• Lotus73

När ska man ställa sig i kö hos adoptionsbyrån?

Hej!

Jag tänkte höra när man ska ställa sig i kö hos adoptionsbyrån? Är det när man börjar fundera eller när man gått igenom utredningen och föräldrarutbildningen?

Är det vettigt att ställa sig i kö hos flera om man bara vill ha ett barn, dvs inte kommer att ansöka om syskon i framtiden? Vad kostar det att köa? Har man större chans till barn fort om man köar hos flera organisationer?

/Lotus 

• Svar på tråden När ska man ställa sig i kö hos adoptionsbyrån?
  • Hjärtat längtar

Hej!
    Ni bör ställa er i kö redan nu! Köerna ökar mer och mer, ju tidigare ni ställer er i kö desto mer tid kan ni spara in.
    Om ni ställer er i flera organisationer har ni ju fler möjligheter när ni fått ert medgivande och blir "aktivt köande".
    Läs på de olika organisationernas hemsidor, läs på om krav m.m och se vilka länder som skulle kunna vara aktuella för er. Ring och prata med organisationerna om ni undrar över något. Det kostar ca 2000-3000 per år och per organisation att stå i adoptionskön.
    Om ni har större chans till barn fort om man köar hos flera organisationer det beror ju helt på vilket land ni väljer. Om man kan tänka sig att adoptera ett barn med SN "Special Needs" brukar det kunna gå fortare.
    Du hittar organisationerna på mia.eu
    Lycka till! Glad 

• Längtande SA

Ställ er i kö direkt!!!

Beroende på vilket land som ni vill adoptera ifrån så kan kötiden bli väldigt lång! Kan vara bra att stå i kö hos flera organisationer, vi har bara köat hos AC dock....Ni samlar då kötid, när ni sedan har fått ert medgivande tittar organisationen på vilka länder som ni "passar" in på (olika länder har ju olika krav) och så får ni ställa er i de köerna till de länderna. När ni kommer fram i kön till att skicka era papper till ett land får ni bestämma om ni vill skicka pappren till det landet. När pappren är skickade till ett land kan man inte köa till andra länder samtidigt.

Vi väntar och väntar på det magiska samtalet att det är vår tur att åka till Sydafrika nu. Hos AC kostar det 3000 kr/år att stå i kö.

Vissa länder har lång kötid i Sverige innan man får skicka sina papper (tex korea), andra har ingen kötid alls i Sverige men väntetiden i landet kan vara tex 4 år (ex Thailand). Andra länder som kenya har ingen kö och det kan gå ganska snabbt att få barnbesked, men ni måste vara i kenya ca 1 år.

Det går oftast snabbare om man kan tänka sig adoptera ett barn med särskilda behov... Hur länge man får vänta är alltid svårt att förutse, när vi ställde oss i kö 2008 var kötiden i Sverige för att få skicka sina papper till Sydafrika upp till 2 år... nu är det uppe i 3,5 år... Väntetiden i landet har också igenomsnitt blivit längre... Adoptionsvärlden är svår att förutsäga...

Jag har nog glömt hälften av vad jag borde skriva, men det finns mycket info om de olika länderna, kötid idag och vilka krav länderna har på AC:s hemsida.
    Hoppas allt går bra för er! :O)

Kram från mig

• Lotus73

Tack för svar Hjärtat Längtar! Jag har kikat runt lite på organisationerna men vet inte vart vi matchas in bäst. Antar att vi får sätta oss med papper och penna och räkna ut det

Vet du vilket land som har snabbast kö? Eller snabbast tid från ansökan till barnet kommer hem kanske jag ska säga? Vi vill helst inte ta SN barn men däremot ett äldre barn? Ja, vi hade tänkt en 2-4 (5) åring. Vet du om äldre barn går snabbare? 

• Lotus73

Tack Längtande SA!

Oj. Lite dyrt att köa på två ställen om det är 3000:- per organisation och år  :-/ Ska man välja en stor eller lite mindre organisation tycker du? Eller ska man ta den där man just nu passar in bäst?

Vi är lite äldre både jag och min man och är oroliga över att vara för gamla (39 och 42 år nu).

• Längtande SA

Då din man är 42 år är det viktigt att ni få ett medgivande innan han hinner fylla 43. Många kommuner beviljar inte medgivande efter man fyllt 43 tyvärr. Det är ett smart tips att se till att ert ärende precis blir taget innan han fyller 43 så har ni ju medgivande 2 år från då.  Prata med utredaren på socialkontoret.

Jag tror ni ska kontakta organisationerna och se till vilka länder ni kan få skicka era papper utan kö i Sverige pga av din mans ålder. Jag kan tycka detta absoluta ålderskrav är helt knäppt men det är de svenska myndigheterna som har den gränsen, inte så många av länderna som det adopteras barn ifrån.

