• Laverna

Hur äter man ostron?

Nästa helg ska jag på en middag där ostron finns med på menyn. Hur äter man sådana? Har förstått att det nog inte är kniv och gaffel som gäller... eller?

(Hjälp mig nu att inte göra bort mig!)

• Svar på tråden Hur äter man ostron?
  • Brevdruvan

Nja, för min del inte alls...men de som uppskattar detta brukr ta lite sitron eller vinäger och kanske en lökbit. Man måste lossa ostronet från skalet med en liten kniv.

• Laverna

Är det bara att göra som på film sen, och "hälla" ner det i halsen?

• Brevdruvan

När det väl är lossat från skalet är det bara att göra som på film...

• Laverna

Hehe Tack, då! Får försöka, och se om man blir utstirrad

• vics

du kan ju få pocherade ostron oxo o då är det ju bestick som gäller du kan ju låta någon börja äta o kolla hur de gör annars . är det öppna ostron "råa levande" så ska det bara droppas lite cirton på så du ser att de drar ihop sig. ja du kan bli assjuk på dåliga ostron! men citrontricket är bra o sen passar det ihop m ostron oxå. antar att vinäger fyller samma funktion som citron. en del gillar att droppa lite lite tabascosås på oxo. hoppas det smakar!

• Laverna

Vics: Tack, jag hoppas också att det smakar, men jag tvivlar tyvärr på det... är inte så färtjust i skaldjur i övrigt, men jag måste ju testa när jag får möjlighet i alla fall. Om inte annat får jag väl hoppas på att myten om ostron som afrodisiaka stämmer, så man har något ut av det

Svar på tråden Hur äter man ostron?