• nevermind

Bästa sparräntan för litet kortsiktigt sparande?

Hej hej!

Jag är studerande och har en liiiiten summa pengar, cirka 20.000. Har dem just nu hos Ica-Banken med 2,25% ränta.

Jag vill inte låsa mina pengar, eftersom de fungerar lite som min buffert också. Därför vill jag alltså kunna ta ut pengar när jag vill, och gärna utan att få betala en jäkla hög avgift för det.

Är det däremot så att jag inte kan ta ut pengarna så sätter jag ju såklart in mindre, 10.000 kronor är bättre än ingenting. 

Vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden Bästa sparräntan för litet kortsiktigt sparande?
  • Drake M

Vovo Finans har konton där du kan ta ut pengarna när du vill. Räntan är 3.15 på det beloppet du vill sätta in. De har bankgaranti också.

Fundior skulle jag aldrig sätta in pengarna på. Går de i konken så förlorar du ALLT. Var inte girig, utan sätt in pengarna på ett säkert sparande.

• nevermind
    Drake M skrev 2012-03-04 16:41:39 följande:
    Vovo Finans har konton där du kan ta ut pengarna när du vill. Räntan är 3.15 på det beloppet du vill sätta in. De har bankgaranti också.

Fundior skulle jag aldrig sätta in pengarna på. Går de i konken så förlorar du ALLT. Var inte girig, utan sätt in pengarna på ett säkert sparande.
    Tack för svar. Men hur vet man vilka man kan lita på??

Det handlar inte om särskilt mycket pengar, är det värt att ens flytta på dem? 
  • Theréze

Nordax Finans, 3.55%. Funkar toppen! Man kan bara sköta bankaffärerna per post, men det tar bara ett par dagar så har man pengarna om man vill ta ut. Annars är BlueStep helt ok också. Lite lägre ränta, men bra internetbank som är lätt att logga in i med bank id.

• MatsAtari
    nevermind skrev 2012-03-05 12:20:32 följande:
    Tack för svar. Men hur vet man vilka man kan lita på??

Det handlar inte om särskilt mycket pengar, är det värt att ens flytta på dem? 
    De med insättningsgaranti.

Ja, det beror väl på vad du själv tycker. Har du bara 3000kr totalt och tycker det är för besvärligt att flytta dom till ett högräntekonto och få ca 100kr i ränta på ett år så är ju det upp till dig.
    De finns ju ingen annan här som kan veta om du tycker att det är lönt eller inte.
  • dimi

SBAB känns ju rätt tryggt, där får man 3% på sparkontot. Tror det är 3,25% ifall man har andra konton där med, men vi kör bara spar.

• nevermind
    MatsAtari skrev 2012-03-08 18:59:58 följande:
    De med insättningsgaranti.

Ja, det beror väl på vad du själv tycker. Har du bara 3000kr totalt och tycker det är för besvärligt att flytta dom till ett högräntekonto och få ca 100kr i ränta på ett år så är ju det upp till dig.
    De finns ju ingen annan här som kan veta om du tycker att det är lönt eller inte.
    Och vad betyder insättningsgaranti..?
    Förlåt att jag låter så korkad... 
  • MatsAtari
    nevermind skrev 2012-03-09 12:17:58 följande:
    Och vad betyder insättningsgaranti..?
    Förlåt att jag låter så korkad... 
    Insättningsgaranti betyder ungefär att staten står som garant för de pengar folk sätter in på konton hos banker, kreditmarknadsbolag och institut. Om en bank eller ett kreditmarknadsbolag med insättningsgaranti går i konkurs så kommer staten att ersätta kunderna deras pengar.
  • nevermind
    MatsAtari skrev 2012-03-09 13:08:20 följande:
    Insättningsgaranti betyder ungefär att staten står som garant för de pengar folk sätter in på konton hos banker, kreditmarknadsbolag och institut. Om en bank eller ett kreditmarknadsbolag med insättningsgaranti går i konkurs så kommer staten att ersätta kunderna deras pengar.

TACK!
  • Cella

Om sparandet är kortsiktigt kanske man inte behöver oroa sig lika mycket för insättningsgarantin när det kommer till bästa sparräntan. Känns som det är mer aktuellt när det kommer till långsiktigt sparande, speciellt med tanke på att man idag kan få upp till 5% sparränta fast utan insättningsgaranti.

• Gladskit

Vi har haft konto hos Svea Ekonomi, såg att det var någon mer som tipsade om den.
    Då vi hade våra pengar där låg räntan över 5% men det var några år sen.
    Idag ligger den på 3% vilket jag tycker är jättebra.
    De lyder under insättningsgarantin, det finns inget krav på minsta belopp, du behöver inte låsa pengarna, det kostar inget och vill du göra uttag så har du pengarna på ditt konto dagen efter. Rekommenderas!

• zoja
    Cella skrev 2012-04-03 11:39:14 följande:
    Om sparandet är kortsiktigt kanske man inte behöver oroa sig lika mycket för insättningsgarantin när det kommer till bästa sparräntan. Känns som det är mer aktuellt när det kommer till långsiktigt sparande, speciellt med tanke på att man idag kan få upp till 5% sparränta fast utan insättningsgaranti.
    fast UTAN insättningsgaranti är väl inte så smart?
  • zoja

kollade på ica banken och riksgälden.
    riksgälden har 1,15% och ica banken har 2%

• Mint

Jag har precis börjat spara hos SBAB och tycker det funkar bra. 3% ränta med helt fria uttag och insättningar. Man kan starta nya konton inne på banken om man sparar till olika saker (eller av andra skäl vill dela upp sparpengarna).

Enda nackdelen är väl att man loggar in med bank-ID vilket jag egentligen inte är förtjust i eftersom man då är knuten till en viss dator. Därför har jag mina lite långsiktigare sparanden där (dock inte så långsiktigt att jag vill spela på aktielotteriet).
    Internetbanken är bra. Fungerar och är tydlig. Om man för över pengar till sin andra bank finns pengarna där samma dag eller dagen efter. En kul grej är att man kan se upplupen ränta, alltså hur mycket ränta som ackumulerats hittills under året

De villkor jag hade var

*kunna sköta allt över internet (allt från att starta konto till samtliga transaktioner)
    *snabb och bra internetbank
    *konkurrenskraftig ränta (ett slags minimigräns är att det ska löna sig att ha pengarna där istället för att betala av snabbare till CSNGuld i mun)
    *företag som "känns" seriöst. Min magkänsla gillar inte tanken på att spara hos Volvo eller mystiska utländska uppstickarbanker.
    *insättningsgaranti 

Svar på tråden Bästa sparräntan för litet kortsiktigt sparande?