• summerflower84

    Hur startade er andra förlossning?

    Hej! Jag är gravid  med andra barnet i vecka 38+4 idag och är lite spänd och otålig.

    Mitt första barn född 06, kom i vecka 38+3. Då hade jag haft slempropp som lossnat och känt av lite förvärkar några dagar innan.

    Nu undrar jag hur denna förlossning kommer att starta. Kommer jag få aningar innan eller sker det bara  "plötsligt".

    Hur var det för er andra?

    Hur snabb var den andra förlossningen?

    I vilken vecka födde ni? Följde ni samma mönster som den första, dvs, födde ni innan bf/gick över tiden båda gångerna?

    Kram/Helen- en otålig gravid mamma! Flört                

  • Svar på tråden Hur startade er andra förlossning?
  • Frontline

    Första barnet gick vattnet på natten 2 veckor innan bf så vi åkte in på morgonen och kika till det sen fick vi en tid till dagen efter för igångsättning.

    Andra barnet gick vattnet 8 dagar innan bf så vi åkte in på dagen för att kolla till det sen skulle vi in dagen efter för igångsättning men redan på natten drog det igång av sig självt så vi åkte in och den förlossningen tog 48 minuter efter att vi kom in.

    Nu tredje barnet blir en överraskning då det är 15 veckor kvar :)


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mercurialis

    Ingen av mina förlossningar har startat av sig själv. När jag väntade första barnet, blev jag igångsatt i vecka 36+3. När jag väntade andra barnet, blev det ett kejsarsnitt i vecka 35+3.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Schtajn

    Första barnet startade med värkar pang bom, väldigt intensivt från start. Ute på 8 tim från 1a värk. Kom på bf-1.
    Andra barnet startade med vattenavgång kl 18, men inga värkar. Värkarna startade kl 23, oxå väldigt intensivt direkt. Ute på 2 Tim från första värk, så det gick snabbt! Bf +10. hade betydligt mer förvärkar med andra barnet. Lycka till!

  • Purlan

    Första startade med nattliga jobbiga förväntar några dagar innan, och sen började "normalt" lagom snabbt värkarbetw. Var på förlossningen ca 4-5 timmar innan sonen föddes 40+5

    Andra var egentligen precis likadan, fast han kom 40+6 istället

  • Mumin80

    Första barnet så gick slemproppen 24 timmar innan förlossningen var över. Var på koll ca 5 timmar senare, öppen 3-4 cm utan värkar. Värkarna startade ca 16 timmar efter att slempropen gick, kom till förlossningen när jag haft värkar ca. 3 timmar och var då 10cm öppen. Dotter föddes 5 timmar senare. Andra barnet: koll hos bm dagen innan, öppen 3-4cm, igen utan värkar. 24 timmar senare går en del av slemproppen, första värk ca 10-15 minuter senare. Kommer till förlossningen 1,5 timmar efter att slemproppen gick (måste ju fika färdigt, packa det sista och lite sånt först), ctg i en halv timme, sedan koll, är 8cm öppen. Dottern föddes 4,5 timmar efter första värk, en helt underbar drömförlossning. Är lite glad att jag inte ska ha fler barn dock, då skulle jag nog vara nervös över att hinna in...

  • Mumin80
    Mumin80 skrev 2012-03-03 14:51:05 följande:
    Första barnet så gick slemproppen 24 timmar innan förlossningen var över. Var på koll ca 5 timmar senare, öppen 3-4 cm utan värkar. Värkarna startade ca 16 timmar efter att slempropen gick, kom till förlossningen när jag haft värkar ca. 3 timmar och var då 10cm öppen. Dotter föddes 5 timmar senare. Andra barnet: koll hos bm dagen innan, öppen 3-4cm, igen utan värkar. 24 timmar senare går en del av slemproppen, första värk ca 10-15 minuter senare. Kommer till förlossningen 1,5 timmar efter att slemproppen gick (måste ju fika färdigt, packa det sista och lite sånt först), ctg i en halv timme, sedan koll, är 8cm öppen. Dottern föddes 4,5 timmar efter första värk, en helt underbar drömförlossning. Är lite glad att jag inte ska ha fler barn dock, då skulle jag nog vara nervös över att hinna in...

    Båda barnen föddes på bf-1
  • LilaRos

    Första- bf+9 starta med värkar, 26h lång förlossning. Slemproppen gick en vecka innan.

    Andra - bf+1 vakna av att vattnet gick. Värkar med 2 min mellanrum direkt. Förlossningen tog 3h. Såg aldrig någon propp men på bf- 4 hade jag hyfsat regelbundna förvärkar från morgon till kväll och där efter konstant mensvärk.

    Det var två helt olika graviditeter och förlossningar, hittills är pojkarna helt olika varandra också :)

  • Li79

    Mina två förlossningar startade likadant; först gick vattnet och ett par timmar senare började värkarbetet.
    Första barnet kom en vecka före bf men andra gick jag en vecka över tiden med. Första förlossningen var utdragen o jobbig men andra mycket snabbare och alldeles underbar :)

  • JaneMikaela

    Barn nr1 startade med vattenavgång på morgonen, in på koll blev hemskickad igen. Sedan på natten vid ca 00 vaknade jag utav värkar, åkte till förlossningen. Kl 03.12 är dottern född.

    Barn nr2 startade med värkar kl 20 på kvällen ca, åkte till förlossningen ca 22.00, kom in på rummet ca 23.00 och 23.16 är sonen född.

    Är lite nervös nu med barn nr 3, hur fort det går?...

  • Flickan och kråkan

    Barn 1:
    v.37+2, vattenavgång och värkarbete direkt efter det. Inga förvarningar. Okomplicerad förlossning som från vatteanvgång tog 11 timmar. Var inne på förlossningen i 4 timmar. Var öppen 7 cm när jag kom in.

    Barn 2:
    v.37+6, vattenavgång och värkarbete direkt efter det. Inga förvarningar. Okomplicerad förlossning som från vattenavgång tog 5,5 timma. Var inne på förlossningen i 1 timme. Var öppen 3 cm när jag kom in.

    Barn 3:
    v.40+1. Startade med värkarbete. Inga förvarningar. Okomplicerad förlossning som från etablerade värkar tog 2,5 timma. Var inne på förlossningen i 16 minuter. De hann aldrig kolla hur öppen jag var utan det var bara in och krysta ut liten .

    Lycka till TS  

  • klarabella87

    Första : startade med att vattnet gick och sedan värkar kort där efteråt. vecka 40+0. Förlossningen tog ca 8 timmar..slutade med akut KS 

    Andra : startade med värkar i vecka 42+0..förlossningen tog 13 timmar.. slutade med vaginal förlossning

  • virrevapp

    Första: Startade med moderkakan lossnade efter ett vändningsförsök. Blev akut KS.

    Andra: Startade med att slemproppen gick på morgonen, fick värkar efter detta. Sonen föddes (vaginalt) 18 timmar efter värkstart. 

  • vindruva

    Båda ganska lika. Ettan värkar från 23.00 inne på förlossningen 4.30 , dottern född 7.49 (bf+1) Tvåan värkar från 16.00, inne på förlossningen 20.15, sonen född 22.25. (Bf) Nu väntar jag med spänning på 3 an (13 v kvar)

Svar på tråden Hur startade er andra förlossning?