• Liten latte

Halsontet vill inte försvinna!! När kan jag börja träna igen?

Jag har haft ont i halsen några veckor nu, snart en månad.. Dock inte känt mig sjuk i övrigt. Lite snorig kanske, lite febervarm nån dag emellanåt. Men inte så att jag känt mig jätteförkyld.. Utan det är halsen det sitter i.

Jag har vilat, druckit mycket te, ätit apelsiner, druckit c-vitamin, kört med zyx, ätit vitlök, druckit whisky.. ja, testat lite av varje. Inget hjälper!
    Nu senaste veckan tycker jag att det onda ändrat skepnad lite..Gör mest ont när jag inte dricker eller äter eller pratar. Det brukar vara tvärtom!  Men det är alldeles i svalget det onda sitter, känns torrt och irriterande.

Har köpt gymkort som jag inte kunnat nyttja än, eftersom jag hört att man absolut inte får träna om man har ont i halsen. Men i helgen som var blev jag så frusterad så jag tränade två dar i rad, fredag och lördag. Det gick bra, dock var jag rätt slut dag två så jag avbröt lite tidigare än jag tänkt.
    Trodde faktiskt att det skulle bryta ut ännu mer. Men igår kände jag mig faktiskt bättre!  Blev så glad! Men imorse när jag vaknade var halsontet tillbaka och jag blödde näsblod.

Nåt skit i kroppen har jag väl. Men måste jag helt avstå från att träna?
    Har ringt vårdcentralen idag men dom har väl andra som är sjukare, så dom tyckte tydligen jag kunde avvakta ännu mer...  

Jag behöver tips! Vad ska jag göra för att få bort det onda?? Törs jag träna lite?  

• Svar på tråden Halsontet vill inte försvinna!! När kan jag börja träna igen?
  • erica91

Åh jag har samma problem! Blir så trött på skiten.... Skulle tränat idag men får snällt sitta hemma :(

• Liten latte

Förjäkligt va?!  Gråter
    Är så trött på det här nu! Hur länge ska man behöva ha ont? Och va beror det på egentligen? Varför går det inte över?!

Vill så gärna komma igång med träningen... Va så fruktansvärt roligt i helgen!   

• erica91

Mycket bra fråga. Jag skiter snart i detta och kör på iallafall....känner mig bara fetare och fetare för varje dag jag inte tränar :(

• Liten latte
    erica91 skrev 2012-03-06 08:27:54 följande:
    Mycket bra fråga. Jag skiter snart i detta och kör på iallafall....känner mig bara fetare och fetare för varje dag jag inte tränar :(

Ja man blir mer och mer stressad för varje dag som går som man inte kan träna.
    Har ringt vårdcentralen idag igen. Men dom hade för många andra som var sjukare. Så de prioriterade bort mig. Så att ha haft ont i halsen i en månad är ok?! Nu tror jag inte det kommer ge något av att träffa läkare..Men skulle ändå vilja göra halsprov så man vet att det är ok iaf...

Men jag skiter snart också i det här och kör på med träningen. Kan ju lika gärna ta en månad till innan halsen är bra igen! Och då har jag hunnit bli galen...     
  • erica91

Jag fick tips igår av en polare som han alltid kör med!! Nyodex, droppar som man gurglar och spottar ut, dödar alla bakterier i halsen! Köpte det igår och ska testa idag!! Kostar bara 45 kr och håller tydligen en evighet :)

• Lexxxie

Du kan träna med illamående, du kan träna med snuva men ALDRIG feber eller halsont. Är PT och håller stenhårt på de reglerna. Träning till och med vid endast lite halsont kan få allvarliga konsekvenser.

Råd från Doc Bo Berglund, Karolinska Sjukhuset:

Vid halsont som enda symtom boÌ?r foÌ?rsiktighet iakttagas tills foÌ?rbaÌ?ttringen sker. Om odling paÌ? prov tagna fraÌ?n naÌ?san eller slemhinnorna i halsen visar paÌ? visar beta- hemolyserande streptococker boÌ?r spelaren behandlas med penicillin samt vila tills symtom foÌ?rsvinner. LaÌ?tt fysisk traÌ?ning - t.ex. tekniktraÌ?ning - kan dock vanligen paÌ?boÌ?rjas under paÌ?gaÌ?ende antibiotikabehandling efter det att feber och sjukdomskaÌ?nsla har foÌ?rsvunnit. Om spelaren har haft koÌ?rtelfeber, vilket inte aÌ?r ovanligt hos unga personer, rekommenderas vila tills symtom foÌ?rsvunnit helt. Speciellt i en kontaktsport som fotboll boÌ?r man vaÌ?nta ytterligare 4 veckor med matchliknande traÌ?ning eller spela matcher paÌ? grund av den oÌ?kade risken foÌ?r mjaÌ?ltruptur. TekniktraÌ?ning och liknande kan dock utfoÌ?ras under denna tid.

svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_10977/ImageVaultHandler.aspx

Svar på tråden Halsontet vill inte försvinna!! När kan jag börja träna igen?