• Johannaa3

Sämre o sämre hy

Åh, vad less jag blir.

Bytte för 4-5 veckor sen till ett ny ansiktsrengöring för känslig hy då jag alltid blev torr och tyckte att Aco Spotless inte direkt gjorde hyn bättre. Men sen dess har det bara blivit sämre. Jag har senaste veckorna ätit mycket bättre, tränat och bytt örngott ständigt men det känns som att inget hjälper. Jag är 23 år men ser ut som en 14-åring med stora röda finnar överallt.. Så frustrerad!

Nån som kan ge mig några kloka råd? 

• Svar på tråden Sämre o sämre hy
  • eulalian

Jag har samma problem nu! Fattar inte hur det kan bli värre när man blivit vuxen?? Är 24. Har inga akneärr iaf så bara inflammationerna ger sej borde man se normal ut.. Eller?

• yoyo90

Jag tror man ska försöka använda så lite rengöringsprodukter som möjligt. Oavsett om man köper dyra eller billiga så kommer man inte ifrån att de är kemikalier i dem. Själv har jag en tvål som heter reporia, tycker den funkar bra. Tvättar en gång om dagen med den, annars bara vatten på morgonen. Hade förut vichys normaderm som funkade bra.

• Flisan79

Täcker du finnarna med smink på dagen så har du en bov där. Mineralsmink tycker jag fungerar bättre än täckande foundation och jag blir bättre när jag går sminkfri men tyvärr så känner jag mig så ful då så det är svårt.

Sen så fungerade vitamin b5 på mig. Googla det. Måste nog börja med det igen Drömmer

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Majbebis2012

Jag har haft problem med finnig hy, fläckvis torr - fläckvis fet.
    Gick till en hudterapeut som gjorde pha/aha-behandligar. (Ett medel som nästan fräter bort hudlagren så man kan börja om från början , ca 6 behandlingar krävs.) 
    Sedan dess har ja använt exuviance produkter. Min hud är underbar, så alla med promblemhud. Gör kuren och köp produkterna! 

• Majbebis2012

Exuviance PHA

Ger en effektiv, djupverkande peeling som jämnar ut hudstrukturen. Passar alla hudtyper och hudtillstånd så som t ex acne och rosacea. Rekommenderas som en kur.

30 min ............................................................................................ 395 kr
    Kur 6 ggr ...................................................................................... 1900 kr

• eulalian

Hm ska kolla upp om det går att göra häromkring! :) hur ser hyn ut under behandling? Blir man mycket röd och känslig?

• Annie Sc

Dermalogicas produkter har hjälpt mig mkt! Finns att köpa mkt billigare från England, på Jersey beauty. Även billig frakt.

• Snowdrop

Gå till en läkare eller hudläkare. Du nämner att det inte blir bättre men värre och eftersom detta sker för dig i vuxenålder, får mig att tänka på vuxenakne.

Jag personligen har handskats med akne i flera år. Förra året tog jag kontakt med en hudläkare, jag ångrar att jag inte gjorde det i ett tidigt skede och lät det gå så långt. Mitt råd är blir det inte bättre efter 4 veckor av receptfritt, gå till en läkare för behandling och ödsla inte mer tid på receptfritt än vad som rekommenderas.

• eulalian

Jag har ätit tetralysal ett par veckor nu. Men en antibiotikakur är oftast bara hjälpsam när man äter det, och sen kommer problemen tillbaka. Många äter tetralysal varje vinterhalvår..

Men att gå och behandla huden kan väl inte skada?

Sen använder jag bara ekologiska produkter i ansiktet. Som är baserade på olja ist för vatten då vatten torkar ur och jag är snustorr i hyn. Sen jag började med den här serien har jag aldrig känt mej fet i hyn iaf :) inte varit glansig en enda gång!

• Mickeee
    Nja, alltså rengöringsprodukter och liknande gör oftast inte så stor skillnad. Det du behöver är en ingrediens som kan bekämpa finnar. Om du placerar en sådan ingrediens i en rengöringsprodukt kommer denna mer eller mindre vara aktiv under mindre än 20 sekunder och därefter rinna ner i avloppet (med andra ord är det som att hälla ut champagne i vasken). Det enda som kan ge bra resultat är att exfoliera med hjälp av alfahydroxi-(AHA) och betahydroxisyror (BHA). Polyhydroxisyror (PHA) var det någon i tråden som nämnde. PHA är faktiskt ett bättre alternativ än AHA, eftersom dess molekylära struktur är större, vilket innebär att den inte tränger sig ner lika djupt i huden och orsakar därmed mindre irritation (det är just därför dermatologer hänvisar personer med rosacea att dra nytta av PHA istället för AHA).

Skillnaden mellan AHA/PHA och BHA är att de förstnämnda är mer ytaktiva ämnen. BHA däremot går djupt ner i porerna och löser upp talg som sitter fast (dessa resulterar senare i vad vi kallar för "finne"). Men vilket alternativ du slutligen tänker välja är ju upp till dig.

Det jag nämnt ovan är för icke-inflammatorisk akne. För inflammatorisk akne (som orsakas av bakterier) bör alla som lider av akne först pröva på en ingrediens vid namnet Bensoylperoxid. Denna finns i produkter som receptbelagda Duac eller receptfria Basiron (2,5/5/10% styrka - börja alltid med lägsta!). Dutta enbart lite grann över natten (bensoylperoxid har förut använts som blekningsmedel - använd därför inga fina och dyra örngott!). Många kan bli beroende av denna produkt, eftersom den fungerar så effektivt ibland, men om man låter sig vistas i solljus under längre tid med bensoylperoxid har tidigare studier visat att risken för fria radikaler blir märkbart större (Bara en liten onödig parantes...Flört)

Lycka till!Solig
  • Lillaskrutt
    Majbebis2012 skrev 2012-03-05 18:17:27 följande:
    Jag har haft problem med finnig hy, fläckvis torr - fläckvis fet. Gick till en hudterapeut som gjorde pha/aha-behandligar. (Ett medel som nästan fräter bort hudlagren så man kan börja om från början , ca 6 behandlingar krävs.)  Sedan dess har ja använt exuviance produkter. Min hud är underbar, så alla med promblemhud. Gör kuren och köp produkterna! 

Gjorde också behandlingarna och körde på det märket, men ingen förbättring alls, förutom precis efter behandlingen... Men hon trodde att mina problem kom inifrån! Typ att jag var allergisk mot något jag åt eller så... Har vart så här i flera år nu!! Skittråkigt... Men får aldrig stora röda finnar, bara små knottror som inte kan klämmas liksom...
  • Majbebis2012
    eulalian skrev 2012-03-05 22:30:10 följande:
    Hm ska kolla upp om det går att göra häromkring! :) hur ser hyn ut under behandling? Blir man mycket röd och känslig?
    Ja gör det!
    De fungerade som sagt utmärkt på mig och då har jag haft problem sedan tonåren (25 år nu)

Ja... det är ju sådär med hur huden ser ut under tiden.. Eftersom jag hade många underliggande finnar/"bölder" så blossade ju dessa upp under behandlingarna, men det försvann några dagar efter behandligen.
    Mer mot slutet av kuren blev det ju mycket bättre för varje gång.

Det är ganska dyrt, men jag ångrar inte en krona jag lagt på det. Produkterna är underbara!
Svar på tråden Sämre o sämre hy