• Coca cola light

Är skatehjälm lika säker som en "vanlig" cykelhjälm?

Det är dags att inhandla en ny cykelhjälm till min dotter och då vi tycker att vanliga cykelhjälmar inte går lika långt ner över pannan har vi funderat på en skatehjälm istället. Är de lika säkra som vanliga cykelhjälmar?

• Svar på tråden Är skatehjälm lika säker som en "vanlig" cykelhjälm?
  • Minne00

Vi har köpt hjälmar till minan syskonbarn, samma som man använder när man åker skidor... vet inte vad de kallas men de skall vara de som ger bäst skydd...

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Coyote

Ska du ha den just till cykling? Fråga i en sportaffär, skulle tro att de skyddar på samma sätt, men det är väl bäst att fråga experter.

• Minne00

En ctkel affär kommer givetvis att promota sina produkter, en affär som inriktar sig på all idrott kommer att ge dig ärliga svar!

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • TheSunset

Jag frågade på biltema en gång och då fick jag nej till svar... Men har tyvärr inte orkat kolla upp om det stämde, köpte en vanlig cykelhjälm istället :P

• Erkens mamma

Jag har fått höra att en bra skate hjälm skyddar bättre just eftersom den skyddar även nacken. Men det ska vara riktiga grejer ingen billig skit.

En riktig hjälm är en billig försäkring. Det är en bra investering tycker jag.

• Tom Araya

Detta med hjälmar är väldigt svårt.

Helt klart är hjälmar utformade på olika sätt för att skydda bäst vid de fall som är vanligast vid just den aktiviteten.
    Det är alltså inte säker att samma hjälm är lika bra i olika fall/situationer.
    Hastigheten exempelvis, skiljer sig markant för vad du färdas på.

Personligen är jag något tveksam till cyckelhjälmars formgivning då dess ovala, ibland spetsiga form bak/fram rent teoretiskt skulle kunna leda till vridningsskador på nacke/hals.

Att be om råd hos försäljaren är nog svårt.
    Mängden olika typer av hjälmar kan nog inte helt motiveras av skillnaden i skyddsnivå för olika situationer utan påverkas säker även av tillverkarnas och försäljarnas önskan av att sälja mer.
    De har alltså ett eget intresse av att få konsumenten att tro att varje enskild aktivitet har sin bästa hjälm och du därför behöver en för varje aktivitet, fast det kanske bara stämmer till 3/4.

Leta istället upp information hos de som testar mer oberoende.

Svar på tråden Är skatehjälm lika säker som en "vanlig" cykelhjälm?