerar typ när man går och hon biter mig i benen när man bara står och diskar tex el pratar i telefonen el sitter på en stol el soffa.. Så kommer hon och sätter tassarna runt vaden och sen biter hon.. Varför gör hon så?? Och hur får man henne att sluta? Varför springer hon som en galning och jamar till efter en och ibland även hoppar upp precis bredvid en? Hon lägger sig och tittar på en å ser nästan arg ut å helt plötsligt jamar hon till och springer.. Verkar vara mest mig hon biter i vaden helt plötsligt.. Vi har tre barn men aldrig dom. Är detta normalt beteende hos en ragdoll ?? Snälla hjälp mig! Vill inte vs rädd för katten

Trollen heter Filip och Vilma
  • Svar på tråden Ragdoll hona på 5 månader....
  • Thaleya1

Jag tror det har med åldern att göra. När de är i den åldern är alla katter superbusiga, och attakerar allt runt dem. Mina katter brukade klättra uppför mina ben som att de var träd. Det gjorde ont.

• Catgodess

Det har med åldern att göra, en 5-månaders katt är fortfarande en unge. Hon tycker om dig och vill testa gränser och busa. 

• deecember

Har ni tillräckligt mycket aktiviteter för katten (förutom benklättringen ;))?
    Vår yngsta katt betedde sig nästan likadant, visserligen var hon mindre än 5 månader då men..
    för oss räckte det med att investera i ett takhögt klätterträd, "kattgym" och en massa små skinnmöss, för att slippa få ben, stolar och mattor sönderlekta..

• Havanna82

Hon är ju busig!! Upp till året ungefär är ju katterna som tonåringar. Googla lite på kattaktivering. Att hon attackerar fötterna, biter och sparkar med baktassarna är ett naturligt beteende för att döda bytesdjur. Hon vill helt enkelt få utlopp för sina naturliga drifter. Finns massa leksaker som hjälper till med detta, men det kräver att man är lite påläst om beteenden.

• misshallonsaft

Har massa möss,klös träd,laser pekare.. Vad är kattgym?

• misshallonsaft

Vilka leksaker ska vi inskaffa tycker du?

• deecember
    misshallonsaft skrev 2012-03-01 23:30:06 följande:
    Har massa möss,klös träd,laser pekare.. Vad är kattgym?
    Lite samma sak som ett babygym, fast för katter.. :)
    Vår yngsta älskar det och kan överfalla och släpa runt på det överallt.
    Finns på t.ex ÖoB för runt 50-lappen, kanske inte världens snyggaste men de funkar lika bra som de dyrare..:)
  • mlinz

Klösträd! Finns på djuraffären och på tradera och andra sidor på internet :) min tjej (blandras) var också helt galen som ung, nu är hon över året och kastrerad men har fortfarande busattacker :)

Svar på tråden Ragdoll hona på 5 månader....