Sluta med ssri pga viktuppgång. Kommer jag att gå ner i vikt ? Mfl frågor ....
Hej! Jag drabbades av en utmattningsdepression för ca 8 år sedan. Fick då sertralin 50 mg. Efter fem veckor hade jag gått upp fem kg, och viktuppgången fortsatte. Det gick så himla fort och jag var så sliten att jag nog inte fattade vad som hände. Vid graviditeter och mammaledighet har jag klarat att hålla upp men i arbetslivet har jag åter känt behov av medicinen. Sedan starten för 8 år sedan har jag sammanlagt ökat hela 25-30 kg i vikt. Detta är outhärdligt, närmar mig 3 -siffrigt med stormsteg. Inget kan hejda viktuppgången som jag upplever det. Viktnedgång får man kanske anstränga sig för att uppnå, men att åtminstone stå still i vikt vore väl inte så mycket begärt, men ack nej,vågen tickar stadigt uppåt. Har nu provat fluoxetin som sägs vara mer viktneutralt, men detta hjälper inte mig... Inser att jag måste sluta med ssri. Någon som kan dela med sig av egna erfarenheter gällande att sluta med ssri pga viktproblem, trots att ni av andra skäl kanske skulle vilja fortsätta med den. Finns det alternativ till ssri för ångest, stress? Funkar johannesört mot ångest? Kommer kroppen att självreglera vikten och börja ticka nedåt efter avslut eller har man hamnat i nån slags intern obalans på viktfronten för tid och evighet? Kanske återstår gbp, och då får jag gå upp iaf 20 kg till för kvala in mig. Vad jag än gör i dagsläget så händer inget med vikten. Hopplöst, tröstlöst. Fet som en padda, ful som stryk, inga kläder passar och mitt unga vackra liv passerar revy, medan jag sitter fet, flåsig och svettig i mina strechkläder...