• glödlampan

Har du kört på ett djur?

Ja som frågan lyder, har du någon gång kört på ett djur med bilen?

Hur gick det till?

Själv är jag livrädd för att köra på ett djur, tänk om det inte dör direkt så man själv får avliva det, hemska tanke hua hua. Har haft körkort i 10 år nu och har "bara" kört på en fågel.

Är det pga oaktsamhet folk kör på djur tror ni? Som tex vid skymning och gryning då är det mycket vilt ute och rör på sig, tänker folk på det eller bryr dem sig ej och tror att det händer inte dem?

• Svar på tråden Har du kört på ett djur?
  • Khaleesi

Jag körde på en hare en gång. Maken fick hoppa ut och avliva den stackarn. Det var ingen höjdare direkt.

Och så sprang ett rådjur precis framför bilen i morgonrusningen till jobbet en morgon i gryningen. Där handlade det inte om oaktsamhet, utan ren jävla tur för rådjuret att det var tillräckligt snabbt. Det låter sig inte alltid göras att pallnita i bilkö.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Momalicious

Nej det har jag inte gjort. Men när jag kör och det är under dom tiderna det finns mest vilt ute runt vägarna så kollar jag mer på sidorna än rakt fram och håller mycket uppsikt. Det räddade mig från att krocka med en älg när jag var höggravid. Om jag nån gång kör på ett djur hoppas jag det dör av själva krocken, hade nog dött om jag hade varit tvungen att ta nåt och slå ihjäl det med, uschz

• glödlampan

Jag glor oxå alltid mycket åt sidorna när jag kör där det finns mycket vilt. Min sambo gasar på som vanligt oavsett var och när han kör. Får alltid säga till han att sakta ner och då gör han det, men bara när vi är med annars kör han som vanligt. 

• Ebba Caroline

Körde på en grävling för några år sedan. Men den överlevde, stack iväg in i skogen

• sextiotalist

En liten harpalt skuttade fram mitt framför bilen en gång, tyvärr. Annars har det nog bara varit insekter som fått dryfta med sitt liv under min framfart på vägarna.

• Frontline

Japp.
    Hare ett antal gånger och dom har tvärdött
    Grävling ett par gånger svårt skadade fick själv avliva dom.
    Rådjur 1 gång svårt skadat fick avliva det
    Och ett par katter som dog direkt.

Bäst att tillägga att jag har anmält händelsen med rådjur och informerat närmaste hus om katterna om vad som hade hänt.

Att det har hänt är väl mest slumpen.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • krakel

Japp ett rådjur sprang in i sidan av bilen. Såg det i backspegeln då jag reflexmässigt kollade bakåt när det av mig då okänd anledning small till i bilen.

Tack o lov va det en snäll lastbilschaffis som drog undan det från vägen. Det dog omedelbart eller ja han sa det iaf. Vet inte om han hade ihjäl det men tror nog den dog direkt.

• KaSaM

Ja, fågel och rådjur. Båda gångerna dog djuren snabbt som tur är.

• HASP

Hur har ni gjort för att avliva djuren? Seriöst, om jag hade kört på en grävling, rådjur eller älg hade jag aldrig någonsin lyckats att avliva djuret! Hur gör man????

• Anonym

Ja, en gång.
    En blind tant var ute och rastade en hund i flexikoppel och lät den springa rakt ut i vägen.
    Hunden dog och min bil blev väldigt trasig när jag försökte väja för hunden. De skadorna fick tanten stå för.
    Synd på hunden dock.  

Svar på tråden Har du kört på ett djur?