• Quickman

Har du rökt cannabis / tycker du det ska vara lagligt?

Jag diskuterade legaliseringen av cannabis för första gången 2004. Då argumenterade¨jag starkt för att det skulle förbli olagligt. Dock så hade jag väldigt begränsade kunskaper om cannabis. Jag har märkt en viss trend i att många som argumenterar mot cannabis även har väldigt lite kunskap om det.

Jag har själv rökt cannabis några gånger. Första gången 2010. Idag tycker jag definitivt att det ska vara lagligt. Cannabis är mindre farlig än både alkohol och tobak. Jag tror även att de som testat att röka på blir mer positivt inställda till drogen, då de märker att den inte är så farlig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du rökt cannabis / tycker du det ska vara lagligt?
  • Anova

Har inte rökt cannabis och tycker inte det ska legaliseras förutom i medicinskt bruk. Jag ser en nytta i cannabis som medicin vid t.ex. MS och Parkinsons. 
    Jag använder själv inga droger förutom koffein.    

• radwanska

Ja enskilt bruk bör avkriminaliseras för att avlasta rättssystemet.  Man ska inte behöva klassas som kriminell bara för att man röker. Det gynnar varken cannabisrökaren eller rättssystemet att det är olagligt med enskilt bruk.

Hur farligt eller ofarligt cannabis är är orelevant i frågan. Cannabis kommer aldrig lämna samhället, det är bättre att vi anpassar och moderniserar lagstiftningen.

• Quickman
    radwanska skrev 2012-03-04 22:43:00 följande:
    Hur farligt eller ofarligt cannabis är är orelevant i frågan.
    Det är klart att det är relevant. Sverige bedriver en extremt dålig narkotikapolitik genom att förbjuda relativt ofarliga droger som khat eller cannabis. I Nederländerna så är cannabisen lönsam. Den drar in mer pengar åt staten än vad den koster. VArför inte göra samma sak i Sverige?
  • charras

Varför förbjuda nått som inte kan förbjudas?
    Varför skapa lagar som splitrar samhället i två delar?
    Varför skapa en lukrativ marknad man sedan skänker till kriminella organisationer?

Nej, moraliska förbud har ingen existensrätt i en modern samhälle.
    Lagar ska vara till att gynna samhllet och individen i den och inte tvärt om sarga samhäller och skada individen.

Ser mer än gärna en omgående modernisering av diverse lagar, det vill säga avskaffa alla förbud som inte kan upprätthållas.
    Ser verkligen ingen mening i att vi bränner bort miljard efter miljard för att förfölja folk som föredrar annat rus än det vad alkohol erbjuder.

• 1978
    charras skrev 2012-03-06 17:56:51 följande:
    Varför förbjuda nått som inte kan förbjudas?

Intressant resonemang. Ska man tillåta pedofili och mord också, tycker du?

Cannabis borde, som så många andra droger, tillåtas för användning i medicinskt syfte efter recept från läkare. Inte annars.
  • 1978

Och alkohol är också en jäkla skit som bara borde gå att få tag på på recept.

• tackförfisken

Har rökt och är för förbud... trots att jag anser det vara en " bättre" drog än alkohol.

• charras
    1978 skrev 2012-03-06 21:23:08 följande:
    Intressant resonemang. Ska man tillåta pedofili och mord också, tycker du?

Cannabis borde, som så många andra droger, tillåtas för användning i medicinskt syfte efter recept från läkare. Inte annars.
    Du glömde bankrån.
    Moraliska lagar har en sak gemensamt, det är brist på offer, brotten du nämner däremot har förövare som utför brottet och offer brottet riktas mot.

Alla droger borde tillåtas för vuxna fria individer att använda, allt annat ät otänkbart då dom förbuden skapar ett helvete runt om planeten och fortfarande hindrar ingen från att använda droger som föredras.

• charras
    tackförfisken skrev 2012-03-06 21:29:19 följande:
    Har rökt och är för förbud... trots att jag anser det vara en " bättre" drog än alkohol.
    Kan du utveckla det lite? 
    Det låter inte speciellt genomtänkt.

Svar på tråden Har du rökt cannabis / tycker du det ska vara lagligt?