• Inorr

    Vad tänka på vid inskolning?

    Min dotter ska strax börja på förskolan lite nyfiken på vad ni andra föräldrar och pedagoger tycker att man ska tänka på när man ska skola in sitt barn??

    Villket sätt är det bästa att skolain på?
    Hur mycke kläder behöver en 1½ årig i ombyte på förskolan?
    Är det någon skilninad på att hålla korta dagar mot långa dagar för barnet?

  • Svar på tråden Vad tänka på vid inskolning?
  • Hillbilly

    Vid inskolning- dra inte ut på hejdåandet- kort och koncist. Var noga med att säga hejdå och inte smyga iväg...
    Kläder efter väder och några extraplagg.
    Egentligen handlar det mycket om sunt förnuft..

  • Erki

    Trivs du så trivs oftast barnet!
    Det är mitt tips, barn känner väldigt mycket av vad du känner så är du orolig att det inte ska gå bra så går det sällan det.

  • moruppgren

    Att du känner dig trygg så du förmedlar lugn till ditt barn. Absolut ingen stress eller press på att gå därifrån. Var noga med att läsa att ditt barns signaler :)

    Samtidigt ha en bra kontakt med pedagogerna.

    Det är vad jag tyckte ha gjort vår inskolning lätt. Dock fick maken sköta det mesta av inskolningen eftersom han är lugnare och jag har skit svårt att släpps taget om min lilla tös.
    Men jag har lärt mig det nu och det går riktigt bra :)

  • Inorr

    tack för era svar.
    En fråga till hur funkar det om båda föräldrarna är med på inskolningen av sitt barn?
    Händer det att båda är med?

  • Hillbilly

    Väldigt sällan. Kanske första dagen har båda varit med men sen brukar det bara vara en förälder. Det blir ibland svårare för barnet- då man måste skiljas från båda istället för en förälder...

  • Inorr

    vi kommer nog att vara båda föräldrarna första veckan sen blir det mäst jag mamma som hämtar och lämnar andra veckan

  • Inorr

    Denna vecka med inskolning har gått super bra inga som hällts problem. I dag var första riktiga lämningen samt att hon sov där och allt hade gått bra. På morgon då vi skulle lämna henne så hade hon väldigt brotom in och vill till de andra barnen.

  • Sofie89Gbg

    När det kommer till extrakläder behövs inte så mycket. Som tidigare nämnt, några extraplagg samt kläder efter väder. Vad som däremot är bra att tänka på är att fylla på vid behov så att det alltid finns där. Det kan förekomma lite olika inskolningsrutiner på olika förskolor, den infon får du under inskolningssamtalet. Precis som andra skrivit är det viktigt att du går när du går, dvs gå inte tillbaka om barnet blir ledset, det förvirrar bara. Bättre att ringa förskolan sedan för att höra så barnet har lugnat sig. Det kan även vara bra om ni "övar" med barnvakt hemma. Så att ert barn lär sig principen att "mamma/pappa går, men de kommer tillbaka!" lycka till!

Svar på tråden Vad tänka på vid inskolning?