• Es Mamma

Varför inte äta organiskt svavel (msm) som gravid?

Jag har lidit av trötthet och dåligt immunförsvar i många år. Nu har jag under några månader ätit MSM (metylsulfonylmetan) som är en organisk syra. Detta har hjälpt mig en hel del. Vi har tänkt att försöka skaffa ett syskon och nu undrar jag om någon vet varför det inte rekommenderas att man äter detta som gravid/ammande?

• Svar på tråden Varför inte äta organiskt svavel (msm) som gravid?
  • La Lola

Nu gissar jag bara men jag skulle kunna tänka mig att anledningen kan vara att det inte finns nån forskning kring det?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fröken Smilla

Jag tror det är som La Lola säger. Med största sannolikhet är det ingen fara, men det finns ingen forskning som bekräftar det. Därför rekommenderar man att inte äta det när man är gravid.

lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Es Mamma

Jag misstänker det samma.. Enl vad jag har läst så har de flesta av oss vuxna brist på metylsulfonylmetan då denna halt sjunker med åren och finns inte tillräckligt i vår kost längre. Däremot innehåller bröstmjölken ganska hög halt, om inte mamman själv har en brist. I mina öron låter det som att det inte är någon fara (utan kanske bra tom?), men man vill ju samtidigt inte vara osäker.

• Fröken Smilla

Jag har en burk MSM väntandes, men eftersom jag inseminerades förra veckan så låter jag bli det. Testade en dag innan dess och blev illamående, som förväntat. Vill fortsätta testa, men först om mensen kommer.

lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Es Mamma

Ja jag var illamående och dålig i magen i några veckor när jag började ta det (utrensande effekt), men sedan vände det och jag märker avsevärd skillnad. Jag orkar sköta vardagliga sysslor som jag inte haft kraft till tidigare. Dock kan jag rekommendera att ta det tidigt på morgonen (om du ska börja äta det), för när jag har tagit det för sent (typ förmiddag) så har jag fått jätteproblem med att somna.
    För några veckor sedan var jag hos en privatläkare, och beroende på om mina provsvar visar att jag måste börja med någon medicinering eller inte så har vi tänkt börja med bebisverkstad efter det. Jag ska nog rådfråga honom om MSM:et i kombo med graviditet.

• Es Mamma

Pratade med läkarn som sa att det troligtvis berodde på att det inte finns forskning inom ämnet. Han kunde varken säga bu eller bä "eftersom det är så känsligt att ge råd till gravida". Så jag blev inte så mycket klokare :)

Svar på tråden Varför inte äta organiskt svavel (msm) som gravid?