• Anonym (rådvill)

Är det värt att börja pendla för att klättra i karriären och få ett lönelyft?

Jag är jätteosäker på hur jag ska göra..... jag jobbar nu på en förskola som förskollärare och känner att jag skulle vilja ha mer ansvar och klättra lite i karriären. Därför har jag sökt ett jobb som pedagogisk arbetsplatsansvarig på en förskola som ligger 45 minuters pendling bort med pendeltåg och buss eller drygt 30 minuter med bil.

Jag var där på en första intervju idag och de var väldigt positiva och sa att de hoppades att jag skulle vilja börja hos dem, att det kändes bra och rätt med mig. 

Stället jag jobbar på nu ligger 4 minuters promenad bort och är väl okej, varken jättebra eller jättedåligt men det är väldigt skönt att slippa pendla och kunna komma hem fort efter jobbet. 

Min lön som jag har nu är 25300 kr, på det nya stället kan jag nog komma upp i 30 000 kr tror jag men då tillkommer ju kostnader som bensin/sl-kort. 

Jag känner mig jättevelig och vet inte vad jag ska göra, det är ju en väldigt bra erfarenhet att ha i sitt CV sen när man ska söka liknande jobb närmre där man bor, om jag jobbar där i ca 2 år och sen söker mig vidare. Jag har pendlat förut och vet att jag blir stressad och trött av det, inte för åkandet i sig utan för att man alltid måste ha så stora marginaler eftersom det blir strul i kollektivtrafiken osv. 

Hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Är det värt att börja pendla för att klättra i karriären och få ett lönelyft?
  • Venne

Jag hade tagit det.. tycker inte det är så extremt lång pendling. Men det beror ju helt på hur jobbigt du tycker att det är, om det funkar med t.ex eventuella dagistider o.s.v.

• olleolle

En dagisfröken som klämmer 25 papp i månaden? Suspekt.

Ta det nya jobbet.

• Nickipicki

Tycker ABSOLUT att du skall ta jobbet! Om det inte är så att det ger dig alldeles för obekväma konsekvenser att köra bil 1 timme om dagen, så skulle jag säga att det är bara positivt med möjlighet att varva ner på vägen hem från jobb, och förbereda sig mentalt- på vägen dit.

Ta det :) 

• Anonym (Lön el. fritid?)

Vad är viktigast, fritiden eller lönen? En bra fråga att ställa sig när det handlar om långa resor morgon och kväll och kostnader för SL-kort/bensin. Men sen är det bra i ditt CV för fortsatta jobb i framtiden....kan inte råda men om kvällarna betyder mycket efter en arbetsdag för dig så skulle jag satsa på att stanna kvar. Men det är jag det...

• Anonym (rådvill)

Det känns som att det lutar åt att jag tar det nya jobbet om jag kan löneförhandla så jag kommer upp över 30 000, har inga barn än så det vore iofs bra att skaffa sig den här erfarenheten nu och sen om ca 2 år kunna söka sig närmre hemmet. 

Fritiden är viktig men man måste ju tänka lite på karriären också. Just nu bor jag själv men det är tänkt att min pojkvän ska flytta in här längre fram i år men jag vet att det inte är något problem för honom att jag kommer hem vid 18-19 om kvällarna som senast, han är mer orolig för att det ligger i Södertälje vilket han tycker är ett dåligt område och han är orolig för det. Jag vet att det är bra för mitt CV att ta jobbet och det vore roligt med mer ansvar också. 

En tanke som finns är att kanske åka kommunalt till jobbet vår, sommar och höst då pendeltågen fungerar rätt okej och åka bil på vintern när allt strular. 

Svar på tråden Är det värt att börja pendla för att klättra i karriären och få ett lönelyft?