• Anonym (undrar)

Kan man gifta sig borgligt och sen i kyrka?

Vi vill gärna gifta oss nu, pga att jag är gravid och det känns som en trygghet + att det blir lättare med efternamn och diverse annant om vi är gifta. Men jag vill ändå ha det där lilla mysiga kyrkobröllopet med fin klänning osv, bara inte just nu då jag är gravid och det inte passar av andra anledningar..

Så jag undrar om man kan gå och gifta sig borgligt nu, och sen om ca 8 månader ha ett kyrkbröllop?

Undrar också om någon som har gift sig borgligt kan berätta lite om hur det gick till och vad ni tyckte om det osv. :)     

• Svar på tråden Kan man gifta sig borgligt och sen i kyrka?
  • Minne00

Nej, är du gift så är du gift men i många kyrkor håller de en välsignelse sermoni för er ävern om ni rent tekniskt redan är gifta, det är en fin ritual!

ta kontakt med din kyrka så förklarat de meer.

Grattis till båda barn och äktenskap!   

• cloudberry79

Som sagt, en välsignelse av ert äktenskap kan ni göra, det ni gör nu är i så fall den rent juridiska vigseln.

Jag har gift mig borgerligt, men det var ett ganska stort bröllop med vit klänning, bukett, middag, dans etc. Eftersom jag är ateist ville jag inte göra det i kyrkan, men det var i övrigt precis vad man förväntar sig av ett helt vanligt bröllop. Till och med min religiösa farmor var förvånad och lycklig över att det blev ett normalt bröllop även utan präst

Man kan även gifta sig i kyrkan utan vit klänning och utan gäster, man måste dock ha ringar eftersom det är viktigt ur kyrkans synpunkt. Om ni är troende kan ni alltså ha en liten kyrkvigsel nu och fest senare.

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym (Minna)

Ett borgerligt respektive kyrligt bröllop skiljer sig bara åt på en punkt: präst eller inte präst som vigselförrättare. Resten (som klänning, lokal osv) kan se väldigt olika ut.

Svar på tråden Kan man gifta sig borgligt och sen i kyrka?