Är det värt att börja pendla för att klättra i karriären och få ett lönelyft?
Jag är jätteosäker på hur jag ska göra..... jag jobbar nu på en förskola som förskollärare och känner att jag skulle vilja ha mer ansvar och klättra lite i karriären. Därför har jag sökt ett jobb som pedagogisk arbetsplatsansvarig på en förskola som ligger 45 minuters pendling bort med pendeltåg och buss eller drygt 30 minuter med bil.
Jag var där på en första intervju idag och de var väldigt positiva och sa att de hoppades att jag skulle vilja börja hos dem, att det kändes bra och rätt med mig.
Stället jag jobbar på nu ligger 4 minuters promenad bort och är väl okej, varken jättebra eller jättedåligt men det är väldigt skönt att slippa pendla och kunna komma hem fort efter jobbet.
Min lön som jag har nu är 25300 kr, på det nya stället kan jag nog komma upp i 30 000 kr tror jag men då tillkommer ju kostnader som bensin/sl-kort.
Jag känner mig jättevelig och vet inte vad jag ska göra, det är ju en väldigt bra erfarenhet att ha i sitt CV sen när man ska söka liknande jobb närmre där man bor, om jag jobbar där i ca 2 år och sen söker mig vidare. Jag har pendlat förut och vet att jag blir stressad och trött av det, inte för åkandet i sig utan för att man alltid måste ha så stora marginaler eftersom det blir strul i kollektivtrafiken osv.
Hur skulle ni ha gjort?