• evil eye

Hur gör ni med barnkalas/släktkalas?

Hur gör ni när det gäller era barns kalas? Min äldsta son blir 5 år i sommar och vill då ha ett barnkalas med sina kompisar. Inget konstigt med det, men detta är hans första barnkalas som han ska ha. Nu undrar jag, hur gör ni andra? Har ni både barnkalas och släktkalas? Ska man behöva "offra" en hel helg på att ha två olika kalas?

• Svar på tråden Hur gör ni med barnkalas/släktkalas?
  • SockerStinn

Vi har två olika kalas, det tycker jag de är värda - när de är gamla nog att tycka om det. Jag ser inte släktkalas som något "offer" - jag tycker om att umgås med släkten och tycker att födelsedagar är den perfekta ursäkten Barnkalas är något annat - men väldigt kul! Jobb, men belönande {#emotions_dlg.flower}

Vi har gjort lite olika med tider och dagar. Barnkalas kan man ju ha antingen förmiddag eller eftermiddag, och släktkalas passar ofta bäst på kvällen. Så ibland har vi haft de på samma dag. Någon gång har vi haft det på en vardag (när hon gick 15-timmars gjorde flera vänner det med så samma vardag passade många barn). I år kör vi olika helger för det är ändå intensivt med städ, dukning, bak och fixande. Förra året när vi hade släktkalaset på lördagen och barnkalas på söndagen började jag baka tårta i nattlinne medans övernattningssläktingarna åt frukost

• ElinC

Jag brukar alltid ha två kalas, men jag försöker hålla dem till en dag. Typ barnkalas mellan 10-12 och sen släkten på eftermiddag kväll. Det blir en intensiv dag, men det känns ändå bäst. Min pojke fyller i december så jag vill hålla det så samlat som möjligt för att inte blanda ihop det för mycket med julafton.

• evil eye

Tack för tips! Vi har "bara haft släktkalas innan och vet att man brukar vara rätt slut efter det. Nu har min son börjat gå på barnkalas, få kompisar och vill givetvis ha ett eget kalas och det ska han få. Och jag förstår att det är mycket jobb för att få det bra. Släkten träffar vi ofta ändå, så jag undrar om man verkligen "måste" ha ett kalas med dom också, eller ska man låta sonen bestämma hur han vill ha det?

• Mälaröbo

Om släkten vill fira mina barn så är de välkomna på fika på själva födelsedagen. På morgonen firar enbart vi föräldrar med barnen och på kvällen får de släktingar som vill, och kan, komma och fika. Jag anordnar inget särskilt kalas för storsläkten utan de är som sagt välkomna på själva födelsedagsfikat. De flesta ringer och gratulerar och kanske skickar en slant på posten så mina barn är vana att de bara är de som bor närmast som kommer.

Sen nån helg efter har jag barnkalaset. Aldrig mer än 2 timmar och så mycket fri lek som möjligt.

• ElinC

Jag vet inte om jag skulle kalla det kalas när släkten kommer. Jag ordnar tårta och fikabröd. Det är väl ungefär det. Sen får dem som vill komma. Oftast vill de ju dyka upp för att fira barnen. Men då varnar jag alltid. Kommer ni mellan den och den tiden så får ni räkna med att ni kommer mitt i barnkalaset.

Jag lägger mer energi på barnkalaset. Och det är ju oftast det som känns viktigast för barnen. Det behöver inte vara så avancerat för att de ska va nöjda. Nån fiskdamm eller skattjakt, fri lek och tårta räcker utmärkt. Vill man gå på mer så är det ju fritt fram för det, men barnen har lika kul ändå.

• Havsjungfrun

Vi har två kalas, annars blir det för många personer på samma gång. Har dock aldrig kalasen på samma dag men oftast på samma helg.

• Stumpan83

Har stor släkt så när nu ettåringen fyller år blir det två kalas lörd och sönd. Och då inget barnkalas alls. Tur man älskar att hålla kalas/middag.

• Havsjungfrun

Barnkalas i den åldern är eg. väldigt smidigt. Fri lek och presentöppning. Korv med bröd. Fri lek. Glass. Fri lek och sedan fiskdamm. Två timmar räcker gott.

• Flisan79

Nästa helg står vi inför just detta . Släktkalas på lördagen och barnkalas på söndagen. Dottern fyller 5 och det är hennes första barnkalas.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • evil eye
    Flisan79 skrev 2012-03-03 10:57:41 följande:
    Nästa helg står vi inför just detta . Släktkalas på lördagen och barnkalas på söndagen. Dottern fyller 5 och det är hennes första barnkalas.

