Jag har min 3-åring hos dagmamma. Det är skitbra tycker jag. Lugn o trygg hemmamiljö, hemlagad mat o barn i olika åldrar att lära av. Har märkt att de blir mer måna att ta hand om varann o lära sig den biten, mer som syskon.
En av de bäst fungerande sakerna med just vår dagmamma som jag tycker du bör se efter är att det finns fungerande backup. En dagmamma jobbar ju långa dagar (mycket övertid) o därmed förstår jag att det är vanligt att de gör som min dagmamma: var 6e v (tror jag det är) är hon ledig. Denna v är barnen i dagmammegruppens gemensamma byggnad (kan ju även vara hos en annan dagmamma). Det är 5 andra dagmammor med barn med i gruppen samt en dagmamma utan barn (och även en vikarie som ofta hjälper till) o de är lediga på rullande schema en åt gången. På dagmammans lediga vecka sköter dagmamman utan barn (alltid samma person alt vikarien) om gruppen (6-7 barn) i gemensamma byggnaden. Är dagmamman sjuk är även barnen på gemensamma byggnaden o då kallas även vikarien in om barngruppen därmed blir större. Detta system är jättebra o tryggt. Barnet är tryggt i båda miljöerna, man vet alltid vad som gäller om dagmamman är sjuk o det är roligt för barnen ibland med lite omväxling.
Varje måndag träffas även alla dagmammor o barn på gemensamma gården o leker hela dagen, går på utflykt ihop (kanske med något tema för att lära barnen något nytt) eller har gymnastik i skolgymnastiksalen. Här får barnen alltså en släng av dagis-känslan, där de får träffa många barn. Tror de är runt 25-30 barn då.
Detta gör att dagmamman funkar både för 1åringar som för 4-5åringar. Alla trivs o får en trygg men rolig miljö.