• Cherry Cupcake

Någon som bott och jobbat i Australien?

Jag och min kille är inne på att dra till australien och jobba ½ år. dock har jag hört att det är lite svårt att få jobb numera.
    någon som varit där nyligen och vet lite hur marknaden ser ut för en utlänning som söker jobb? :P
    är inte petig utan tar det jobb jag får, dock gärna i närheten av brisbane.   
    (min kille är utbildad lärare och jag trädgårdsmästare om det kan vara till någon hjälp..) 

• Svar på tråden Någon som bott och jobbat i Australien?
  • Deiia

Jag har inte bott i Australien själv uan bara varit på besök, men min son har bott där i sex år (ett år som utbytesstudent, ett år på Working Holiday Visa och fyra år med fast jobb) och min dotter har bott där i ett år (utbytesstudent). Om ni är under 30 så kan ni resa på ett Working Holiday Visa. My Planet är en bra resbyrå som kan hjälpa er: http://www.myplanet.se/visum-och-pass-australien/working-holiday-australien Som trädgårdmästare kan du nog få jobb i Brisbane för väldigt många har en sådan (även privatpersoner), men det är dåligt betalt. Vår dotters värdfamilj hade en trädgårdsmästare som gick för ca 60 kronor i timmen....(i och för sig några år sedan).

Förr var det lätt att få jobb på cafe' o.dyl. men nu är konkurrensen större eftersom fler söker sig till Australien. Ett område där man ständigt söker folk är typ fruktplockning (om ni kan tänka er det). På Gumtree, ungefär som vårt Blocket, kan du leta vidare. http://brisbane.gumtree.com.au/ Tänk på att arbete som lärare, med barn,  kräver extra läkarundersökning. På Gumtree kan du också söka bostad m.m.....

Min son hade svårt att få enklare jobb, typ på cafe'. Man ville ha erfarenhet av den typen av jobb för anställning. Till sist fick han ett jobb som motsvarade hans utbildning d.v.s. ingenjör. Det finns massor av privata jobbförmedlingar, men de flesta vill att man stannar lite längre än ett halvår. Med ett Working Holiday Visa så får man inte jobba länge på samma arbetsplats. Bäst är nog att har en rejäl reskassa ifall man inte får något jobb........

Om du vill ha kontakt med någon som bor i Australien så kika in under Utlandsföräldrar, där brukar alltid finnas någon: http://www.familjeliv.se/Forum-3-45-1/

• evaoregon

WWOOF kan kanske vara intressant.  Då jobbar man på gårdar 4-6 timmar per dag mot mat och husrum.  Man får ju ha med sig en slant för resor och annat, men det kan ju funka under ett halvår.

www.wwoof.com.au/

• Candylicious

Kolla arbetsmarknaden på seek.com.au. eftersom det bara handlar om ett halvår är nog temp/casual jobs genom en agency det bästa för er. Generellt är det hård konkurrens om jobb men svenskar har ofta gott rykte. Lärarjobb kan vara knepigare eftersom det nog alltid behövs ett TEFL/TESL certificate, dessutom konkurrerar en svensk med andra engelsktalande lärare från UK, Irland, Kanada, Nya Zeeland etc. Men annars kan nog utbildningen och erfarenheten vara värt som erfarenhet om han vill tempa i något annat yrke. Vad mer? Jobb söks på plats, att få tid för intervju och anställning går snabbt, speciellt för tillfälliga jobb, se till att ha aussie references om möjligt annars satsa på written references att visa upp istället för att ge tele nr eller email till ngn i Sverige.

• Cherry Cupcake

TACK för alla bra tips!

• skmi

Jag bor i Australien nu pa ett Working and Travel Visa i Brisbane. Jag har jobbat pa en forskola i tre manader. Din kille skulle kanske fa jobba langre om han ar utbildad larare men ar man helt outbildad sa ar det max tre manader som galler. Jobbet gav mig ca 14 000 kr i manaden om jag jobbade 7,5 timme per dag. Sa bra betalt!! Jag har nu en saftig peng pa kontot sa jag ar inte jatte stressad att soka nytt jobb men ska borja leta nytt snart.

