• Natali84

Berner sennen.

Hej , ni som vet om rasen jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om vår valp. Hon har dubbla sporrar bak på höger den ena sitter fast i den andra så det är som en extra tå som har en tå. Det finns klor och tramp dyna på båda. På vänster  har hon en sporre. De sitter inte lite längre upp på sidan som de brukar göra . Utan bredvid den andra tårna, som om dom sitter på rad alla tål. Hon trampar alltså i även med sporren. Tassen ser bredare ut pga det.
    de extra tårna är lösa och ev behöver vi op bort dom . Sen har hon ett litet navelkbrock.
    Denna söta tik skulle flytta nu till sin familj men jag börjar fundera om jag ska sälja en valp med dessa fel? Vad ska ja annars göra med henne undrar ni.
    Har kvar henne och låta henne gå här hemma. Vi vet ju inte om det måste opereras. Vill inte ha de problemen sen med missnöjd o gnällig köpare. De ska ju veta problemen JA. men ändå de tar en risk o köpa valpen... 
    Jag vill också vara säker på att köparen gör de op som ev krävs om de skulle bli problem med detta.
    Vad tror ni? jag har då aldrig sett det någon gång på någon annan hund. 

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Svar på tråden Berner sennen.
  • Flisan

Heje! 
    jag hade en leonberger med sporrar, extra tår, tänder osv... mycket speciell dam..
    Sporrar och tår går att op bort utan vidare men.. Det är inga allvarliga grejer... sporrar kan sitta kvar också dom brukar inte störa alls..

Många valpar har navelbråck men lider inte av det alls, om det är ett STORT navelbråck kanske detta måste op men det tycker jag nästan du ska höra med en veterinär om..
    Tiken ska inte säljas för avel eller utställning då det är ärftligt som jag förstått det och du blir dessutom diskvalificerad om du har extra tår.. ;)
    Pga av denna problematik tycker jag att du ska sänka priset på tiken, sälja den som "endast sällskap" och arbetshund, OCH informera köpare om varför hon har ett lägre pris.. Kontakta som sagt veterinär också och få ett skriftligt utlåtande så eventuella valpköpare inte känner sig lurade..  

Det är inga allvarliga fel, det är fortfarande en frisk hund, lite originell och personlig, men en sund och lycklig vovve som någon skulle vara väldigt lycklig lottad över att få :)
    Jag och min sambo har funderat på en berner sennen, och skulle inte tveka att köpa en vovve med extra sporrar och tår, SAMT navelbrock så länge vi blev informerade om det.. 

• Flisan

Och sen så går inte navelbråck på dolda fel försäkring heller tyvärr, då det är ett synligt fel som upptäcks väldigt tidigt, det är också något man borde informera om.. 

• Natali84
    Flisan skrev 2012-03-03 23:09:17 följande:
    Och sen så går inte navelbråck på dolda fel försäkring heller tyvärr, då det är ett synligt fel som upptäcks väldigt tidigt, det är också något man borde informera om.. 
    ja tack jag vet ,, hihi,, hon är mycket speciell. vet sa att det inte var garanti med ev op. Eftersom att tårna är lösa kan dom fasna mm.. hon har 6 tår på en o 5 på en tass.. navelbrocket är som en böna kanske. 
  • Dexter dot com

Ring rasklubben och rådfråga om hur ni gör med dessa "defekter" inför försäljning & prissättning. Dom är ju proffs på rasen och handskas ofta med försäljning,ansvarsfrågor,rastypiska fel osv. Och se absolut till att få en veterinärs bedömning på om hunden bör opereras i framtiden eller vad dom tror.

• Natali84
    Dexter dot com skrev 2012-03-04 05:30:17 följande:
    Ring rasklubben och rådfråga om hur ni gör med dessa "defekter" inför försäljning & prissättning. Dom är ju proffs på rasen och handskas ofta med försäljning,ansvarsfrågor,rastypiska fel osv. Och se absolut till att få en veterinärs bedömning på om hunden bör opereras i framtiden eller vad dom tror.
    Ja tack. Vi har kollat upp mer och beslutade oss för att sälja till halva priset och köparen står för op.
Svar på tråden Berner sennen.