• BFmars2012

Ska man inte ta i när man krystar?

Jag vet, korkad fråga... Men trots att det är andra barnet för mig så ställer jag den iaf. Obestämd
    Förra gången slutade det med kejsarsnitt, så kom aldrig så långt som till krystvärkarna. Nu har jag läst på flera olika ställen att man inte ska ta i under krystvärkarna, utan att kroppen sköter det själv. I en bok läste jag att man ska föreställa sig att man blåser på ett ljus så att lågan fladdrar utan att släckas... Men när man ser på tv ser det ju verkligen ut som att man tar i för kung och fosterland när man krystar... Så ni som gjort det, hur ligger det egentligen till???

• Svar på tråden Ska man inte ta i när man krystar?
  • Tjohalia

Haha, mitt ljus hade blåst ut vid första pusten Ja, man tar i som bara fan, men det är inte så att man "styr" så mycket över det, utan kroppen krystar utan att du har så hemskt mycket att säga till om... Tänk dig en hemsk diarré med näst intill kramp i magen, då trycker man på utan att kunna hindra det. Ungefär så känns det, fast 100 gånger starkare.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • MHM

Jag tycker att kroppen sköter det mesta när man krystar. Det är bar att följa med, så tar man i automatiskt.

• IkeaKastrull

Jag fick tvinga mig själv, tog i jättemycket. Hade fått EDA, kände inte alls någon naturlig drift att krysta.

• hannis

Mitt barns hjärtljud var dåliga under krystningsfasen och läkaren som kom in sa till mig att ta i för kung och fosterland så det gjorde jag och ut kom han!

• Törnrosa

Jag har krystat ut tre barn.

Första gången, tog jag i allt vad jag hade, lite som jag trodde det skulle vara efter att sett på tv...;) Och enligt bm, när hon sa att nu gör du rätt precis så etc.. så gick det som bäst när jag inte tog i....dvs när kroppen krystade själv och jag slappnade av;) Krystade i 30 min.

Andra gången hade jag ingen bedövning och det gjorde så *^ ont att jag höll bara emot, men ut kom den ändå och inte tog det längre tid än vad första gjorde heller.

Tredje gången hade jag bedövning igen och tog i , men bara försiktigt och behövde bara krysta i 2-3 minuter då. Men det kan ju vara för att det var tredje barnet oxå.

Jag tror att det kan säkert göra skillnad att du krystar, det är nog speciellt viktigt om den lilla fastnar eller har svårt att komma ut. Men i normala fall tror jag att din kropp fixar det bättre utan att du lägger dig i allt för mycket. Då tror jag att det är viktigare att vara avslappnad så kroppen kan jobba.

• Coyote

Själva krystandet tyckte jag kroppen skötte själv, det är som att kräkas, fast åt fel håll. Men många gånger måste man hjälpa till och ta i också.

• Tokstolla

Men det heter ju KRYSTvärkar... Min BM sade till mig att ta i och krysta och sonen var ute på 3 ordentliga tryckande/pressande utåt. =)

• Coyote

Min barnmorska sa att jag skulle tänka mig att jag skulle knuffa ut bebisen med övre delen av magen och försöka slappna av så mycket det bara går i resten av kroppen. Det hade jag förstås glömt på förlossningen, men såhär i efterhand så har jag tänkt på det rätt mycket, det stämmer ju rätt bra! Det gäller bara att komma ihåg det...

• Minza83

med 1a barnet så hade jag väldigt svaga krystvärkar, så jag fick ta i själv.. vilket slutade med att huvudet bara åkte lite ut och mer in..!
    vågade inte ta i fullt ut för det gjorde såååå ONT!
    till slut gick hans hjärtljud upp på 200 och då blev det bråttom.. han blev väl stressad den lille..
    så de vred på mitt värkstimulerande på max och så kom det en äldre BM och hängde på mig mage.. samtidigt som de "tvingade" mig att ta i för kung&fosterland uttryckligen så tryckte hon ut honom...
    det gjorde helvetiskt ONT!!! fick sy 3 enstaka invändiga stygn.

med 2a barnet så ringde jag på bm eftersom jag satt upp och fick sitta och väga på skinkorna...
    kändes som jag hade en gigantisk bajskorv på g ut! :D haha
    hon ville undersöka mig och jag ville inte lägga mig ner men gjorde som hon så.. FULLT ÖPPEN sa hon..
    och DÅ kom krystvärkarna.. 5-10min senare var han ute..! Skrattande 
    tror han kom ut på 2 eller max 3 krystvärkar. :)
    kroppen jobbade här helt av sig självt! och det var heelt fantastiskt att få uppleva det som "alla" pratat om tidigare!!!
     jag tog inte i medvetet, utan kroppen skötte det hela själv.. :) jättehäftigt! 

• Momalicious

Jag tyckte inte det var så mycket "aktivt krystande" från min del. Kroppen krystade, jag hjälpte till lite. Ut kom han på 15 minuter så kroppen visste vad den sysslade med haha.

Svar på tråden Ska man inte ta i när man krystar?