Hur lägger ni upp barnkalaset? Hur många barn blir det? Det låter tufft att ha det på samma helg, men samtigt skönt att få det avklarat. Jag vet inte hur vi ska göra ännu, släkten förväntar sig väl ett kalas. Eller så gör man det bara lätt, typ med kaffe och kaka och kom om ni vill.

Sonen vill ju såklart fira med sina kompisar och detta ser jag fram emot. Ska bli kul att anordna ett barnkalas, men resten kan ju kvitta. Gud, vad tråkig jag låter nu, men jag är ingen kalasmännsiska.

Hoppas eran helg blir trevlig och att du överlever!   
  • strojes

Vi har alltid haft två "kalas", ett för kompisar och ett för släkten. Eller alltid... de var väl tre har jag för mig mig när vi började med barnkalas.
    Här blir det en helg för kalas ett ena dagen och det andra den andra dagen. Förutom nu i februari när stora tjejen fyllde 7 år och hade "frukostkalas" med sina kompisar. Kalastiden var då 9-12 med mumsig frukost att börja med för hon och hennes kompisar. Sedan kom släkten på eftermiddagen.

• Anna Svenssonliv

Vi har alltid haft två kalas men igår var första gången vi slog ihop det. Alla fick komma från kl 14 och stanna hur länge de ville. Dagiskompisar m familj, våra vänner m barn och släktingar. Full rulle! Jag glömde bort fiskdammen jag förberett så de fick varsin påse när de gick hem istället. Synd, men ingen katastrof för alla barn hade haft så kul ändå.

• Flisan79
    evil eye skrev 2012-03-03 22:31:08 följande:
    Hur lägger ni upp barnkalaset? Hur många barn blir det? Det låter tufft att ha det på samma helg, men samtigt skönt att få det avklarat. Jag vet inte hur vi ska göra ännu, släkten förväntar sig väl ett kalas. Eller så gör man det bara lätt, typ med kaffe och kaka och kom om ni vill.

Sonen vill ju såklart fira med sina kompisar och detta ser jag fram emot. Ska bli kul att anordna ett barnkalas, men resten kan ju kvitta. Gud, vad tråkig jag låter nu, men jag är ingen kalasmännsiska.

Hoppas eran helg blir trevlig och att du överlever!   
    På lördagen kommer släkten hit. Inget jättepådrag utan mer som du skriver typ "kaffe och kaka"..

På sönagen blir det barnkalas och då har vi lånat en lokal via hyresgästföreningen. Skönt att slippa spring här hemma. Kalaset är mellan 14-16 och är bara "tårtkalas". Vi ska ha rocktema så svarta engångstallrikar, silver muggar, servetter med döskallar osv. På kalaset är det tårt/bull/kakätning, fri lek, fiskedamm och "disco" på schemat. Vi bjöd hela avdelning som totalt är ca 16 pers, sen så kan väl inte alla komma så 10-12 kids kanske samt de föräldrar som ev inte vågar/vill lämna sitt barn själv. Tror det kommer bli bra. Kör på engångs av allt så är det bara ta en soppsäck efteråt och häva ner allt ^^
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • SockerStinn

ts: inte måste man man ha kallas om man inte vill. Men man kan ju ta det väldigt enkelt, t.ex. kan jag inte tänka mig att barnens farmor skulle acceptera att inte få träffa födelsedagsbarnet. Man kan ju bjuda in på enkelt fika på själva födelsedagen på kvällen. Bara bjuda de allra närmaste.

• Dixie

vi har alltid ett barnkalas och ett släktkalas - brukar inte ha de samma helg, utan delar upp det på olika helger. 

• evil eye
    SockerStinn skrev 2012-03-04 16:08:29 följande:
    ts: inte måste man man ha kallas om man inte vill. Men man kan ju ta det väldigt enkelt, t.ex. kan jag inte tänka mig att barnens farmor skulle acceptera att inte få träffa födelsedagsbarnet. Man kan ju bjuda in på enkelt fika på själva födelsedagen på kvällen. Bara bjuda de allra närmaste.

Ja, jag vet vilket jäkla liv det blir när jag och min sambo väljer att inte ha kalas när vi själva fyller år. Vi anser inte att man behöver fira vuxna. Men som sagt, vi är inga kalasmänniskor och det lutar nog åt att sonen själv får bestämma hur vi ska göra.

• SockerStinn
    evil eye skrev 2012-03-04 20:01:57 följande:
    Ja, jag vet vilket jäkla liv det blir när jag och min sambo väljer att inte ha kalas när vi själva fyller år. Vi anser inte att man behöver fira vuxna. Men som sagt, vi är inga kalasmänniskor och det lutar nog åt att sonen själv får bestämma hur vi ska göra.

Det gör ni rätt i! Håller med om att man inte måste fira som vuxen - det gör man om man VILL.
Svar på tråden Hur gör ni med barnkalas/släktkalas?