• mmn1

Vad får era barn med pälsdjursallergi för symtom?

Vi har en dotter på 9 veckor som vi misstänker är allergisk mot pälsdjur. Finns en hund och en katt i huset. Hon går på mjölkfri kost nu då läkaren trodde att hennes utslag i ansikte, på hals och bröst beror på mjölkallergi, men det blir inte bättre och utslagen går upp och ner under dygnet. Därför tror vi ännu mer på pälsdjuren nu. Hon är täppt i näsan varje morgon hon vaknar och de har varit så i 6 veckor nu, tror att det blev värre sen djurens fällperiod började, och de håller i sig ett par timmar. Nästäppan kommer bara när hon är på övervåningen och min gissning är att det beror på att katten är där större delen av dygnet. Jag undrar hur era barn som har pälsdjursallergi reagerar? Och har ni fått göra pricktest/blodprov, hur gamla var barnen och visade det allergi på första testet?

• Svar på tråden Vad får era barn med pälsdjursallergi för symtom?
  • 321

Hej!

Svarade dig i andra tråden också =) Jo min dotter som är 4,5 år reagerar med rinnande näsa och svullna ögon och ibland även med astma och hosta. Det upptäcktes när hon var 9 månader, då togs ett stick i fingret som visade på allergi mot katt. Hon nös och snorade konstant. Nu har det tillkommit flera pälsdjur på listan och när hon kommer till ett hem med katt så svullnar ögonen upp och hon börjar snora och ibland blir hon också täppt. Och mycket nysningar. Eksem har hon också, atopiskt eksem sen hon var ca 2 månader.

• Adrienne

Hej! Läs mitt inlägg :) www.familjeliv.se/Forum-3-318/m64116742.html
    Jag tror din dotter är allergisk, men inte säkert de vill göra pricktest, vi fick tjata som galningar för att få göra det. Främsta symptomen är snörvlande och nysningar, även rödkantade ögon ibland och prickar som dök upp då och då. Detta började redan när han var några veckor. Lycka till!

• mmn1

Tack för ditt svar. Vi fick också våra misstankar om pälsdjursallergi bortviftade. Vi var hos läkaren för en månad sen för att visa upp dotterns röda utslag/ eksem hon hade i ansiktet, på halsen och bröstet. Vi misstänkte mjölk eller pälsdjur. Läkaren sa att hon trodde absolut inte på djur utan det berodde på mjölken. Nu har jag ätit mjölk-, ägg-, och sojafritt en månad och hon ser mkt finare ut. Men hon är fortfarande konstant täppt i näsan och får stundvis lite röda prickar som blossar upp i ansiktet så det känns som att det är något mer. När hon är på vår övervåning är det värre och det är många mornar hon vaknar helt igentäpt och knappt kan andas. Går vi då ner blir hon ganska fort bättre. Jag känner samma sak och reagerar på katten. Varje morgon är jag tjock i näsan och på dagen är det bättre, precis som för dottern.

Svar på tråden Vad får era barn med pälsdjursallergi för symtom?