• Luna84

Färgat hår till ljust hår?

För ett par månader sedan färgade jag mitt hår brunt med lite rött i. Nu när jag börjat få ganska mycket utväxt + att våren är på ingång så vill jag blondera/bleka håret...Så till min fråga: Tror ni det blir missfärgningar i håret av blonderingsfärg? Lägger till en bild oxå så ni får se hur hårfärgen ser ut nu(inte snyggt...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-04 10:16
    Jag kommer uppdatera med bilder på "hårfärgnings-processen" när allt är klar :)Om en månad ca.
  • Svar på tråden Färgat hår till ljust hår?
  • Sale

Om det finns koppar (typ eller så är det någon liknande i alla fall en metall) i den röda färgen som du använt är det stor risk att det blir oranget.

• Luna84
    Sale skrev 2012-03-02 15:37:15 följande:
    Om det finns koppar (typ eller så är det någon liknande i alla fall en metall) i den röda färgen som du använt är det stor risk att det blir oranget.
    Hur vet man det då? Vilka produkter har det?
  • Miss P71

Hade jag varit som dig hade jag gått till en frissan. Då du har ganska mycket rött i dit hår som det ser ut på bilden.

• Kimona

Schwartzkopf har kommit med en ny blekning nu 'silverblond' eller något sånt som skall ta bort röda pigment fort och man ska tydligen kunna bli blond efter bara en blekning. Har inte testat den själv, men den lät bra.

• Luna84
    Kimona skrev 2012-03-02 15:54:00 följande:
    Schwartzkopf har kommit med en ny blekning nu 'silverblond' eller något sånt som skall ta bort röda pigment fort och man ska tydligen kunna bli blond efter bara en blekning. Har inte testat den själv, men den lät bra.
    Ska kolla upp detta och rådfråga i butik. :) tack
  • Luna84
    Miss P71 skrev 2012-03-02 15:52:33 följande:
    Hade jag varit som dig hade jag gått till en frissan. Då du har ganska mycket rött i dit hår som det ser ut på bilden.
    Nej frisör har jag inte råd med. 
  • ZuMa

Köp blondspray på affären. Jag brukar ofta har mörkare hår (färgat) under vinterhalvåret. Men när våren kommer och sommaren närmar sig, så bli jag också sugen på blondare hår. blondspray bleker håret successivt, vilket gör att det ser naturligt ut bara och blir inte missfärgat. Jag brukar spraya i håret ungefär var 3:e dag, tills jag är nöjd med det.

• ZuMa
    ZuMa skrev 2012-03-02 16:10:40 följande:
    Köp blondspray på affären. Jag brukar ofta har mörkare hår (färgat) under vinterhalvåret. Men när våren kommer och sommaren närmar sig, så bli jag också sugen på blondare hår. blondspray bleker håret successivt, vilket gör att det ser naturligt ut bara och blir inte missfärgat. Jag brukar spraya i håret ungefär var 3:e dag, tills jag är nöjd med det.
    *ofta ha - inte har
    * så blir - inte bli

(Jag stör mig lite på mina egna slarvfel...Skäms)
  • MHM

Gör slingor flera gånger istället. Tills håret är tillräckligt ljust för att du ska kunna färga den blonda färg du vill ha. Du kommer troligtvis få orange/gult om du bleker hela håret.

• odepark

Använd INTE blonderingsspray iallafall! Det slutar aldrig bleka enligt frissan jag frågade!

• Utropstecknet

Med all sannolikhet kommer det bli missfärgningar om du blonderar hemma. Jag har gått från kolsvart till platinablond (är medelblond av naturen) på två dagar. Har också gått från neonrött till platinablondt på mindre än en vecka. Det tar många blekningar, sveda i hårbotten och tålamod. Om du ska göra hemma skulle jag först ta Ultrablond från Mood och om du får ned färgen till en ljus gul/orange nyans skulle du kunna lägga i en Pärlemor. Därefter hade jag slingat det i etapper. Jag förespråkar inte att färga hemma men gör det ändå på egen hand. Om du har skört hår tycker jag att du ska avstå helt från att göra det hemma.

• Tealhawk

Kamomillschampo (Silverschampo) tror jag det heter. Det bleker ur röda pigment ur håret så mörkt hår inte blir orange vid blondering.

• Utropstecknet
    Utropstecknet skrev 2012-03-02 17:43:17 följande:
    Med all sannolikhet kommer det bli missfärgningar om du blonderar hemma. Jag har gått från kolsvart till platinablond (är medelblond av naturen) på två dagar. Har också gått från neonrött till platinablondt på mindre än en vecka. Det tar många blekningar, sveda i hårbotten och tålamod. Om du ska göra hemma skulle jag först ta Ultrablond från Mood och om du får ned färgen till en ljus gul/orange nyans skulle du kunna lägga i en Pärlemor. Därefter hade jag slingat det i etapper. Jag förespråkar inte att färga hemma men gör det ändå på egen hand. Om du har skört hår tycker jag att du ska avstå helt från att göra det hemma.
    Tillägger att ljus ask tar bort röda skiftningar, pärlemor gula. Risken är dock stor för att du får både gula och röda skiftningar (talar av egen erfarenhet).
  • Kimona
    Luna84 skrev 2012-03-02 15:59:20 följande:
    Ska kolla upp detta och rådfråga i butik. :) tack
    Finns på Åhléns och de flesta mataffärer :)
  • Kimona
    Utropstecknet skrev 2012-03-02 17:54:42 följande:
    Tillägger att ljus ask tar bort röda skiftningar, pärlemor gula. Risken är dock stor för att du får både gula och röda skiftningar (talar av egen erfarenhet).
    och gör resten av håret grönt efter blekning
  • Utropstecknet
    Kimona skrev 2012-03-02 18:07:44 följande:
    och gör resten av håret grönt efter blekning
    Ja, eller grå/lila Flört
  • ZuMa
    odepark skrev 2012-03-02 17:36:11 följande:
    Använd INTE blonderingsspray iallafall! Det slutar aldrig bleka enligt frissan jag frågade!
    Jag har aldrig haft några problem med det dock. Jag har använt blondspray i flera år, och varit helnöjd med resultatet. Vad menar du med att det aldrig slutar bleka?
  • Luna84
    Kimona skrev 2012-03-02 18:06:34 följande:
    Finns på Åhléns och de flesta mataffärer :)
    Solig ska åka idag och kika :) 
  • Legacy
    odepark skrev 2012-03-02 17:36:11 följande:
    Aldrig någonsin, det liksom sätter sig i rötterna och kommer ALDRIG att sluta bleka så du kommer få vitt hår efter bara ett par månader, true story
  • Luna84

Dom två första bilderna är taget i dagljus.
    Den tredje är taget i "lampljus" på kvällen.
    Såhär blev resultatet:

Bild nr1: innan blondering
    Bild nr2: efter en blonderning
    drygt två veckors väntan
    Bild nr3: efter andra blondering
    Nu är jag nöjd :)
    Bägge blonderingarna använde jag  schwarzkopf silverblond L101
Svar på tråden Färgat hår till ljust hår?