• sheeba

Någon som har ett tips hur man får mindre svullna slemhinnor i näsan?

är trött på att gå runt och vara täppt utan att det är något i vägen nu.
    Har även fått näsblod då det var som kallast. Jag viste inte om det utan sambon såg att jag blödde.
    Finns det något som lättar upp det inne i näsan? har ont i näsan var gång jag andas in.

• Svar på tråden Någon som har ett tips hur man får mindre svullna slemhinnor i näsan?
  • Tessan o Melvin

Hej!
    Jag ha tyvärr inga tips, men jag lider av samma besvär, så om du få några bra tips så vore jag super tacksam om du ville lägga in dem i min gästbok.
    De e ju jobbigt att vara täppt hela tiden!
    Ha de så bra!
    KRAM Tessan

• AMA68

Jag har varit tvungen att börja med nässpray nu sista veckan.
    Tidigare har jag "härdat ut" men nu börjar det bli för jobbigt.
    Snarkade som en hel karl redan innan jag blev gravid och det har ju knappast blivit bättre + att jag också blöder när jag snyter mig - jag som ALDRIG haft näsblod innan?

Frågade på Apoteket efter vad de rekommenderade och valde den mildaste varianten de hade (Nasoferm 1 mg/ml) som dessutom jag försöker spraya så liten dos som möjligt av för att inte bli FÖR torr - vilket brukar vara fallet när jag använder nässpray när jag är förkyld.

Får dock inte användas mer än 10 dagar i sträck.
    Vet inte om jag kommer bry mig om det då jag har tre veckor kvar till BF.

Lycka till. /AMA

• Trollisflickan

Be att få kortisonbaserad nässpray istället (receptbelagd)- jag tar Nasonex) den kan man ta hela tiden! För stor dos ger dock näsblod... men den hjälper på några dagar (ska tas regelbundet inte föra snabb lättnad) Jag kombinerar det med vanlig koksaltlösning (som nässpray)

• TUA

Jag frågade min läkare om råd och fick ett tips på en näs spray som heter Rhinocortoch den är inte recept belagd,hjälper som bäst efter några dag men man kan känna lindring redan efter första dygnet.
    Har då hjälpt mig med min otroliga nästäppa.

• anza

Jag använde nezeril i över 4 månader under min förra graviditet. Läkeren tyckte det var bättre att jag kunde andas och sova ordentligt och ta tag i ett eventuellt beroende (man kan bli kroniskt nästäppt) efter förlossningen. Det var dock inga problem att sluta, dagen efter förlossningen släppte det och jag behövde ingen spray längre.

Den här graviditeten började täppan tidigt och jag fick börja med nezeril redan i v. 8.

• moje

Använd kortison nässpray typ rhinocort och spola näsan v.b med natriumclorid.
    Det kan du göra i många månader och du blir inte "beroende" av det.

Har du bara några veckor kvar till förlossningen kan du använda vanlig nässpray.

• bäb

Be att få Rinexin utskrivet av din läkare, eller prata med din BM så kan nog hon vidarebefodra det. Bättre än att använda nässpray för mycket. Rinexin är avsvällande, tas morgon och kväll, och fungerar faktiskt bra. Jag har varit täppt typ hela graviditeten till och från, kämpat med att klara mig utan nässpray, börjat igen, fram och tillbaka, men nu har jag fått Rinexin.

• JohPet

Rekomenderar också Rinexin!

• guldplutt

Det finns också en spray som heter nozoil eller ngt sådant, inte som ersättning för nässpray som lindrar täppan, men som motverkar just torra slemhinnor.

• MotherOfTwo

Jag håller med Anza. Jag var också till en öron-näsa-hals läkare och han tyckte också det var bättre att jag använde Nezeril och kunde andas och fick sova. Han skrev dessutom ut Nasonex som jag fick använda om jag ville. Den är dock inte A-klassad så jag har valt att börja använda den efter förlossningen om inte beroendet släpper då. Förra gången så kunde jag sluta 1 dygn efter min dotter var född. Nästäppan var som bortblåst trots flitigt Nezeril användande.

Något som kan hjälpa mot nästäppa är att skölja med koksaltlösning med en speciell nässköljare. Tycker dock bara det fungerar om man är lite täppt.

Svar på tråden Någon som har ett tips hur man får mindre svullna slemhinnor i näsan?