• häjhäj

Er godaste pastarätt?

Jag är så sugen på pasta och vill därför ha tips. Vilken är er godaste pastarätt?

• Svar på tråden Er godaste pastarätt?
  • Rosabollen

Den enklaste maträtten jag gör (när man bara har rester hemma) tycker jag är supergod ändå.

steka lite kyckling, rödlök, lite champinjoner, släng i lite creme fraiche, smaksätt med lite rosmarin och soya, servera med pasta. Supergott.

• Minlängtan81

oj de va en bra fråga... har en massa gott i huvudet..

den ena är iallafall...

Ta en fläskfile och putsa den från de mesta fettet. 
    Skiva sedan ner den eller skär den i bitar.

Skiva sedan färska champinjoner
    strimla röd paprika

Börja med att steka fläskfilen, ha sedan i resten. Låt de stekas i hop.
    Häll sedan i cremebonjor med vitlök och örter smak.
    Och sedan i med lite grädde, då det kan bli lite starkt smak att cremebonjouren.
    Salt och peppra efter smak.

Servera med tagliatelle =)  

• Eleonor01

Absolut bästa fläskfilén m pasta
    För: 6-8 personer

Ingredienser
    2 fläskfiléer à ca 600 g
    Salt
    Peppar
    1 brk mascarponeost 250 g
    2 grönsaksbuljongtärningar
    2 dl crème fraiche
    3 dl grädde
    1 tsk sambal oelek
    1 dl mango chutney
    1 stor röd paprika

Skär filen i medaljonger. Salta och peppra dem och stek dem till fin färg. Lägg dem sedan i en ugnsform.

Vispa ihop mascarpone, grädde, crème fraiche, sambal, mango chutney och buljongtärningar och koka ihop.

Skär paprikan i mindre bitar och tillsätt dem i såsen. Låt koka ett tag och slå det sedan över köttet. Sätt in i 200 grader varm ugn i 30 minuter.

Koka pastan under tiden köttet står i ugnen.

Klart att njuta av!

• Majsan242

Vi gör ofta en väldigt lättlagad laxpasta. 

Stek lite hackad gul lök i smör. Häll på ca 2 dl vitt vin, koka ner till hälften. I med 2½ dl grädde. Smaksätt med dill (vi brukar ha det i frysen och tar ganska mycket eftersom vi gillar dill) och citron (vi brukar använda både rivet skal och saften från 1 citron) och red ev. med lite maizena ljus redning. Smaka av med salt o peppar. Tillsätt ca 150 gram strimlad kallrökt lax. Häll över nykokt pasta. 

• Kimona

Jag steker lök, kycklingbitar och skivade champinjoner och kryddar, sedan häller jag i Creme Fraiche med vitlök/örter eller kantarell/cognac och rör ihop och har till pastan

• luzorsus

Spagetti carbonara är min all time favvis, strimla bacon, koka spagge, ha i bacon, ägg, massa strimlad parmesan, salt och peppar, mumma så gott!

• FruLindell

Pasta med lax och spenat.

Koka pasta. Stek lök och vitlök, skär upp lax i stora tärningar och släng ner i stekpannan tillsammans med löken, tillsätt grädde och när laxen är klar, vänd ner bladspenat och rör om. Salta och peppra. Häll laxsåsen över pastan och strö lite pinjenötter över - Servera! Är supergott med lite vitlöksbröd och ett glas vitt.

• Kimona
    Kimona skrev 2012-03-03 14:47:58 följande:
    Jag steker lök, kycklingbitar och skivade champinjoner och kryddar, sedan häller jag i Creme Fraiche med vitlök/örter eller kantarell/cognac och rör ihop och har till pastan
    bacon glömde jag, det har jag också i. Och majs till
Svar på tråden Er godaste pastarätt?