• Anonym (Bara undrar)

Sertralin + alkohol

Hejsan!
    Jag har läst att man helst inte ska kombinera sertralin och alkohol, men är det ok att någon gång i månaden kanske ta ett glas vin eller en cider/öl? Någon som har erfarenhet av detta? =) bara undrar.

• Svar på tråden Sertralin + alkohol
  • Minne00

Jag kan inte hitta någon information om att det inte skulle gå att kombinera när jag läser på fass  .... jag äter dem också och det är ingen som sagt något om att det inte går ihop ..

.. men ... man kankse skall vara lite försiktig med alkohol så att det inte slutar med att man försöker självmedicinera med alkohol....  

• Anonym (Bara undrar)
    Minne00 skrev 2012-03-03 18:15:39 följande:
    Jag kan inte hitta någon information om att det inte skulle gå att kombinera när jag läser på fass  .... jag äter dem också och det är ingen som sagt något om att det inte går ihop ..

.. men ... man kankse skall vara lite försiktig med alkohol så att det inte slutar med att man försöker självmedicinera med alkohol....  
    Nehe okej, men vad bra =) då vet jag att det inte är någon fara i alla fall. Letade lite på google också och det verkar ok Tack för ditt svar!
  • Nintendo

Alkohol försämrar effekten på Sertralin, det är därför man inte rekommenderar det.

• Anonym (Bara undrar)
    Nintendo skrev 2012-03-03 18:42:05 följande:
    Alkohol försämrar effekten på Sertralin, det är därför man inte rekommenderar det.
    Jaha okej tack :)
  • Anonym (Bara undrar)
    Minne00 skrev 2012-03-03 18:24:59 följande:
    Skål Skål
    Skål ;) :D
  • Anonym (Jappan)

Om jag förstått det rätt så är det som tidigare nämnts i tråden att effekten av medicinen kan avta. Förstod det som att det är för att alkoholen har motsatt effekt mot för medicinen, det påverkar samma centrumi hjärnan och att det är därför det inte rekommenderas.

Äter själv medicinen och har inte slutat dricka, men har minskat på intaget så jag dricker inte lika ofta. Känner dock vissa gånger att jag blir väldigt lättpåverkad. Häromdagen drack jag ca 3 dl vin och blev jättedålig, vilket är ovanligt för mig i så pass små mängder.  

• Anonym (Bara undrar)
    Anonym (Jappan) skrev 2012-03-04 12:56:12 följande:
    Om jag förstått det rätt så är det som tidigare nämnts i tråden att effekten av medicinen kan avta. Förstod det som att det är för att alkoholen har motsatt effekt mot för medicinen, det påverkar samma centrumi hjärnan och att det är därför det inte rekommenderas.

Äter själv medicinen och har inte slutat dricka, men har minskat på intaget så jag dricker inte lika ofta. Känner dock vissa gånger att jag blir väldigt lättpåverkad. Häromdagen drack jag ca 3 dl vin och blev jättedålig, vilket är ovanligt för mig i så pass små mängder.  
    Oj okej, ja jag tror jag kommer ta det mer försiktigt nu när jag äter medicin och först se hur det känns/hur jag reagerar. Kanske klarar man inte lika stor mängd som annars, men får se. Läste någonstans att man kan bli aggressiv om man dricker STOOORA mängder alkohol, men det kommer nog dock inte jag att göra hehe. :)
  • Anonym (Jappan)

Jag tror man måste känna efter. Finns nog inga generella regler, alla reagerar ju olika på både medicin och alkohol. Lycka till!!!

• Anonym (XxX)

Jag har gjort misstaget att blanda sertralib o alkohol.. Slutade i en ambulanstripp till sjukhuset..absolut  inget att rekommendera...

Svar på tråden Sertralin + alkohol