• ramone1

När kan man begära ett förlåt?

Hej. min dotter var olydig idag ett par gånger och jag sa att hon skulle säga förlåt till mig. hon är 2 år och 7 månader. hon ville va välling men jag sa att inte innan du sagt förlåt. jag fick upprepa mig flera gånger ungefär en timme. sen var hon olydig igen och jag tog upp henne på sitt rum. är hon för liten eller kan man begära ett förlåt från en som är lite mer än 2.5 år gammal?

• Svar på tråden När kan man begära ett förlåt?
  • Venne

Min dotter förstod inte den ganska abstrakta innebörden av förlåt i den åldern. Vet att många barn säger det, men jag gissar att det ofta är ren utantillinlärning. Alltså att jag måste säga så för att slippa undan denna jobbiga situationen där mamma är arg på mig. Så för min del resonerade jag som så att jag struntade fullkomligt i att få henne att säga förlåt innan hon kunde greppa innebörden, när vi kunde ha riktiga konvserationer där jag kunde förklara och hon kunde förstå. I den åldern sa jag nej och förklarade hur hon skulle göra istället typ. Att hålla kvar en så litet barn i den situationen i en timme känns väääldigt länge tycker jag. Ett barn på 2,5 år har minst sagt brister i sin theory of mind, impulskontroll och empatiförmåga. Man kan inte kräva hur mycket som helst. Kort enkel förklaring, avledning och undvika väldigt dåliga situationer tror jag är bäst, personligen.

• lightfish

Vi begär ett förlåt och sonen är snart 3 år gammal. För det mesta kommer det ett förlåt....

• Miss P71

begära kan du inte göra.. men du kan ju förklara för henne. Och avsluta med att när man gjort något fel och inte lyssnat så ska man säga förlåt.

• Regnig måndag

Aldrig, förlåt är inget man kan begära att få och definitivt inte som utpressning för att få mat.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Barbabok
    Regnig måndag skrev 2012-03-05 18:45:07 följande:
    Aldrig, förlåt är inget man kan begära att få och definitivt inte som utpressning för att få mat.
    han kommer i juni
  • ramone1

jag höll inte kvar henne en timme jag sa det till henne lite då och då men hon sa nej och vände, men jag vet att hon har sagt förlåt på dagis nångång

• Regnig måndag
    Miss P71 skrev 2012-03-05 18:43:37 följande:

begära kan du inte göra.. men du kan ju förklara för henne. Och avsluta med att när man gjort något fel och inte lyssnat så ska man säga förlåt.

Gäller det vuxna också?

Jag är mycket för det där att man ska behandla alla som sina jämlikar, även barn.
    Jag skulle aldrig drömma om att begära av min kollega, chef eller vän om de inte lyssnar (oftast = göra som man säger). Möjligen om det blivit fel - med flit men aldrig annars.

Så jag undrar ärligt, eftersom de här diskussionerna förekommer ofta när man kan/ska/bör tvinga barn att säga förlåt. Gäller det vuxna också eller behandlar vuxna barn som underdåniga varelser som ska göra som man säger och att alla avsteg från det är fel som ska förlåtas?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • ramone1

begära kanske var fel ord å säga. vet inte hur jag skulle formulera frågan annars. men det är ju uppenbart att alla gör olika. men nu har hon iallfall somnat men jag vill ju hon ska få välling så hon inte vaknar hungrig i natt.

• Venne

Jag tror folk överlag är helt för oroade över att deras små små barn ska växa upp till otrevliga, ouppfostrade idioter. Man behöver inte tvinga dem att säga förlåt osv för att de ska lära sig det. Människan är social av naturen och kommer med all förmodan ta efter det du gör, även om du inte tvingar dem att göra likadant när de är små. Om folk fokuserade mer på hur de själv beter sig, pratar med varandra och visar respekt så kommer det automatiskt gå över till barnen. Barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger att man bör göra. Jag har på sin höjd försökt förklara VARFÖR man säger tack för maten, förlåt osv och efter att hon förstått det på riktigt så har jag möjligen gett en liten viskande påminnelse när hon glömt av sig. T.ex om hon fått en present av någon. Men att lägga så mycket tyngd på det och göra det till situationer fyllda av skam och skuld kan jag inte tro ger något positivt alls.

• Venne
    ramone1 skrev 2012-03-05 19:00:01 följande:
    begära kanske var fel ord å säga. vet inte hur jag skulle formulera frågan annars. men det är ju uppenbart att alla gör olika. men nu har hon iallfall somnat men jag vill ju hon ska få välling så hon inte vaknar hungrig i natt.
    Fick hon aldrig sin välling bara för ordet förlåt?
Svar på tråden När kan man begära ett förlåt?