• bumse2

Baka med många ägg

Har visst 12 stycken ägg hemma där bäst före datumet gott ut för en vecka sedan, tänkte att man kanske kunde baka på dessa, men har stiltje i huvudet, kommer inte på något att baka som innehåller många ägg. Någon som har ett bra recept eller förslag?

Emma 020123, Linus 080917
  • Svar på tråden Baka med många ägg
  • Trolltoka
    SAFTIGA TOSCARUTOR
    Räcker till 30-36 rutor
    Det här behöver du:

Härligt nöt- och mandeltäcke har dessa saftiga mjuka rutor!

250 g smör el. margarin
    1 dl mjölk
    4 dl strösocker
    6 ägg
    6 dl vetemjöl
    3-4 tsk bakpulver

Nöttäcke:
    200 g hasselnötter
    100 sötmandel
    200 g smör
    4 msk mjölk
    1 dl ljust muscovadosocker
    4 msk flytande honung
    2 msk vetemjöl

Så här gör du:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en stor långpanna, 30 x 40 cm.

Smält smöret och häll sedan i mjölken.

Vispa sockret och äggen riktigt luftigt.

Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i äggsmeten tillsammans med smörblandningen.

Häll smeten i långpannan och grädda kakan i den nedre delen av ugnen i ca 25 min.

Nöttäcke: Hacka nötter och mandlar grovt. 

Smält smöret på svag värme i en kastrull tillsammans med mjölk, muscovadosocker, honung och vetemjöl. Låt smeten koka ihop och sjuda under omrörning tills den tjocknar.

Rör ner nötter och mandlar. Bred nöttäcket mycket försiktigt över den nygräddade kakan. Grädda kakan mitt i ugnen i ytterligare 10-15 min. Prova med en sticka så att den är klar i mitten.

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    DAIM & NOUGATRUTOR
    Räcker till 30 rutor
    Det här behöver du:
    Gottegrisarnas favoritkaka!

6 ägg
    6 dl socker
    260 g smör
    7½ msk kakao
    5 dl vetemjöl
    2½ tsk vaniljsocker
    300 g dajm
    150 g nougat
    Så här gör du:
    Vispa ägg och socker riktigt pösigt.

Smält smöret och låt det svalna helt.

Blanda samman de torra ingredienserna och häll i dem växelvis med det smälta smöret. Rör till en jämn smet.

Smörj och brö en långpanna, 30 x 40 cm, och häll i smeten. Grädda i 175 grader i 20 minuter mitt i ugnen. Kakan skall fortfarande vara lite kladdig inuti.

Hyvla nougaten över kakan medan den ännu är varm. Fördela den smälta nougaten över kakan. Hacka daimen och strö den över den varma kakan.

Låt kakan svalna något i långpannan, skär den sedan i 30 rutor. Ät och njut! Mums!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • tinis77

Gör ett gäng sockerkakor och lägg i frysen. Annars så håller ägg 2-3 månader efter BF-datum, om du har dom i kyl. Datumet gäller för ägg i rumstemperatur.

• trubbelsnåd

Ägg hålle länge efter bäst före-datum, så om du inte vill baka upp dem just nu är det ingen fara på taket.

Svar på tråden Baka med många ägg