Längtande SA skrev 2012-03-02 14:58:46 följande:
Då din man är 42 år är det viktigt att ni få ett medgivande innan han hinner fylla 43. Många kommuner beviljar inte medgivande efter man fyllt 43 tyvärr. Det är ett smart tips att se till att ert ärende precis blir taget innan han fyller 43 så har ni ju medgivande 2 år från då. Prata med utredaren på socialkontoret.
Jag vill bara upplysa om att det är datumet när ansökan kommer in till socialkontoret som är avgörande, inte när medgivandet ges (i så fall skulle ju socialtjänsten/nämnden kunna förhala så att föräldrarna hinner bli för gamla). Så här står det på s. 68 i Handbok för socialtjänsten, som finns att ladda ner från Socialstyrelsens hemsida, angående de sökandes ålder:
"Som framgår av rättsfallet RÅ 1995 ref. 67 bör ett generellt medgivande
att ta emot ett barn för adoption i allmänhet inte ges till personer över 45 år.
Genom lagändringen betonas betydelsen av sökandens ålder. En riktpunkt
bör vara att den eller de som vill adoptera får vara högst 42 år då ansökan
hos socialnämnden görs."
Jag skulle också råda er till att läsa mer om s.k. SN-barn från Kina. Det finns barn med många olika särskilda behov och man får själva fylla i en lista där man anger vad man kan tänka sig, utifrån vilka resurer och vilken kunskap man har. Genom att läsa på om de olika vanligt förekommande SN och ta del av andra familjers berättelser kan man få en lite bättre bild av vad det kan innebära. Min man var till en början mycket tveksam till SN men tycker nu att det känns helt självklart, men det tod några månader av samtal och läsning
Han var för övrigt också 43 när vi lämnade in vår ansökan om medgivande till kommunen. Nu håller vi precis på att korrekturläsa en mycket fin och positiv utredning, där vår utredare också rekommenderar nämnden att bortse från ålderskravet, och förhoppningsvis får vi vårt medgivande den 22/3!
Du får gärna inboxa mig om du vill veta mer om vår utredning och hur vi har tänkt kring SN.
Lycka till!