• Anna J01

Ta en visdomstand i taget eller två på en gång?!!

Visste inte riktigt hur jag skulle rubricera inlägget...

Är precis hemkommen från tandläkaren och fått veta att det är bäst att ta ut båda visdomständerna i överkäken.
    Hade hål i båda två + att de ofta orsakar problem då det är lite för trångt i munnen och de skaver mot kiden och jag får ofta inflammationer runt den ena.

Tandläkaren tog för givet att jag ville ta en i taget.. men jag får ta båda på en gång om jag vill..
     Jag är skiträdd!!!
    Vill få det överstökat men pallar man att ta båda på en gång?

Sen till nästa problem... Den ena visdomstanden i underkäken ligger horisontellt och trycker på dom andra tänderna. Den har alltså inte kommit upp utan är helt under tandköttet. Men det är en tandköttsficka som blir inflammerad emellanåt...

Har läst lite och det verkar som att om man ska operera bort visdomständer så är det bäst att göra det innan man är 25 eftersom kroppen får sämre läkningsförmåga ju äldre man blir.
     Är man lite äldre så tar man bara bort tanden om den orsakar problem...

Jag är 25 nu... Ska jag ta bort den tanden nu (typ nästa år) eller skita i det och hoppas på att det inte blir värre?
     Operera bort en visdomstand i underkäken låter ju inte som nåt man gör för skojs skull...

Har också läst att man kan få lugnande... Är det så eller är det bara i vid extremfall?
     Och då måste man väl ha någon med sig?
     Känns ju inte som att jag kan ta bilen ensam dit med min 5 månaders bebis om jag ska få lugnande.

• Svar på tråden Ta en visdomstand i taget eller två på en gång?!!
  • ELHU

Jag har en tid bokad på måndag.. För att ta bort en av två i överkäken. Men vill nog ta båda för att få det överstökat :(
    Undrar oxå om man fixar ätandet om namn tar nåda samtidigt..?

• Voluptuous Shalimar

Det är inga problem att äta med två nydragna visdomständer. Det som är jobbigt är om man drar bägge i underkäken samtidigt, då tandläkaren måste bedöva hela underkäken i så fall. I överkäken går det att bedöva tänder mer separat. Bedövning i underkäken innebär ibland att även tunga och svalg blir bedövat, är man då bedövad på båda sidor känns det jävligt obehagligt. Jag var tvungen att få dubbelsidig bedövning vid två tillfällen, jag blev så skräckslagen att jag fick kramp i händer och fötter. Jag hamnade i chock, så panikslagen var jag. Då har jag varit MYCKET hos tandis, så jag är rätt härdad... 

• Chockocola

Jag drog båda på en gång. En uppe och en nere, på samma sida. Väldigt smidigt;)

• ELHU

Börjar bli alltmer nervös inför måndagen då jag ska ta bort en visdomstand i överkäken... har tagit båda i nederkäken (ej samtidigt) och den bedövningen OGILLA jag skarpt.. hatar sprutor för övrigt.

Hur är det att bedöva i överkäken??? Ska ev ta båda v-tänderna om jag är vid god mod när första är borta.

• Voluptuous Shalimar
    ELHU skrev 2012-03-09 08:51:09 följande:
    Börjar bli alltmer nervös inför måndagen då jag ska ta bort en visdomstand i överkäken... har tagit båda i nederkäken (ej samtidigt) och den bedövningen OGILLA jag skarpt.. hatar sprutor för övrigt.

Hur är det att bedöva i överkäken??? Ska ev ta båda v-tänderna om jag är vid god mod när första är borta.
    Haha, överkäken är INGET mot underkäken! Dra ut tänder är ju inte som att gå på kalas, men överkäken är verkligen inget du behöver oroa dig för!

/stor erfarenhet 
  • ELHU
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-09 09:22:12 följande:
    Haha, överkäken är INGET mot underkäken! Dra ut tänder är ju inte som att gå på kalas, men överkäken är verkligen inget du behöver oroa dig för!

/stor erfarenhet 
    Säkert?? :) I underkäken bedövas ju hela sidan, näsa, haka osv...  Har hört att i överkäken bedövas endast den tand de ska jobba med... Men hur är det att ta sprutan där då??
  • Voluptuous Shalimar
    ELHU skrev 2012-03-09 19:45:53 följande:
    Säkert?? :) I underkäken bedövas ju hela sidan, näsa, haka osv...  Har hört att i överkäken bedövas endast den tand de ska jobba med... Men hur är det att ta sprutan där då??
    Precis, just att dert går att punktbedöva gör ju allt så mycket mindre jobbigt. 

Sprutan ska egentligen inte göra så värst ont, jag ogillar mest när de sprutar upp mot näsan, då rinner tårarna - inte för att det gör så fruktansvärt ont utan för att de kommer åt någon... ja, jag vet inte, tårkanal? Men bedövningsspruta längst in känns nästan inte, då är jag ändå en hemsk sprutfobiker som svimmar när jag blir stucken osv. 

Dra ut visdomständer i överkäken är kort sagt en baggis. Jag har slipat ner friska tänder i underkäken, jag hade full bedövning och trodde att jag skulle svälja tungan, men var så skräckslagen att bedövningen inte tog. Dessa tänder hade alltså nerver  som var friska och alerta och det gjorde så ont att jag trodde att jag skulle gå under. Jag fick gå hem, komma tillbaks nästa dag och få lugnande. Jag hade ju lätt dragit ut varenda tand i överkäken istället.
  • Voluptuous Shalimar

Säg att du är spruträdd och be att få hålla i sköterskans hand. Då brukar tandläkaren förstå att han ska vara extra varsam. 

• zygoma girl

Visdomständerna i överkäken är oftast betydligt "snällare" än de i underkäken så ofta går det fint att ta båda på samma gång. Lite besvärligare under läkningstiden men å andra sidan blir det bara en vecka istället för två separata om du tar ut tänderna vid olika tillfällen.

Utan att ha sett röntgenbilderna (så viss reservation för att jag kan ha fel, lyssna med andra ord hellre på din tandläkare) så är det nästan alltid bäst på sikt att ta bort visdomständer som ligger snett. Och på din beskrivning så verkar det absolut som en tand som behöver tas bort.

Man kan få lugnande medel men då måste du som regel ha någon som följer med dig, du kan tex inte köra bil och det är inte att rekommendera att du tar hand om barn efteråt (lite beroende på vilket lugnande du får, återigen ska du följa din tandläkares rekommendationer).

Lycka till!

• Voluptuous Shalimar
    ELHU skrev 2012-03-11 17:35:32 följande:
    Tack för peppande ord!!
    Det kommer att gå jättebra. Jag har betydligt värre tandläkarbesök framför mig i maj...
  • SIN74

Ta båda så du får det gjort men förbered dig med lättäten mat. Jag har opererat ut samtliga mina visdomständer och har fått rekommendationen att ta båda på samma  sida inte båda i samma käke men bara då pga att det blir svårt att äta.
    Detta fixar du! Ha lite smärtstillande och smidig mat till hands bara.

• Jollyww

Jag är jätterädd inför tisdag, då ska jag dra ut 6 stycken visdomständer på en gång :O jag är jätte känslig och svimmar lätt för sånt här

• Peter2jz
    Jollyww skrev 2014-01-19 21:05:06 följande:
    Jag är jätterädd inför tisdag, då ska jag dra ut 6 stycken visdomständer på en gång :O jag är jätte känslig och svimmar lätt för sånt här
    Inte illa pinkat med tanke på att man har som mest 4 visdomständer.
Svar på tråden Ta en visdomstand i taget eller två på en gång?!!