• Anni01

Vad grundas föräldrapenningen på?

Hej!
    Så som jag har förstått det kan man räkna på att föräldrapenningen grundar sig på det man har tjänat de senaste ca 8 månaderna innan BF. Men samtidigt har jag hittat info att man kan få föräldrapenningen redan 2 månader innan BF, vilken tid beräknas då ersättningen på?
    Jag har haft en visstids/projekt-anställning sedan september 2011 och den löper ut 30 april. BF är 23 augusti. Om jag inte får förlängt efter april, hur kommer min mamma-penning då beräknas? Kommer man räkna ut ett snitt på min månadslön ca jan- 30 april + a-kassa maj-aug? Eller halkar jag automatiskt ner till lägsta nivå?  Och om jag då tar ut föräldrapenning redan i slutet på juni, kommer snittet räknas 8 månader innan det eller ändå 8 månader innan BF?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad grundas föräldrapenningen på?
  • Försäkringskassan
    Anni01 skrev 2012-03-03 12:53:17 följande:
    Hej!Så som jag har förstått det kan man räkna på att föräldrapenningen grundar sig på det man har tjänat de senaste ca 8 månaderna innan BF. Men samtidigt har jag hittat info att man kan få föräldrapenningen redan 2 månader innan BF, vilken tid beräknas då ersättningen på?Jag har haft en visstids/projekt-anställning sedan september 2011 och den löper ut 30 april. BF är 23 augusti. Om jag inte får förlängt efter april, hur kommer min mamma-penning då beräknas? Kommer man räkna ut ett snitt på min månadslön ca jan- 30 april + a-kassa maj-aug? Eller halkar jag automatiskt ner till lägsta nivå?  Och om jag då tar ut föräldrapenning redan i slutet på juni, kommer snittet räknas 8 månader innan det eller ändå 8 månader innan BF? Tack på förhand!

Hej! Generellt sett ska man ha haft en anställning som pågått eller förväntas att pågå i minst 6 månader för att ha rätt att placera sig i en SGI (sjukpenninggrundande inkomst). SGI är din beräknade årsinkomst. För att få föräldrapenning över grundnivå måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar (ca 8 månader) före barnet föds. Om du jobbar hel eller deltid har ingen betydelse. Din inkomst har dock betydelse eftersom det är utifrån den som din SGI beräknas.
  • Anni01

Min anställning har pågått i mer än 6 månader när den ev. löper ut sista april (har även jobbat hos annan arbetsgivare utan glapp innan dess)... Men om jag förstår rätt så kommer jag få lägsta ersättningen på 180 :-/dag om anställningen inte fortlöper fram till BF 23 aug? Om jag lyckas hitta ett annat jobb fram till BF, kan jag få föräldrapenningen inkomstbaserad då eller blir det trubbel med 2 olika arbetsgivare?

• Försäkringskassan

Hej! I samband med att du skickar in ditt moderskapsintyg så startas en utredning för att fastställa din sjukpenninggrundande inkomst och din rätt till föräldrapenning över grundnivå. Utifrån det du skriver så ser det ut som du uppfyller villkoren för att få föräldrapenning baserad på inkomst, vilket även innebär att du skulle kunna gå ner i tid 6 månader innan beräknad förlossning. Här på familjeliv så informerar vi generellt om vad som gäller och för att få ett konkret beslut så måste ärendet först utredas. Hälsningar Mia, handläggare

Svar på tråden Vad grundas föräldrapenningen på?