Ta en visdomstand i taget eller två på en gång?!!
Visste inte riktigt hur jag skulle rubricera inlägget...
Är precis hemkommen från tandläkaren och fått veta att det är bäst att ta ut båda visdomständerna i överkäken.
Hade hål i båda två + att de ofta orsakar problem då det är lite för trångt i munnen och de skaver mot kiden och jag får ofta inflammationer runt den ena.
Tandläkaren tog för givet att jag ville ta en i taget.. men jag får ta båda på en gång om jag vill..
Jag är skiträdd!!!
Vill få det överstökat men pallar man att ta båda på en gång?
Sen till nästa problem... Den ena visdomstanden i underkäken ligger horisontellt och trycker på dom andra tänderna. Den har alltså inte kommit upp utan är helt under tandköttet. Men det är en tandköttsficka som blir inflammerad emellanåt...
Har läst lite och det verkar som att om man ska operera bort visdomständer så är det bäst att göra det innan man är 25 eftersom kroppen får sämre läkningsförmåga ju äldre man blir.
Är man lite äldre så tar man bara bort tanden om den orsakar problem...
Jag är 25 nu... Ska jag ta bort den tanden nu (typ nästa år) eller skita i det och hoppas på att det inte blir värre?
Operera bort en visdomstand i underkäken låter ju inte som nåt man gör för skojs skull...
Har också läst att man kan få lugnande... Är det så eller är det bara i vid extremfall?
Och då måste man väl ha någon med sig?
Känns ju inte som att jag kan ta bilen ensam dit med min 5 månaders bebis om jag ska få lugnande.