• dricht

Resa till USA, vad ska jag svara i ESTA som dömd?

Hej,

I ESTA ansökan ska man svara på ett par ja/nej frågor. En av dem är:

-----
    B) Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller ett brott kopplat till droger eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse eller handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?

Frågan har en förklarande text:
    Brott med inslag av moralisk skändlighet - Sådana brott omfattar uppförande som är uttryckligen nedrigt, uselt eller depraverat och strider mot accepterade regler för moral och personers skyldighet gentemot samhället och andra i samhället. Det finns faktorer så som lagöverträdarens ålder eller tiden för brottet som kan påverka om ett brott kan anses vara ett brott med inslag av moralisk skändlighet enligt Immigration and Nationality Act.
    -----

Jag har i bakgrunden ett strafföreläggande, dagsböter för rattfylleri. Ska jag svara ja eller nej på denna fråga?

Tycker det är luddigt med vilka brott som avses. Att ljuga är inte aktuellt, så det enda jag vill veta är vad jag ska svara i mitt fall.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Resa till USA, vad ska jag svara i ESTA som dömd?
  • dricht

Tack för svaret!

Jag har dock läst lite mer om detta och har en till fundering.

Läste på ambassadens hemsida sweden.usembassy.gov/consulate/n3.html

You can not use the Visa Waiver Program if you:
    Have been arrested (even if the arrest didn’t result in a criminal conviction)

Betyder detta att jag alltså inte kan ansöka om ESTA? Trots att svaret på frågan på själva ansökan är nej.

• Nemi76

Blev du arresterad i samband med ditt strafföreläggande? Om inte kan du ju ansökan om ESTA.

• dricht

Hej,

Jag är inte så bevandrad i terminologin när det gäller sånt här, så känner mig förvirrad.
    Enligt wikipedia så finns inte ordet "arrestering" inom svensk rättsskipning, utan motsvaras av ordet "gripande"  "dvs ett tillfälligt frihetsberövande utfört av polisman."

Citat:
    Begreppet arrested är i anglosaxiska länder även den formella juridiska termen när någon delges misstanke om brott som ett resultat av ett förhör. I en sån situation motsvaras arrested närmast av det svenska begreppet anhållan, med den skillnaden att en svensk anhållan måste göras av en åklagare medan en arresteringsorder kan utfärdas av ett polisbefäl. Enligt inreseregler i USA ges inte visumfrihet bland annat om vederbörande någon gång blivit arrested för drogrelaterade misstankar.

Jätteglad om någon kan reda ut begreppen. (På wikipedia står det ju arrested för drogrelaterade misstankar, stämmer ju inte riktigt med hur ambassaden skrev)

Min situation gick till såhär: Blev stoppad under färd av Polis, blåste positivt i deras handhållna mätare och fick åka med dom till polisstationen där jag blåste positivt i ytterligare en mätare. Dom skrev in allt i sin dator, och höll ett kort förhör med mig om händelseförloppet. Sen fick jag ta bussen hem. Efter några veckor kom det ett brev där jag kunde skriva under om jag accepterade ett strafföreläggande med dagsböter, som jag skrev under, betalade och skickade tillbaka.

Nu blev tråden kanske mer fokus på juridik än resande, men mitt mål är ju att resa till USA. :)

Tacksam för alla kommentarer!

• Nemi76
    dricht skrev 2012-03-05 14:19:24 följande:
    Hej,

Jag är inte så bevandrad i terminologin när det gäller sånt här, så känner mig förvirrad.
    Enligt wikipedia så finns inte ordet "arrestering" inom svensk rättsskipning, utan motsvaras av ordet "gripande"  "dvs ett tillfälligt frihetsberövande utfört av polisman."

Citat:
    Begreppet arrested är i anglosaxiska länder även den formella juridiska termen när någon delges misstanke om brott som ett resultat av ett förhör. I en sån situation motsvaras arrested närmast av det svenska begreppet anhållan, med den skillnaden att en svensk anhållan måste göras av en åklagare medan en arresteringsorder kan utfärdas av ett polisbefäl. Enligt inreseregler i USA ges inte visumfrihet bland annat om vederbörande någon gång blivit arrested för drogrelaterade misstankar.

Jätteglad om någon kan reda ut begreppen. (På wikipedia står det ju arrested för drogrelaterade misstankar, stämmer ju inte riktigt med hur ambassaden skrev)

Min situation gick till såhär: Blev stoppad under färd av Polis, blåste positivt i deras handhållna mätare och fick åka med dom till polisstationen där jag blåste positivt i ytterligare en mätare. Dom skrev in allt i sin dator, och höll ett kort förhör med mig om händelseförloppet. Sen fick jag ta bussen hem. Efter några veckor kom det ett brev där jag kunde skriva under om jag accepterade ett strafföreläggande med dagsböter, som jag skrev under, betalade och skickade tillbaka.

Nu blev tråden kanske mer fokus på juridik än resande, men mitt mål är ju att resa till USA. :)

Tacksam för alla kommentarer!
    Jag hade svarat nej på frågan om jag blivit "arrested" någon gång. Sedan hade jag inte klassat ett strafföreläggande för rattfylla för en drogrelaterad misstanke, så jag tror att du är fri att resa till USA på två grunder. Dels har du inte blivit "arrested" och dels har det inte varit fråga om drogrelaterat brott.
  • evaoregon

Kanske kan du kontakta amerikanska ambassaden och kolla med dem vad som gäller? 

• Minne00

Du har ju blivit dömt för en rattfylla och det är ju en drog så svaret borde ju vara JA.... men... jag hade också ringt ambasaden och frågat!

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • besj

Jag hade vägt in hur länge sedan det var som händelsen inträffade och om den finns kvar i belastningsregistret. Om den inte finns kvar i belastningsregistret så skulle jag anse att händelsen är passerad och ointressant eftersom USAs tullmyndigheter inte kan nå den. Moraliskt rätt? Nej, inte helt, men jag hade nog övervägt det ändå.

Jag har en kompis som har ett strafföreläggande för att ha tagit in en halvliter sprit för mycket för 25 år sedan. Det har han inte tagit hänsyn till vid ESTA-ansökan. Han har också varit i USA 5 gånger sedan dess, varav två gånger efter införandet av ESTA. 

Däremot om det är färskt och syns i belastningsregistret så hade jag sökt visum. Hellre det än att bli spärrad vid inresa med allt trassel som det innebär. 

Svar på tråden Resa till USA, vad ska jag svara i ESTA som dömd?