• Anonym (XXL)

Sluta med ssri pga viktuppgång. Kommer jag att gå ner i vikt ? Mfl frågor ....

Hej! Jag drabbades av en utmattningsdepression för ca 8 år sedan. Fick då sertralin 50 mg. Efter fem veckor hade jag gått upp fem kg, och viktuppgången fortsatte. Det gick så himla fort och jag var så sliten att jag nog inte fattade vad som hände. Vid graviditeter och mammaledighet har jag klarat att hålla upp men i arbetslivet har jag åter känt behov av medicinen. Sedan starten för 8 år sedan har jag sammanlagt ökat hela 25-30 kg i vikt. Detta är outhärdligt, närmar mig 3 -siffrigt med stormsteg. Inget kan hejda viktuppgången som jag upplever det. Viktnedgång får man kanske anstränga sig för att uppnå, men att åtminstone stå still i vikt vore väl inte så mycket begärt, men ack nej,vågen tickar stadigt uppåt. Har nu provat fluoxetin som sägs vara mer viktneutralt, men detta hjälper inte mig... Inser att jag måste sluta med ssri. Någon som kan dela med sig av egna erfarenheter gällande att sluta med ssri pga viktproblem, trots att ni av andra skäl kanske skulle vilja fortsätta med den. Finns det alternativ till ssri för ångest, stress? Funkar johannesört mot ångest? Kommer kroppen att självreglera vikten och börja ticka nedåt efter avslut eller har man hamnat i nån slags intern obalans på viktfronten för tid och evighet? Kanske återstår gbp, och då får jag gå upp iaf 20 kg till för kvala in mig. Vad jag än gör i dagsläget så händer inget med vikten. Hopplöst, tröstlöst. Fet som en padda, ful som stryk, inga kläder passar och mitt unga vackra liv passerar revy, medan jag sitter fet, flåsig och svettig i mina strechkläder...

• Svar på tråden Sluta med ssri pga viktuppgång. Kommer jag att gå ner i vikt ? Mfl frågor ....
  • Anonym

Det är förmodligen så att medicinen ökar din aptit så att du äter för mycket. Därför borde du börja med att tala med din läkare om detta. Det finns mediciner som inte påverkar aptiten så mkt!

När du bytt medicin tycker jag du ska kontakta en personlig tränare eller kostrådgivare, de är experter på att hjälpa personer som dig. Du måste bryta ditt mönster och få en sundare livsstil. Det är svårt men går med rätt vilja.
    Jag har själv lyckats vänja mig av helt med medicin, det tog c:a ett år och jag trappade ner, började träna och ändra kost. Mår bra idag.

• Anonym (hopplöst)
    Anonym (XXL) skrev 2012-03-02 22:00:18 följande:
    Hej! Jag drabbades av en utmattningsdepression för ca 8 år sedan. Fick då sertralin 50 mg. Efter fem veckor hade jag gått upp fem kg, och viktuppgången fortsatte. Det gick så himla fort och jag var så sliten att jag nog inte fattade vad som hände. Vid graviditeter och mammaledighet har jag klarat att hålla upp men i arbetslivet har jag åter känt behov av medicinen. Sedan starten för 8 år sedan har jag sammanlagt ökat hela 25-30 kg i vikt. Detta är outhärdligt, närmar mig 3 -siffrigt med stormsteg. Inget kan hejda viktuppgången som jag upplever det. Viktnedgång får man kanske anstränga sig för att uppnå, men att åtminstone stå still i vikt vore väl inte så mycket begärt, men ack nej,vågen tickar stadigt uppåt. Har nu provat fluoxetin som sägs vara mer viktneutralt, men detta hjälper inte mig... Inser att jag måste sluta med ssri. Någon som kan dela med sig av egna erfarenheter gällande att sluta med ssri pga viktproblem, trots att ni av andra skäl kanske skulle vilja fortsätta med den. Finns det alternativ till ssri för ångest, stress? Funkar johannesört mot ångest? Kommer kroppen att självreglera vikten och börja ticka nedåt efter avslut eller har man hamnat i nån slags intern obalans på viktfronten för tid och evighet? Kanske återstår gbp, och då får jag gå upp iaf 20 kg till för kvala in mig. Vad jag än gör i dagsläget så händer inget med vikten. Hopplöst, tröstlöst. Fet som en padda, ful som stryk, inga kläder passar och mitt unga vackra liv passerar revy, medan jag sitter fet, flåsig och svettig i mina strechkläder...
    Känner igen mig, förmodligen lite äldre än du och jag har provat många olika antidepressiva mot ångest, depression, social fobi. Men aldrig varit riktigt nöjd med någon. Och nu har jag "precis" helt plötsligt från dag till dag bytt ut paroxetin mot just fluoxetin som inte ska ge viktökning som direkt biverkan. Fast jag tvivlar. Jag lider mest av svettningar, viktökning, livliga drömmar. Har börjat träna på gym, men där svettas jag som en gris, pinsamt, men JAG VILL GÅ NER I VIKT!!! Känner som du, blir inte fuoxetinen bra nu så vete katten vad jag ska göra, har inte varit medicin fri på många, många år. Men vad var problemet med fuoxetinen för dig?  Som sagt, måste man sluta med antidepp. för att gå ner i vikt?????
  • Anonym (hopplöst)
    Anonym skrev 2012-03-02 22:49:13 följande:

Det är förmodligen så att medicinen ökar din aptit så att du äter för mycket. Därför borde du börja med att tala med din läkare om detta. Det finns mediciner som inte påverkar aptiten så mkt!

