• Parenthood

Integritet eller yttrandefrihet?

Samtidigt som det rapporteras i media om sveriges förestående lag om förbud mot kränkade fotografering och mediernas motstånd till den nya lagen med hänvisning till att det skulle begränsa deras yttrandefrihet stämmer en fransman google för att dom inte bara fotograferat honom när han omgärdad av en hög mur kissade inne på sin egen tomt utan dessutom publicerade bilden på webben.

Följdaktligen uppstår frågan, vilket är viktigast, den personliga integriteten eller den allmänna yttrandefriheten?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Integritet eller yttrandefrihet?
  • Hasselnöt

Integriteten såklart.

• Hasselnöt

Och jag ser fram emot den lagen.

• Butterscotch

Att ha rätten att publicera en bild på en kissande man tycker jag inte har så mycket med yttrandefrihet att göra... jag ser inte att integritet och yttrandefrihet står i motsatsförhållande till varandra. Båda är viktiga.

• PolyPond

Jag säger som Stellan Skarsgård:

Det är skillnad på vad som är av allmänintresse och vad som är allmänt intresse.

Skulle media ta ansvaret att hålla sig till det förstnämnda hade vi inte haft ett problem.

• Butterscotch
    PolyPond skrev 2012-03-02 12:07:19 följande:
    Jag säger som Stellan Skarsgård:

Det är skillnad på vad som är av allmänintresse och vad som är allmänt intresse.
  • Regnig måndag

Nu är det bara ett lagförslag så det är en bit kvar på vägen...

Förslaget går ut på att det ska vara brottsligt då syftet är en kränkning. Jag ser mao inte en direkt konflikt mellan yttrandefrihet vs integritet. det är ungefär som i forum, man kan få fram det man menar utan att kränka eller såra.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

Tillägg: Jag tror inte att det kommer att bli så stor skillnad från medias håll. Däremot kan man komma åt alla de som startar hatgrupper osv riktade mot en enskild individ vilket är svårt idag.

Jag värdesätter annars yttrandefriheten över integriteten.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Selfish Geene

Jag tycker att yttrandefriheten är en viktigare princip än integriteten, men jag tror inte att vi behöver välja mellan de två
    PolyPond säger det väldigt bra om skillnaden mellan allmänintresse och allmänt intresse tycker jag 

• Johan75

Om jag förenklar detta till att bara handla om principerna yttrandefrihet och integritet så anser jag att yttrandefriheten är oändligt mycket viktigare.

Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Integritet eller yttrandefrihet?