• Mornie Alantie

Mannagrynsgröt

Jag har en dotter som är 9 månader. Hon har sedan ett par månader ätit havregrynsgröt till frukost, vilket hon gillat. Nu har hon plötsligt börjat tvärvägra den så jag tänkte experimentera med lite andra sorters gröt.

Jag har sett att folk rekommenderar mannagrynsgröt till bebisar men det är ju nästan bara mjölk? I de recept jag hittat står det 1 msk gryn på 1 dl mjölk. Jag tycker det låter väldigt näringsfattigt. Någon som har andra recept?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Svar på tråden Mannagrynsgröt
  • Styrmansmamma

Du kan ju blanda 0,5 dl mjölk med 0,5 dl havremjölk istället...så får du lite mer än bara mjölk..

• Veritaslux

Du kan också blanda havregryn och mannagryn. Eller göra polentagröt (majsgryn). Vetegroddar är mums att ha i (har jag alltid i muslin också). Personligen gillar jag också att röra i lite fet yogurt (typ grekisk) på slutet. Tyvärr har jag testat olika gröt på dottern som är 8,5 månader men hon ratar allt utom industrigröten. Än så länge, men jag experimenterar vidare...  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Mornie Alantie

Tack för tipsen! Jag har provat industrigröt och det verkade vara det äckligaste hon någonsin ätit, och jag är beredd att hålla med henne. Senaste dagarna har hon fått smörgås vilket gått bättre än jag trodde det skulle göra men hon får inte i sig samma mängd som när hon åt gröt. Men det är ju helt klart bättre än inget. Jag ska fortsätta experimenterandet!

• en glad
    Mornie Alantie skrev 2012-03-05 19:46:50 följande:
    Tack för tipsen! Jag har provat industrigröt och det verkade vara det äckligaste hon någonsin ätit, och jag är beredd att hålla med henne. Senaste dagarna har hon fått smörgås vilket gått bättre än jag trodde det skulle göra men hon får inte i sig samma mängd som när hon åt gröt. Men det är ju helt klart bättre än inget. Jag ska fortsätta experimenterandet!
    Havregrynsgröt med torkade aprikoser o fikon blir gott ....sedan är det alltid viktigt att koka havregrynsgröt tillräckligt länge för att den skall bli god!
  • en glad

Men köp osvavlade fikon o aprikoser, på hälsokosten om du inte hittar i din vanliga butik - nyttigast så!

• Mornie Alantie
    en glad skrev 2012-03-05 19:50:11 följande:
    Havregrynsgröt med torkade aprikoser o fikon blir gott ....sedan är det alltid viktigt att koka havregrynsgröt tillräckligt länge för att den skall bli god!
    en glad skrev 2012-03-05 19:51:51 följande:
    Men köp osvavlade fikon o aprikoser, på hälsokosten om du inte hittar i din vanliga butik - nyttigast så!
    Hon brukar få fruktpuré till gröten, ibland aprikos. Jag köper ekologiska aprikoser från Saltå Kvarn. Hon har ätit gröten utan protester i 2 månader så jag tror inte det är tillagningen det är fel på, hon har väl tröttnat lite kanske så jag ska testa lite andra sorter.
Svar på tråden Mannagrynsgröt