Om ni kan tänka er att adoptera ett barn med ett speciellt behov är tex Kina ett land som kan gå ganska fort. Vi var länge inne på det spåret innan vi valde sydafrika. Kenya som sagt om ni kan tänka er att bo där ett år. Jag har dålig koll på de andra organisationernas länder, men det kan finnas fler länder.

Vi valde den största organisationen AC som sagt... Det blev så då jag har kollegor som adopterat via dem och så fanns både Sydafrika, Kina, Colombia och Korea hos dem och det var de länder vi funderat mest på...

• Längtande SA

Såg din andra fråga som du ställt och svaret är ja! Äldre barn går oftast snabbare!
    Det finns t.o.m barn som tex AC söker föräldrar till, kan vara syskonpar som är tex 3 och 6 år. Underabara små barn utan föräldrar! När ni ställt er i kö så får ni och får en inloggning hos AC kan ni se de barnen..

Stor kram igen

• Lotus73

Tack! Ska kolla AC igen! Jag tyckte att vi föll bort pga vår ålder hos dem men det kanske är annorlunda om man kan tänka sig äldre barn? Vi passade bättre in hos BFA fick jag för mig men de hade ju å andra sidan inte lika många länder som AC...

Svårt det där! SN är jag lite tveksam till. Jag kan tänka mig vissa typer av SN men inte andra och jag vet inte om man kan "välja bort" diagnoser i kategorin? Är Kina snabba annars tror du? Eller är det bara kort kö på SN barn? 

Ang Kenya så är det en favorit men pga den långa vistelsen i landet tror jag att det alternativet går bort, tyvärr! 

Tack snälla för alla svar! Det här är en djungel och pga ålder så vill vi ju inte gå miste om tid pga att vi gör fel val eller väntar för länge med att ställa oss i kö!

• Längtande SA

Ja det är inte lätt att ta alla beslut. Jag har hört mycket bra om BFA så det är säkert en bra organisation!

Att få ett barn från Kina utan SN tror jag tar måååånga år nu, men kaske är det annorlunda om man kan tänka sig äldre barn som ni, jag vet faktiskt inte.

Vi valde oxå bort kenya pga av den långa vistelsen.

Men börja genast med er medgivandeutredning och ställ er i kö. Att ställa oss i kö är det bästa rådet vi fick!
    Ni kan alltid fundera över länderna under tiden ni blir utredda, men kötiden kan ni aldrig springa ifatt liksom!
    Glad

• Hjärtat längtar
    Lotus73 skrev 2012-03-02 14:36:12 följande:
    Tack för svar Hjärtat Längtar! Jag har kikat runt lite på organisationerna men vet inte vart vi matchas in bäst. Antar att vi får sätta oss med papper och penna och räkna ut det

Vet du vilket land som har snabbast kö? Eller snabbast tid från ansökan till barnet kommer hem kanske jag ska säga? Vi vill helst inte ta SN barn men däremot ett äldre barn? Ja, vi hade tänkt en 2-4 (5) åring. Vet du om äldre barn går snabbare? 
    Rent spontant tänker jag på två länder genom BFA till er. Det är ju viktigt att ni får skicka era papper på en gång och är hemma inom två år efter medgivandet. Eftersom ni kanske inte kan få ett förnyat medgivande. 

Taiwan- Jag tror de har två olika köer en för 0-2 år och en 2-5 år. Kan man tänka sig 2-5 år som ni så är det ingen kö för att skicka till Taiwan! Skrattande Men man får bara ha ett barn sedan tidigare, jag vet inte hur många barn ni har...

Tjeckien- Vill gärna ha äldre sökande och ser gärna högre åldersmedgivande!

Har du fler frågor så fråga på!

Själva så var vi medlemmar i AC, BFA och BV i två år. Vi har nu gått ur AC och BFA och ska adoptera från Taiwan genom BV Skrattande 
  • Lotus73
    Längtande SA skrev 2012-03-02 15:53:45 följande:
    "........ Att ställa oss i kö är det bästa rådet vi fick!
    Ni kan alltid fundera över länderna under tiden ni blir utredda, men kötiden kan ni aldrig springa ifatt liksom!
    Glad

Tack! Bra tips!
    Hjärtat längtar skrev 2012-03-02 15:54:32 följande:
    Rent spontant tänker jag på två länder genom BFA till er. Det är ju viktigt att ni får skicka era papper på en gång och är hemma inom två år efter medgivandet. Eftersom ni kanske inte kan få ett förnyat medgivande. 

Taiwan- Jag tror de har två olika köer en för 0-2 år och en 2-5 år. Kan man tänka sig 2-5 år som ni så är det ingen kö för att skicka till Taiwan! Skrattande Men man får bara ha ett barn sedan tidigare, jag vet inte hur många barn ni har...

