Resa till USA, vad ska jag svara i ESTA som dömd?
Hej,
I ESTA ansökan ska man svara på ett par ja/nej frågor. En av dem är:
-----
B) Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller ett brott kopplat till droger eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse eller handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?
Frågan har en förklarande text:
Brott med inslag av moralisk skändlighet - Sådana brott omfattar uppförande som är uttryckligen nedrigt, uselt eller depraverat och strider mot accepterade regler för moral och personers skyldighet gentemot samhället och andra i samhället. Det finns faktorer så som lagöverträdarens ålder eller tiden för brottet som kan påverka om ett brott kan anses vara ett brott med inslag av moralisk skändlighet enligt Immigration and Nationality Act.
-----
Jag har i bakgrunden ett strafföreläggande, dagsböter för rattfylleri. Ska jag svara ja eller nej på denna fråga?
Tycker det är luddigt med vilka brott som avses. Att ljuga är inte aktuellt, så det enda jag vill veta är vad jag ska svara i mitt fall.
Tack på förhand!