• Smulbert

HJÄLP! Familjedaghem (dagmamma) i södra Stockholm?!

Hej alla föräldrar!

Här kommer ett rop på HJÄLP från en nybliven förstagångsmamma. Sonen är nu 6 månader och jag börjar känna lättare stress över att köa för barnomsorg. Har ni någon erfarenhet/råd&tips rörande familjedaghem/dagmamma i södra Stockholm? Vi är nyinflyttade i Hammarby sjöstad, så det i närheten vi söker (+ Hammarby, Enskede, Johanneshov...) 

Hur går det till på ett familjedaghem? Vad kan man förvänta sig? Hur hittar man dom? Hur anmäler man sig? Kan ni rekommendera någon härlig person?

SÅ TACKSAM FÖR ERA KOMMENTARER!
    hälsar Max mamma 

• Svar på tråden HJÄLP! Familjedaghem (dagmamma) i södra Stockholm?!
  • Jeda

Börja med att gå in och kika på kommunens hemsida, där brukarman kunna läsa om olika barnomsorgslösningar. Både privata och kommunala. (iaf i Värmdö). Sen kan du fråga på Bvc om de känner till några privata aktörer.

Lycka till :)

• BookLady

Titta här också:
    http://www.privatafamiljedaghem.se/

Kontakta alla ni kan tänka er avståndsmässigt och be att få komma och hälsa på hos dem som har plats.Läs på om vad en god omsorg ska innehålla och ställ frågor och kolla och känn efter att det låter bra. Bestäm dg sen.

Jag har min 3,5 åring hos en helt underbar dagmamma i söderort, dessvärre har varken hon eller de två dagmammorna hon jobbar ihop med någon plats. Men jag kan definitivt intyga att dagmamma kan vara minst lika bra och bättre än förskola.

• Lumo

Jag har min 3-åring hos dagmamma. Det är skitbra tycker jag. Lugn o trygg hemmamiljö, hemlagad mat o barn i olika åldrar att lära av. Har märkt att de blir mer måna att ta hand om varann o lära sig den biten, mer som syskon.

En av de bäst fungerande sakerna med just vår dagmamma som jag tycker du bör se efter är att det finns fungerande backup. En dagmamma jobbar ju långa dagar (mycket övertid) o därmed förstår jag att det är vanligt att de gör som min dagmamma: var 6e v (tror jag det är) är hon ledig. Denna v är barnen i dagmammegruppens gemensamma byggnad (kan ju även vara hos en annan dagmamma). Det är 5 andra dagmammor med barn med i gruppen samt en dagmamma utan barn (och även en vikarie som ofta hjälper till) o de är lediga på rullande schema en åt gången. På dagmammans lediga vecka sköter dagmamman utan barn (alltid samma person alt vikarien) om gruppen (6-7 barn) i gemensamma byggnaden. Är dagmamman sjuk är även barnen på gemensamma byggnaden o då kallas även vikarien in om barngruppen därmed blir större. Detta system är jättebra o tryggt. Barnet är tryggt i båda miljöerna, man vet alltid vad som gäller om dagmamman är sjuk o det är roligt för barnen ibland med lite omväxling.

Varje måndag träffas även alla dagmammor o barn på gemensamma gården o leker hela dagen, går på utflykt ihop (kanske med något tema för att lära barnen något nytt) eller har gymnastik i skolgymnastiksalen. Här får barnen alltså en släng av dagis-känslan, där de får träffa många barn. Tror de är runt 25-30 barn då.

Detta gör att dagmamman funkar både för 1åringar som för 4-5åringar. Alla trivs o får en trygg men rolig miljö.

• BookLady

Vår dagmamma är ledig 1-2 dagar var tredje vecka, och de är 3 dagmammor som bor i närheten av varandra och jobbar ihop där alla barn har sin egen "vikariedagmamma" de går hem till när den ordinarie är ledig eller sjuk (vår har inte varit sjuk på 35 år ) Dessa tre träffas också varje vecka och gör olika saker tillsammans, både ute och hemma hos varandra, så även om barnen har sin "hemdagmamma" så lär de känna alla andra barn riktigt bra och fler vuxna också. Vikariesystemet är hundra miljoner gånger bättre än dagis, på vårt gamla dagis sprang det helt okända vikarier hela tiden, slutade och byttes ut osv. Här är det helt tryggt och i stort sett aldrig några okända vikarier.

• Smulbert

Tack snälla ni för alla kommentarer. Själv har jag gått på dagis och älskade det, men min sambo förespråkar så varmt dagmamma - så det måste vi prova!

Om någon har tips på dagmamma/familjedaghem i södra Stockholm tar jag tacksamt emot ;)

hälsar Max mamma 

Svar på tråden HJÄLP! Familjedaghem (dagmamma) i södra Stockholm?!