Jag har sokt jobb till matkedjor, matbutiker, kladbutiken m.m men fick ingenting dar ifran. Det verkar valdigt svart att fa inom s.k "retail" sa jag har ingen aning vad jag ska gora harnast. ...

Vill ni stanna pa ett stalle eller resa runt?

Hoppas verkligen att ni inte funderar pa att aka nar det ar vinter har, inte alls lika roligt da!!

LYCKA TILL!!

• Cherry Cupcake
    skmi skrev 2012-03-08 07:08:38 följande:
    Jag bor i Australien nu pa ett Working and Travel Visa i Brisbane. Jag har jobbat pa en forskola i tre manader. Din kille skulle kanske fa jobba langre om han ar utbildad larare men ar man helt outbildad sa ar det max tre manader som galler. Jobbet gav mig ca 14 000 kr i manaden om jag jobbade 7,5 timme per dag. Sa bra betalt!! Jag har nu en saftig peng pa kontot sa jag ar inte jatte stressad att soka nytt jobb men ska borja leta nytt snart.

Jag har sokt jobb till matkedjor, matbutiker, kladbutiken m.m men fick ingenting dar ifran. Det verkar valdigt svart att fa inom s.k "retail" sa jag har ingen aning vad jag ska gora harnast. ...

Vill ni stanna pa ett stalle eller resa runt?

Hoppas verkligen att ni inte funderar pa att aka nar det ar vinter har, inte alls lika roligt da!!

LYCKA TILL!!

å vad roligt att du svarade!
    vi ska antagligen åka i oktober och stanna minst till mars beroende på hur det går och hur vi trivs.¨
    hur upplever du det generellt att få jobb i just brisbane? 
    reser du genom någon agentur som ger dig tips om vilka jobb du kan söka osv? tex. work and travel.
    har du någon aning om hur aceptarande befolkningen är mot väldigt tatuerade personer?
    vi ska nog i huvudsak vara runt brisbane eftersom jag har släkt där men säkert vill vi se mer av landet.
    har du några tips?
    Ha det toppen!   

• 3 barns mamma84
    Cherry Cupcake skrev 2012-03-03 15:16:54 följande:
    Jag och min kille är inne på att dra till australien och jobba ½ år. dock har jag hört att det är lite svårt att få jobb numera.
    någon som varit där nyligen och vet lite hur marknaden ser ut för en utlänning som söker jobb? :P
    är inte petig utan tar det jobb jag får, dock gärna i närheten av brisbane.   
    (min kille är utbildad lärare och jag trädgårdsmästare om det kan vara till någon hjälp..) 
    Okej bara se till att ni kan båda två ren engelska .
    Engelska ÄR ett måste .
    Om inte så får man plugga eengelska i sverige och få VG eller MVG för att flytta.
    Det är ett krav det spelar ingen roll om man kan rata o skriva lite utan man MÅSTE kunna.

Jag har aldrig mott men var inne i mammas mage när pappa och mamma bodde i australien nu vet jag inte vad byn hette.
    Min bror bodde där med som liten .
    Vi flyttade sen till sverige tillbaks och nu bor jag i danmark och pappa och mamma i sverige.
    Min andra bror från papps sida har NU flyttat till australien till hans flickvän han träffade där.
    Han fick plugga och plugga och söka tillstånd osv för att flytta till australien.
    Det var alltså inte bara såhär ''Nu flyttar vi''           
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Cherry Cupcake
    3 barns mamma84 skrev 2012-03-10 09:23:01 följande:
    Okej bara se till att ni kan båda två ren engelska .
    Engelska ÄR ett måste .
    Om inte så får man plugga eengelska i sverige och få VG eller MVG för att flytta.
    Det är ett krav det spelar ingen roll om man kan rata o skriva lite utan man MÅSTE kunna.

