• mila1

måste sätta in min bebis på dagis???

Hallå läsare!

joo jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med. Det är så att jag är en ensamstående mamma till en grabb på 11 månader, pappan lämnade oss för några veckor sedan och nu har jag ingen aning om vad jag ska ta mig till. Jag har ingen rätt till föräldrapengar (mina dagar är slut) så jag tänkte ansöka om ekonomisk bidrag och bostadsbidrag. Problemet är nu att min handläggare säger att jag måste sätta in min 11 månaders bebis på dagis och börja söka jobb, vilket gör mig lite orolig för han kan ju inte gå eller krypa än?????  Inte nog med det men jag ammar ju fortfarande men okej det kan jag väl sluta med men att han ska börja på dagis gör mig väldigt orolig.
    Hjälp vad ska jag göra???   Rynkar på näsan

• Svar på tråden måste sätta in min bebis på dagis???
  • La Lola

När hade du tänkt att han skulle börja i förskola om ni inte hade separerat? För det är ju några månaders väntetid.....

Att han inte kan gå eller krypa gör ju inget.
    Det måste de inte kunna för att börja på förskola.....

Pappan får väl vara föräldraledig tills ni får en förskoleplats.
    Och så kan du söka jobb.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • KossanMuu

Kan inte pappan vara föräldraledig då? Barnet kan ju ändå bo med dig men att du lämnar hen där varje morgon istället för att lämna på dagis. Så gjorde vi när jag separerade från dotterns pappa när hon var 1. 

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 20 oktober 2012 ♥
  • Amy27

Har pappan dagar kvar?
    Han kanske kan vara föräldraledig så kan du söka jobb/jobba och så slipper lillen börja dagis in. Du kan pumpa ut mjölk om du vill fortsätta amma....

• MHM

om det inte är ett alternativ kanske du kan studera på distans? då kan du få pengar av csn och ändå vara hemma med ditt barn. 

• jamila2000

Förmodar att du fått 180 av pappans dagar.
    Har du ensam vårdnad nu så har du väl rätt till dom 60 dagarna som är reserverade för pappan.
    Dessutom brukar barn inte få börja på förskolan före 1års ålder.
    Står du på kö för en plats i förskolan?

• Bellissima81

Om det är så att inte pappan kan vara föräldraledig medans du söker jobb så är mitt tips att du börjar plugga. Plugga på distans, välj en kurs, något som du tycker värkar intressant, så kan du både vara hemma med lillen och söka jobb. Lycka till!!

• La Lola
    jamila2000 skrev 2012-03-02 10:31:23 följande:
    Förmodar att du fått 180 av pappans dagar.
    Har du ensam vårdnad nu så har du väl rätt till dom 60 dagarna som är reserverade för pappan.
    Dessutom brukar barn inte få börja på förskolan före 1års ålder.
    Står du på kö för en plats i förskolan?
    Jo man kan söka dispens.
  • Tow2Mater

Hitta ett dagis med små åldersanpassade grupper, ingen stor stökig 1-5 års blandgruppverksamhet. Det kommer gå super!

• Dr Mupp

Amma kan du fortsätta med trots att han går på dagis. Du bara ammar när ni är tillsammans. Jag har själv ammat (och ammar) dagisbarn.

Visst kan soc säga åt dig att du måste sätta honom på dagis, men nästan överallt är det kö så det enda du kan göra är att sätta honom i kö och sen får du socialbidrag. Sen får han börja så fort det finns en ledig plats vilket kan dröja några månader.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Meränmamma

Jag tvingades sätta mitt yngsta barn i förskola när hon var 13 månader. Kändes inte alls kul, men jag hade också blivit lämnad och hade inget val ekonomiskt. Men faktum är att det gick rätt bra! Om barnet bara är tryggt i sig själv så kommer det gå fint. Som förälder gör man det man måste göra, bara. Men jag förstår att det inte är detta du vill!

• Clear1

Tror det är 1års gräns på dagis... Har pappan skrivit över sina dagar på dig? 
    Har du inte fler dagar om din dotter bara är 11månader? 480dagar har man väl, med lägsta nivå dagarna?

• La Lola
    Clear1 skrev 2012-03-16 16:58:09 följande:
    Tror det är 1års gräns på dagis... Har pappan skrivit över sina dagar på dig? 
    Har du inte fler dagar om din dotter bara är 11månader? 480dagar har man väl, med lägsta nivå dagarna?
    La Lola skrev 2012-03-02 11:04:45 följande:
    Jo man kan söka dispens.
Svar på tråden måste sätta in min bebis på dagis???