Tjeckien- Vill gärna ha äldre sökande och ser gärna högre åldersmedgivande!

Har du fler frågor så fråga på!

Själva så var vi medlemmar i AC, BFA och BV i två år. Vi har nu gått ur AC och BFA och ska adoptera från Taiwan genom BV Skrattande 
    Grattis! Ni är på gång med Taiwan alltså? Härligt! Det går tyvär bort för oss om de bara vill ha ett syskon. Vi har tre barn. 

Ska kolla Tjeckien om de kan tänka sig äldre föräldrar och fler syskon  

Kanske vet de olika organisationerna om länder kan göra undantag? Eller är det skrivet i sten vissa "regler". Tänkte på syskonen och ålder för vår del. 

• Hjärtat längtar
    Lotus73 skrev 2012-03-02 16:54:40 följande:
    Tack! Bra tips!

Grattis! Ni är på gång med Taiwan alltså? Härligt! Det går tyvär bort för oss om de bara vill ha ett syskon. Vi har tre barn. 

Ska kolla Tjeckien om de kan tänka sig äldre föräldrar och fler syskon  

Kanske vet de olika organisationerna om länder kan göra undantag? Eller är det skrivet i sten vissa "regler". Tänkte på syskonen och ålder för vår del. 
    Tack! Ja, vi kommer förhoppningsvis kunna skicka ansökan till Taiwan nästa vecka! Glad
    I vissa länder räknas äldre barn som "SN". Och när det gäller SN kan en del länder göra undantag gällande kraven. Så det där är lite olika. Det bästa är nog att höra med de olika organisationerna...
  • Vitsippa
    Längtande SA skrev 2012-03-02 14:58:46 följande:

Då din man är 42 år är det viktigt att ni få ett medgivande innan han hinner fylla 43. Många kommuner beviljar inte medgivande efter man fyllt 43 tyvärr. Det är ett smart tips att se till att ert ärende precis blir taget innan han fyller 43 så har ni ju medgivande 2 år från då.  Prata med utredaren på socialkontoret.

Jag vill bara upplysa om att det är datumet när ansökan kommer in till socialkontoret som är avgörande, inte när medgivandet ges (i så fall skulle ju socialtjänsten/nämnden kunna förhala så att föräldrarna hinner bli för gamla). Så här står det på s. 68  i Handbok för socialtjänsten, som finns att ladda ner från Socialstyrelsens hemsida, angående de sökandes ålder:

"Som framgår av rättsfallet RÅ 1995 ref. 67 bör ett generellt medgivande

att ta emot ett barn för adoption i allmänhet inte ges till personer över 45 år.

Genom lagändringen betonas betydelsen av sökandens ålder. En riktpunkt

bör vara att den eller de som vill adoptera får vara högst 42 år då ansökan

hos socialnämnden görs."

Jag skulle också råda er till att läsa mer om s.k. SN-barn från Kina. Det finns barn med många olika särskilda behov och man får själva fylla i en lista där man anger vad man kan tänka sig, utifrån vilka resurer och vilken kunskap man har. Genom att läsa på om de olika vanligt förekommande SN och ta del av andra familjers berättelser kan man få en lite bättre bild av vad det kan innebära. Min man var till en början mycket tveksam till SN men tycker nu att det känns helt självklart, men det tod några månader av samtal och läsning Han var för övrigt också 43 när vi lämnade in vår ansökan om medgivande till kommunen. Nu håller vi precis på att korrekturläsa en mycket fin och positiv utredning, där vår utredare också rekommenderar nämnden att bortse från ålderskravet, och förhoppningsvis får vi vårt medgivande den 22/3!

Du får gärna inboxa mig om du vill veta mer om vår utredning och hur vi har tänkt kring SN.
    Lycka till!   

• Lotus73

Vitsippa! Jag inboxar dig!

Vi är bara i startgroparna och därför har  SN inte varit det första alternativet vi tänker på. Samtidigt vill vi ha ett barn snabbt, av lite olika anledningar. Vore intressant att höra mer om SN, vad man kan välja och välja bort. Ja, som sagt så inboxar jag dig

TACK för att ni är så välvilliga att dela med er av era erfarenheter! Man är så.... förvirrad såhär i början. Mycket att ta ställning till. Och många krav som man själv ska uppfylla, förutom det viktigaste: att man är en väl fungerande familj som kan och vill ta hand om ett icke-biologiskt barn!

• ekke

Jag tror att barn över 4 år alltid räknas som SN.

Lycka till!
    (vi skickar in våra papper för medgivandeutredning idag :))

Svar på tråden När ska man ställa sig i kö hos adoptionsbyrån?