Jag har aldrig mott men var inne i mammas mage när pappa och mamma bodde i australien nu vet jag inte vad byn hette.
    Min bror bodde där med som liten .
    Vi flyttade sen till sverige tillbaks och nu bor jag i danmark och pappa och mamma i sverige.
    Min andra bror från papps sida har NU flyttat till australien till hans flickvän han träffade där.
    Han fick plugga och plugga och söka tillstånd osv för att flytta till australien.
    Det var alltså inte bara såhär ''Nu flyttar vi''           
    hmm ja vi ska vara där max ett år.
  • 3 barns mamma84
    Cherry Cupcake skrev 2012-03-10 14:59:14 följande:
    hmm ja vi ska vara där max ett år.
    Känner ni någon som bor där får ni bonde har ni jobb erbjudande där redan eller ska ni bara flytta och sen söka jobb ?
    Det är inte så lätt som man igentligen tror . 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • skmi
    Cherry Cupcake skrev 2012-03-10 09:04:22 följande:
    å vad roligt att du svarade!
    vi ska antagligen åka i oktober och stanna minst till mars beroende på hur det går och hur vi trivs.¨
    hur upplever du det generellt att få jobb i just brisbane? 
    reser du genom någon agentur som ger dig tips om vilka jobb du kan söka osv? tex. work and travel.
    har du någon aning om hur aceptarande befolkningen är mot väldigt tatuerade personer?
    vi ska nog i huvudsak vara runt brisbane eftersom jag har släkt där men säkert vill vi se mer av landet.
    har du några tips?
    Ha det toppen!   

Forlat att jag inte har svarat tidigare:)
    Ok, det later som en bra tid eftersom ni ar dar dom varma manaderna:)

Nej jag har rest hit "sjalv", jag traffade min pojkvan har 2009 nar jag studerade har, och som jag nu bor hos.

Tror inte att tatueringar ska vara nagot problem (folk har ar valdigt tatuerade), men for sakerhetens skull skulle jag nog forsoka tacka dom om jag kunde eftersom man inte vet om just den som anstaller har ett problem med tatueringar eller inte. Men en tjej pa forskolan jag jobbade hos var valdigt tatuerad och da var det anda jobb med barn satt tror inte att det ar sa farligt.

Jag upplever att det inte ar latt att fa jobb har. Men om du eller ni har jobbat med ngt specifikt forut sa anvand er av det!

Mitt storsta tips ar att forsok inte att kla er som "backpackers"... Nar man soker jobb har maste man ha "closed in" svarta skor. Sag att ni inte ar har for att resa runt (aven fast ni ar det). Dom vill inte anstalla ngn som kommer att aka nagon annanstans efter en manad. Var riktigt (nastan overdrivet) trevliga for det gillar dom haha...Har ar Customer Service valdigt viktigt.

Gud jag skulle kunna ge tips efter tips men tror jag stannar har. Det ar bara att fraga mer om du undrar ngt. 
  • Cherry Cupcake
    skmi skrev 2012-03-11 05:06:05 följande:

Forlat att jag inte har svarat tidigare:)
    Ok, det later som en bra tid eftersom ni ar dar dom varma manaderna:)

Nej jag har rest hit "sjalv", jag traffade min pojkvan har 2009 nar jag studerade har, och som jag nu bor hos.

Tror inte att tatueringar ska vara nagot problem (folk har ar valdigt tatuerade), men for sakerhetens skull skulle jag nog forsoka tacka dom om jag kunde eftersom man inte vet om just den som anstaller har ett problem med tatueringar eller inte. Men en tjej pa forskolan jag jobbade hos var valdigt tatuerad och da var det anda jobb med barn satt tror inte att det ar sa farligt.

Jag upplever att det inte ar latt att fa jobb har. Men om du eller ni har jobbat med ngt specifikt forut sa anvand er av det!

Mitt storsta tips ar att forsok inte att kla er som "backpackers"... Nar man soker jobb har maste man ha "closed in" svarta skor. Sag att ni inte ar har for att resa runt (aven fast ni ar det). Dom vill inte anstalla ngn som kommer att aka nagon annanstans efter en manad. Var riktigt (nastan overdrivet) trevliga for det gillar dom haha...Har ar Customer Service valdigt viktigt.

Gud jag skulle kunna ge tips efter tips men tror jag stannar har. Det ar bara att fraga mer om du undrar ngt. 
    jättebra tips, tack snälla :)
    jag kanske mailar dig längre fram i sommar om det är ok?
    kanske kan du då svara om jag undrar något. :) ha det bra!  
Svar på tråden Någon som bott och jobbat i Australien?