HJÄLP! Mitt barn har tagit över matsituationen!
Hej!
Min dotter är 16 månader gammal. Hon har helt och hållet tagit (fått) total makt över matstunderna. Det hela har gått så långt nu, för långt.
Min dotter kan totalvägra att äta, ta en tugga för att titta mig i ögonen och spotta ut maten, ta maten i handen och titta mig i ögonen och slänga det på golvet.
Vi har redan från start varit noga med att hon ska få känna på maten, kladda och försöka själv, uppmuntrat henne och inte bannat om det blivit mat på kläder, bord, golv eller liknande. Nu får hon äta med både händer och försöka med sked och gaffel om hon själv vill.
Dottern har alltid varit liten och nätt, har ofta fått kommentarer som att "vad liten hon är", " väger hon bara så lite", "jag trodde hon var mycket yngre" osv. Detta i kombination med att hon legat lågt i sin kurva samt också vid en period gått under den, gjorde att min oro fick mig och min make att erbjuda henne annan mat om hon inte ville äta, fel - JA!.
Dottern är nu 76 cm och väger 9.2 kg.
Nu har det gått så långt att våra måltider är fruktansvärt jobbiga och, jag har vid en del tillfällen förlorat tålamodet och jag har skrikit åt henne. Helt fruktansvärt, jag mår så dåligt över min brist på kontroll och jag skäms, känner mig som världens sämsta mamma.
Om jag tar bort maten sträcker hon sig efter den som om hon vill ha, när jag så ger den tillbaka gör hon exakt samma sak IGEN. Om jag lyfter ner henne från matbordet gråter hon något enormt, kommer tillbaka till bordet, vill upp i min famn eller upp i stolen igen. När hon får göra ett nytt försök - gör hon samma sak IGEN. Det är absolut mest med mig hon gör såhär. Ibland med sin pappa men inte på långa vägar lika mycket. När farmor mormor osv ger henne mat kan hon mer vägra än "spotta ut".
Har jag gjort så fel att situationen har blivit såhär? Är jag en sådan kass mor att jag inte kan ge mitt barn mat? Jag mår enormt dåligt över detta.
JAG BEHÖVER HANDFASTA OCH KONKRETA RÅD FÖR HUR JAG SKA HANTERA, AGERA OCH BEMÖTA VÅRA MATSITUATIONER OCH MIN DOTTERS UPPTRÄDANDE.
Snälla, be mig inte prata med bvc sköterskan! När jag var hos henne fick jag höra att det är min uppgift som mor att väcka mitt barns matlust, knäckande! Hos dietisten fick jag inga konkreta råd hur jag ska AGERA.
Någon favoritmat kan jag inte locka med, mat och maträtter som hon tidigare mumsat i sig fungerar nu inte alls, endast vällingen vid läggdags fungerar som vanligt.
Snälla, snälla, kan du hjälpa mig?
Tack, vänligen frustrerad och ledsen mamma...