• micjos

    Hur göra?

    Min äldsta dotter går i klass 3. När hon började förskolklassen hade hon många vänner och likaså när hon gick i 1:an. Hon går på en skola där det endast finns en klass per årskurs. Jag tror det var när hon skulle början i 2:an som en ny tjej flyttade hit, till vår gata, i början lekte dem hemma men efter ett tag hade min dotter mindre och mindre vänner och den nya tjejen började säga dumma saker till min dotter. Till exempel så sa hon till henne att hon skulle spå henne i handen en gång och att hon då såg att hon (min dotter) snart skulle dö. De åker buss till idrotten i skolan och en gång frågade min dotter när denna tjej gick förbi henne i bussen om hon ville sitta hos henne och då svarade hon att nä, det vill jag inte din idiot. Sen, förra terminen bildade denna tjej en grupp i skolan där alla som inte gillade min dotter fick vara med och så fort min dotter leker med någon på rasterna går denna tjej till den kompis hon leker med och säger att hon ska leka med henne istället. Vi tog upp det här med gruppen hon startade med hennes lärare för hon hade inte sagt det till oss så vi trodde inte att hon visste, men vist gjorde hon det! Hon sa att min dotter var nog inte helt oskyldig hon heller och sen började hon prata om något annat. Hur kan man som lärare försvara mobbare? Hur kan man sitta och säga att den som blir mobbad får skylla sig själv?

    Hon leker väldigt sällan med någon i skolan säger hon, ofta får hon gå själv på rasterna, och de få ggr hon leker med någon kommer då denna tjej och "tar" kompisen ifrån henne. Det konstiga är att det är ingen annan än vi som ser detta då denna tjej är en ögontjänare. Ibland, förut när de lekte utanför här på gatan så stod jag i fönstret och tittade på dem (visste vad hon gick för o ville ha lite koll) utan att de visste det och såg att hon kunde tex förstöra snökojor som min dotter byggt osv, en gång öppnade jag och sa till henne på skarpen för jag hade tröttnat på hennes dumheter, då sa hon inget utan gick hem. Det konstiga är också att hon är en av de kamratstödjare som finns på skolan, hur går det ihop sig????? 

    Min dotter kom och sa igår att hon vill byta skola då hon vill ha vänner.... hur reagerar man på det? Hur gör man, vart vänder man sig när lärarna inte verkar se eller vilja se hur det är? Vad säger man till sitt barn?

    Blir så ledsen när jag hör hur det är, det ska inte behöva vara så!

     

  • Svar på tråden Hur göra?
  • Hanna7401

    Hemskt! Det är sådant här man kan oroa sig för.
    Tänk att läraren kunde säga så! Tyvärr tror jag att det är ganska vanligt att lärare svarar så MEN jag tror o hoppas att det blir bättre, fler o fler lär sig mer om mobbning, konflikthantering osv.
    Du kan ta upp det igen med läraren och ge henne en chans till eller så får du direkt till rektorn.
    Man måste få till en diskussion mellan din flicka och den här tjejen. Känner du föräldrarna?

  • micjos

    Nä, vi känner dem inte men vi pratade med dem då de preics flyttat hit och verkade jättetrevliga. Men nu har de blivit snobbiga och verkar endast umgås med de barn och föräldrar som har lite mer pengar än normalt.... oss ser dom liksom ner på osv. Så jag tror inte det skulle funka att prata med dem för de kommer endast säga att et är vår dotters fel att det är så och att deras är helt perfekt och gör aldrig sådana saker.... 

    Vår dotters klass har fått en annan lärare i denna årskurs men det känns som att skolan är rädd för att inte se perfekt ut utåt utan mobbing vill de inte ta i även om det står längst bak i deras kontakt böcker att de är med och ska motverka mobbing.....   låter bra iaf! 

  • SIN74

    Blir så illa berörd när jag läser det du skriver. Några tankar:du säger att det finns kamratstödjare, då finns det också ett par vuxna som har anvaret över dessa. Gå förbi läraren och kontakta dem eller rektorn. Om inte det sätter fart på processen så ring rektorn igen och be att få till ett möte. Hos oss är skolsköterskan kopplad till detta team så denne kan du också ringa.
    Bli nu en hökmamma - på skolan så att de får veta så att du hittar rätt person som kommer att ta tag  i detta  - de finns.

Svar på tråden Hur göra?