När du bytt medicin tycker jag du ska kontakta en personlig tränare eller kostrådgivare, de är experter på att hjälpa personer som dig. Du måste bryta ditt mönster och få en sundare livsstil. Det är svårt men går med rätt vilja.
    Jag har själv lyckats vänja mig av helt med medicin, det tog c:a ett år och jag trappade ner, började träna och ändra kost. Mår bra idag.

Ditt inlägg låter hoppfullt, tack! Är det så att det inte är medicinen i sig som ger viktökning, utan aptiten det handlar om???? Jag började gå på gym i höstas, går trögt, men lite lite framåt. Försöker oxå gå ut och gå med stavar några dagar i veckan. Hur lyckades du trappa ner? Och vet du vilka som inte påverkar aptiten så mycket?
  • Anonym (XXL)

Hej! Tack för era inlägg och puff. Jag är högst tveksam till att den snabba och stora viktökning skulle handla om enbart att aptiten ökar. Med den viktuppgång som jag haft, särskilt i inledningen av varje medicinperiod, dvs efter graviditeter, så har min vikt snabbt ökat. Jag sitter ju inte och frossar dygnet runt. Man tycker ju att man själv skulle märka av att man utökar mat och godisintag så markant att vikten dundrar iväg flera kg på bara några veckor. Så nä jag köper inte att det skulle handla om utökad aptit. Mer troligt i mitt fall att förbränning / ämnesomsättningen i kroppen påverkas på nåt vis. Nåt är det ju som händer helt klart men VAD? För min del är det nog bara att sluta med medicineringen, och hoppas på viktnedgång. Frågan är om det finns några alternativ ? Inderal, atarax, johannesört, sobril, omega3, gå och gräva ner sig nånstans...

• Anonym
    Anonym (XXL) skrev 2012-03-03 14:38:20 följande:
    Hej! Tack för era inlägg och puff. Jag är högst tveksam till att den snabba och stora viktökning skulle handla om enbart att aptiten ökar. Med den viktuppgång som jag haft, särskilt i inledningen av varje medicinperiod, dvs efter graviditeter, så har min vikt snabbt ökat. Jag sitter ju inte och frossar dygnet runt. Man tycker ju att man själv skulle märka av att man utökar mat och godisintag så markant att vikten dundrar iväg flera kg på bara några veckor. Så nä jag köper inte att det skulle handla om utökad aptit. Mer troligt i mitt fall att förbränning / ämnesomsättningen i kroppen påverkas på nåt vis. Nåt är det ju som händer helt klart men VAD? För min del är det nog bara att sluta med medicineringen, och hoppas på viktnedgång. Frågan är om det finns några alternativ ? Inderal, atarax, johannesört, sobril, omega3, gå och gräva ner sig nånstans...
    Jag är tveksam till att du går ner i vikt bara av att sluta medicinera, möjligtvis stå still i vikt. För det är faktiskt så att man ökar i vikt pga ökad aptit. Medicinen i sig ger inte ökad viktuppgång. Jag fick hjäp att se dettta av proffessionell personal. De hjälpte mig ändra livsstil, lägga om kosten och motionera hälsosamt (skonsamt). Tyvärr går det inte att minska i vikt utan ansträngning, även om man önskar det. Jag fick hjälp att trappa ner medicinen av min läkare.   
  • Anonym

Sertralin påverkar sköldsköteln...när ska folk ta till sig det. Därför kan man inte alltid göra så mycket åt viktuppgång

• Anonym (venlafaxin)

jag har bytt från sertratlin till venlafaxin efter ca 20 år. har gått ner i vikt med venlafaxin, speciellt i början samt i samband med doshöjningar eftersom min aptit då varit noll och jag känt ren avsmak för mat. svettas dock lika mycket som med sertralin.  

• Anonym (XXL)

Jag har periodvis varit med i viktväktarna och följt dem slaviskt. Resultat på vikten? -0,5 kg trots flera veckors total kontroll på mat med propoints-tänket. Något år senare 9 veckor med Lchf, viktresultat +- 0. Jag lever inte med huvudet i armhålan och blundar för vad jag stoppar i mig. Äter vanligtvis nyttigt, naturell yoghurt 0,5% med nötter till frukost, lunch keso, ägg, avokado och sallad.middag normal med familjen. Rör mig en hel del i jobbet men dålig på att regelbundet uppsöka gym. Ok att jag inte rasar i vikt men att jag nu närmar mig 100 kg's strecket trots att jag vet och har bra koll på vad jag äter och i perioder dessutom vrålkoll gm viktväktarna. Jag tror tyvärr inte att det handlar om aptiten i mitt fall. En normal kropp har dessutom en följsam förbränning så om man någon dag äter mer och någon dag mindre så kan kroppen hantera detta. Men en kraftig och snabb viktuppgång kräver ju nästan att man hetsäter och ligger hemma i soffan och det gör inte jag. Är fick tacksam för allas erfarenheter och kunskap i ämnet.

• Anonym (XXL)
    Anonym skrev 2012-03-03 15:39:40 följande:
    Sertralin påverkar sköldsköteln...när ska folk ta till sig det. Därför kan man inte alltid göra så mycket åt viktuppgång

Jag har fått min sköldkörtelfunktion kollad och jag ligger enl läkaren på normala värden .... Tycker annars att jag har andra symtom som stämmer in på hypotyreos.
Svar på tråden Sluta med ssri pga viktuppgång. Kommer jag att gå ner i vikt ? Mfl frågor ....