• LittleMY

Floating när man är gravid ???

Hej tjejer! Nu har jag en fråga ill er ...

Vad tror ni om floating när man är gravid? Skulle ni göra det? Om ngn kanske inte vet vad floating är, så kort förklaring här: En sluten tank fylld med 30 cm högt salt-vatten (epsomsalt=magnesumsulfat), som är kroppstempererat. Man lägger sig i detta vatten och flyter, det är helt mörkt, man hör inga ljud osv, och syftet är total avslapning. Man flyter som en kork!!

Det borde ju inte bli någon skadlig värmeutveckling som uppstår i egna kroppen, när vettnet bara är kroppstempererat, de är ju bara 34.8 grader, så knappast någon risk där. Bakterier bör inte kunna överleva i allt salt. Jag tycker ju liksom att det vore helt ok.

MEN, samtidigt säger säger Svenska floating förbunder så här: "Svenska Floatingförbundet följer forskarnas riktlinjer, som i brist på studier kring floating och graviditeter, innebär att vi tyvärr tvingas rekommendera gravida att inte flyta i en floatingtank. Det finns inget som tyder på att det skulle vara farligt på något sätt, snarare tvärtom, men så länge forskningsresultat saknas väljer SFF att följa forskarnas rekommendationer, d v s avråda gravida från att flyta".

Vad tror ni .. skulle ni floata?? Har ni gjort det under eran graviditet?? Jag älskar ju floating och har avstått nu sen jag plussade ... men bara pga ovan ... men logiken säger mig att det borde vara ok. Enda är väl om saltvattnet (epsomsalt=magnesiumsulfat) kan ta sig upp i livmodern, men sånt händer väl inte??

// Längtar efter floatingen!! Skrattande

• Svar på tråden Floating när man är gravid ???
Svar på tråden Floating när man är gravid ???