• Anonym (inreda nytt)

INREDNING! En fråga om att slipa och lacka om vardagsrumsbord. Någon händig som vet?

Hej alla händiga!

Jag har en fråga angående mitt vardagsrumsbord. Det är mörklackat men nu har lacken börjat att lossa när man tar på bordet så därför tänkte jag slipa bort den gamla lacken och sedan köpa en ny lack och lägga på. Antagligen ljusare i tonen. Jag har inte riktigt än bestämt mig.

Bordet ser ut såhär i modellen men mycket mörkare i lacket, nästan svart:

Min fråga är. Hur ska jag gå tillväga?

Jag har tillgång till en liten slipmaskin som jag tänkte slipa bort lacken på själva ovansidan med och allt annat jag kommer åt. Men benen och smådetaljer kan bli krångligt att slipa med maskin så det får jag antagligen ta för hand. Det är bara lacken på ovansidan som lossnar. Lacken på benen verkar sitta bra. Måste jag slipa bort all gammal lack?

Vilken lack ska jag sedan lacka om bordet med? Vad tycker ni passar? Kanske som på bilden eller ljusare har jag funderat på.
  • Svar på tråden INREDNING! En fråga om att slipa och lacka om vardagsrumsbord. Någon händig som vet?
  • Bees knees

På bilden ser det ut som att bordet är betsat innan lackning. Om så är fallet så skulle jag lägga ner din plan. Bets tränger ner långt i träetsfibrer. Men som sagt bara en gissning baserat på vad jag kan se på bilden.

• Bees knees

om bordet Är fanérat putsar du nog igenom det o ner till spärrfanéren. Ser dock ut att vara ren limfog?

• Anonym

Man kan tvätta med målartvätt för att få en matt yta som färg fäster på, även där man inte når med slip. Vet inte hur det funkar med lack dock. Man kan ju borta med en stålborste för att få bort lös lack också, men det kanske blir skador på trät då?

• Bees knees

Stålborste avråder jag ifrån. Men att lösa upp lacken o måla över kan gå. Jag är möbelsnickare o inte målare så mitt tips är att knata in på Nordsjö färg eller dylikt och fråga dem.

• Bees knees

Annars går det ju att sickla bort det, men det kanske blir för avancerat? Vet inte hur verktygskunnig/ händig du är? Du kan även där råka gå igenom eventuellt fanér och behöver nog slipa sickeln emellanåt.

• Anonym (inreda nytt)

Hej tack för svaren!

Jag tror inte att mitt bord är betsat eftersom man ser träet komma upp efter att lacken släppt. Men det bordet håller jag med om att det är betsat. Det är också trä rakt igenom så alltså ingen faner. Jag tror jag ska pröva med att börja slipa det och så får vi se hur det blir. Inget kan bli värre än det är nu vad gäller ytan på det. Jag hade köpt ett nytt om det inte vore för att modellen på bordet är så snyggt och det är stabilt också. Jag ska nog fråga i en färgbutik vad de tror.

Jag har också en obehandlad furubyrå som jag funderar på att måla vit. Funderar på antikvit. Tror ni att det blir snyggt? Behöver jag slipa på den innan jag målar eller är det bara att köra igång direkt? Jag tänker mest på att färgen ska få en bra fästyta men det verkar det vara redan.

• Bees knees

Är furun obehandlad fäster färgen ändå. Men om där finns ojämnheter o skavanker kan det vara en bra idé att putsa av den lätt innan. Färgen gör nämligen att skavankerna kommer framträda mer än innan. Det blir säkert snyggt med vitt.

• Anonym (inreda nytt)
    Bees knees skrev 2012-03-03 10:59:51 följande:
    Är furun obehandlad fäster färgen ändå. Men om där finns ojämnheter o skavanker kan det vara en bra idé att putsa av den lätt innan. Färgen gör nämligen att skavankerna kommer framträda mer än innan. Det blir säkert snyggt med vitt.
    Ok tack för svaren. Det var hjälpsamt
Svar på tråden INREDNING! En fråga om att slipa och lacka om vardagsrumsbord. Någon händig som vet?