• Anonym (sugen på bebis)

Vad kostar det att köpa allt inför bebis ankomst?

Hur mycket pengar behöver man spara ihop för att köpa "allt" till bebis ankomst? Vagn, spjälsäng, bilstol, babysitter, kläder osv. Jag vet ju att priserna skiljer sig väldigt så jag vill bara ha några förslag. Jag tänker inte köpa en 10.000-kronors barnvagn, men jag vill gärna veta vad man räkna med att saker kostar. Vi planerar barn och vill spara ihop pengarna innan

• Svar på tråden Vad kostar det att köpa allt inför bebis ankomst?
  • Dr to be

I runda slängar kommer vi nog lägga ut runt 10.000kr. Då är hälften av kostnaden en begagnad vagn....

• jamila2000

Hur mycket det kostar beror ju på om man tänkt köpa allt nytt eller om man är villig att handla begagnade saker.
    Det som är viktigast är babyskyddet till bilen där ska man ju inte köpa begagnat om inte man köper av nån man känner så man vet hur gammal den är och att den inte varit inblandad i nån krock.

• ElinC

Det beror på vad du har för krav. Måste allt vara nytt? Måste det vara fint märke?

Vi la fyra tusen på en ny vagn, förra årets modell på rea. Det var både sitt och liggdel och den har funkat till två barn.

Jag köpte en begagnad spälsäng för 200 kronor.

Allt annat fick vi av vänner som rensat i förrådet.

Det behöver inte bli svindyrt, allt beror på era krav.

• jamila2000

Naturligtvis beror de ju på vart man bor i en större stad finns det ju ett större utbud både nytt och begagnat.

• Anonym (.)

Vagn; 1000 och uppåt. Finns fina begagnade på blocket. Folk byter vagn som jag byter trosor så det finns ibland riktigt nya fina vagnar till vrakpriser.

Bilstol; Samma här. Antingen begagnad för en tusenlapp, eller ny för 2000-6000 kronor

Säng med tillbehör;  Ca 1500 kronor

Skötbord med liggskydd; ca 1200 kronor

Babysitter; 300-1000 kronor

Starkit med kläder (5 bodys, 3 par byxor, 4-5 tröjor, 2 koftor, 5 par strumpor, 5 par underbyxor, vantar, jacka, mössa, overall) Ca 2.500 kronor

Hygien startkit (2 pkt blöjor, babyolva, salva, tvättlappar, mild tvål, badbalja, nagelfil); ca 400 kronor

Mat; 2 tallrikar, skålar, 2 skedar, 3 nappfaskor; Ca 200 kronor

Sammanlagt; Mellanpriser- ca 11.500 för allt. Sen kan du givetvis välja billigare, köpa second hand, låna etc. 

• Jess86

Måste man spara för att skaffa barn? Vi köpte vagn en månad, bilstol nästa, möbler nästa och så vidare... Vi vågade inte handla en pryl före RUL Kyss

• Anonym (sugen på bebis)

Jag räknar med att köpa nytt men inte de dyraste märkena Barnvagnen köper jag begagnad om jag inte hittar någon ny runt 4-5000 kr. Men det borde väl räcka att spara ihop en 10.000 då kanske? Hellre för mycket än för lite..

• Anonym (.)
    Anonym (sugen på bebis) skrev 2012-03-02 23:27:38 följande:
    Jag räknar med att köpa nytt men inte de dyraste märkena Barnvagnen köper jag begagnad om jag inte hittar någon ny runt 4-5000 kr. Men det borde väl räcka att spara ihop en 10.000 då kanske? Hellre för mycket än för lite..
    Som sagt det beror på hur dyra saker du vill ha, samt vad du vill ha hemma när bebisen kommer. Kolla min lista så ser du lite hur det kan se ut. 
  • Anonym (Stor kostnad)

Den stora kostnaden är helt klart inkomstförlusten! Eftersom man går ner rejält i lön så rekommenderar jag er att pröva att leva på det ni kommer få ut som föräldralediga en tid och mellanskillnaden kan lätt gå till bebissaker och en buffert att ta av i väntan på föräldrapenningen som ofta är lite försenad.

Svar på tråden Vad kostar det att köpa allt inför bebis ankomst?