• Maac

Vad tjänar du som är administrativ assistent?

Hej,

Jag har sökt en del jobb som administrativ assistent och har flera intervjuer framför mig. Hittils har jag jobbat via ett bemanningsföretag som gett väldigt låg lön.

Nu förväntas jag komma med löneanspråk och jag har ingen aning om vad man tjänar när man är fast anställd på ett företag.

Ungefär vad tjänar ni?       

• Svar på tråden Vad tjänar du som är administrativ assistent?
  • Gabzan

Jag jobbar oxå på bemanningsföretag o ska oxå slö mig lös om ett tag hade jag tänkt så jag vill gärna oxå veta. Hur gammal är du å hur lång erfarenhet har du så kan jag säga vad jag tycker du kan föreslå iaf

• Maac

Hej,

Jag är 28 år och har jobbat med administration i ca 4 år. Innan dess har jag varit receptionist och konferensvärdinna.

Jag har ingen utbildning och är anställd via ett bemanningsföretag. Jag har en lön på 20700, men har ett tillägg på det uppdraget jag jobbar på nu, så jag har sammanlagt 22700/mån.

Hur har du det?

• Gabzan

Jag har bara haft serviceyrken. Började jobba när jag va 16 på gröna Lund å sen fortsatte jag inom resturang några år. Efter det började jag jobba med leveranser av möbler och sen med planritningar i 2d/3d men fick sluta en vecka innan jag blev fast anställd. Då började jag jobba med administration/ logistik mm i bemanningsföretaget jag är anställd av nu. Har arbetat där sen 2007 men har varit föräldraledig i ca tre år å ska börja jobba i maj igen. Mina löneförhandlingar har alltså inte varit till min fördel utan har bara fått den vanliga procenten genom kollektivavtalet. Min grundlön är på 21000 nu å garantilönen på 19000 men eftersom jag aldrig jobbat med den lönen vet jag inte vad jag får ut. Vi har påslag på 10 kr i timmen efter 150 timmar så jag kan tänka mig att vi står ganska lika i lön. Jag är 30 år.

När jag börjar söka mig vidare tänkte jag att jag skulle försöka få till en lön på 23000 iaf. Eftersom vi ligger ganska lika i ålder å erfarenhet å lön nu tycker jag du ska göra detsamma.

• Gabzan

Du kan ju alltid prova med 25 å kolla vad dom kommer med för motbud

• lastchristmas

De nyanställda administrativa assistenterna på mitt jobb ligger runt 21 000 (högskoleutbildade). De som har några eller många år på nacken (ej högutbildade) stannar på ca 23 000 kr. Mer verkar man inte ge en administrativ assistent på mitt jobb.

Jobbar du privat och i en större stad ökar förstås chansen till en bättre löneutveckling. Ännu mer om man kan blanda in ekonomi, personalansvar eller nåt sånt i tjänsten.

• Lalalong

Jag jobbar (till en liten del) som förskoleassistent. D.v.s. administrativ assistent åt förskolechefen. Hade jag jobbat heltid med det hade jag tjänat 22000 i månaden. Tack och lov jobbar jag bara 15% som det och resten som förskollärare med något bättre lön

Ingen erfarenhet.  

Klara 060504, Alva 100117
  • rosyposy

På mitt jobb har de administrativa assistenterna löner på mellan 20 000 - 28 000, på det tillkommer en hel del löneförmåner som också bör vägas in (ex ett generöst friskvårdsbidrag och fler semesterdagarn än vad man "normalt" har som tjänsteman med betald övertid). 

• Maac

Tack snälla ni som svarat!
    ¨
    Jag har varit på en intervju där man inte skulle ange löneanspråk, utan det tar man iså fall på andra intervjun.

Det är ett stort internationellt företag i Skåne.

Vi får se vad jag vågar fråga om (ifall jag nu får chansen )  

Svar på tråden Vad tjänar du som är administrativ assistent?