• star67

skinnsoffa eller tygsoffa ?? har småbarn

Jag hittade idag en skinnsoffa på mio som var jätte billigt jämför med ordpris. vi skulle ha köpt i höstas nya soffor men sen vi tyckte vänta ett tag till för att barnen är ganska små nu alltså mindre än 5 år. men priset var ganska bra tycker jag.

undrar hur praktiskt är skinnsoffor, sliter de fort, ?? om man ha en filt över sofforna på kvällarna blir inte skönare att sitta i??
    vad tycker ni ska funkar bra med skinnsoffor??

en liknande soffa men inte den www.mio.se/Vardagsrum/Soffor-Fatoljer/Soffor2/Sit-Down-Byggbar-Soffa/Sit-Down-Dyna-EU-3-plym-lader-Buffalo-svart-Ben-svartstick-2/

• Svar på tråden skinnsoffa eller tygsoffa ?? har småbarn
  • viseversa

Jag säger tyg. Har haft skinn och man svettas ju som en gris i dom. Inge skönt att ligga och vila/sova i. Sen knarrar dom obehagligt när man rör sig i dom. nej jag säger tyg som är behandlat så det är lätt att torka av ev fläckar. Eller så har man ett lakan över soffan=)

• skruttan8

Jag säger skinn men vi har hårande djur också. Mina barn sitter också och äter i soffan ofta och jag har torkat den många gånger med "disktrasan" skulle aldrig gått med tygsoffa. Däremot är det lite kall men vi har MÅNGA kuddar och filtar istället så det är mysigt ändå.

• Nape

Skinnsoffa eller tygsoffa med rejält tyg som går att tvätta. Svägerskan hade en underbar mörkbrun IKEA-soffa som var hur fräsch som helst. Hon skrubbade bort fläckar med en disktrasa och tvättade tyget när det verkligen behövdes.

Jag har en VIT tygsoffa och det rekommenderar jag inte min värsta fiende. Hela tyget går inte att ta bort- bara från soffkuddarna. Vilket resulterar i att antingen är hela soffan gråslaskig eller så är kuddarna vita och resten grått. HATAR vår soffa! (Sambon och jag var oense när vi skulle köpa soffan. Jag sa "mörk mullvad" han sa "vit". Nästa gång är det MIN tur att bestämma.)

• Minne00

Absolut skinnsoffa! Visst kan de bli kalla men det kan man avhjälpa med filtar!
    Skinnsoffan går att torka av enkelt och bra och filtarna får att tvätta...

BTW ... soffan är väl ingen säng! Varför sover man i soffan???? Och jag underar verkligen efter som min man sovit i vår skinnsoffa i snart två år....    

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • förvildad

Skinn går det att rädda om du häller ett glas mjölk på - gör alla ungar

• viseversa
    Minne00 skrev 2012-03-05 20:56:29 följande:
    Absolut skinnsoffa! Visst kan de bli kalla men det kan man avhjälpa med filtar!
    Skinnsoffan går att torka av enkelt och bra och filtarna får att tvätta...

BTW ... soffan är väl ingen säng! Varför sover man i soffan???? Och jag underar verkligen efter som min man sovit i vår skinnsoffa i snart två år....    
    Eh det beror väl på? varför skulle man inte kunna sova i sin soffa? min sambo sover just nu i vår soffa då han varit sjuk vilket gör att han snarkar så ingen kan sova . Så han är förvisad till soffan till han slutar snarka pga täppt näsa.

Jag har tre barn men dom får INTE äta eller dricka i soffan. Problemet löst med mjölkspill.
  • Popetotrora

Tyg är snyggast alltså men skinn är kanon med småbarn. Jisses vad jag hade fått skrubba annars! Men det är inte snyggt hehe.......men en tokfläckig ektorp är ingen hit det heller iof

Smaksak   

• star67

jag gillar tyg faktiskt men jag tror inte att det går o undivika allt smuts. vi har nu en beige/grå i tyg som har händ flera olyckor i men det var tur att jag kunde tvätta hela sitt kudde i en jätte stor tvätt manskin som vi har här i närheten så det var inte några problem, men nu jag är jätte sugen på en svart soffa som kan kombinera med vita kudder m.m... därför jag tror inte att svart håller att tvätta så många gånger den blir blekt fört och så det bli inte snygg länge.

den där skinsoffa som jag tittade på var ganska mjuk och skönt så med några filter blir bra tror jag men jag bara funderar på att den kanske är lättare att barnen riva den??eller??   

• clembke

När vi köpte nya soffor för ca 3 år sen (äldsta va nyfödd) så valde vi skinn.
    Dom är inte så fruktansvärt varma att sitta i på sommaren o inte så kalla på vintern. Våra är dessutom fruktansvärt sköna att både sitta i o ligga o vila.
    När äldsta va nyfödd så låg vi ofta i soffan o vilade, jag o bebisen, medan sambon jobbade.

Våra barn äter inte så speciellt ofta i soffan, men det händer emellanåt. Lillemannen ligger där o dricker sin välling på morgonen innan fsk o det kan hända att nån/några droppar hamnar i soffan. Bara att torka av så är det klart.
    Dessutom så när vår äldsta har haft magsjuka så har det oftast kommit när han har varit i eller i närheten av sofforna o då har jag varit glad att vi har haft skinn då det har varit lätt att få bort både kräk o kräklukten.

Tyg är jättesnyggt, men i vårt hem passar det inte med 2 småbarn o en hund.

• Merlot

Vi köpte tygsoffa för att vi gillade det, men köpte ingen jättedyr utan tänker såhär: vi har barn i vårt hem och då blir det fläckar, men det gör inget, det får synas att de också bor här! Då de blir större satsat vi på en dyrare soffa. Nu gick det så att den enda fläcken vi inte får bort var då en vuxen gäst spillde sin dricka i den :-/ Allt annat, kiss, mjölk o.s.v. har vi fått bort för vi har behandlat den med medel som skyddar och så har vi köpt ett väldigt bra spray att ta bort fläckar då olyckan är framme Så jag tycker att ni köper den soffa ni vill ha, men satsa kanske inte på den dyraste modellen förrän vid nästa soffköp!

• ninan

Å, min sambo hade investerat i jättedyra skinnsoffor av hög kvalitét precis innan vi flyttade ihop, jag själv tycker att skinnsoffor i allmänhet är urfula men tänkte att han skulle få ha dem ett tag. Det var tur det för nu har våra två barn spillt allt som går att spilla i sofforna och det är så enkelt att torka av! Nu är yngsta barnet 4 år och i samband med en flytt så köpte jag äntligen min drömsoffa! En röd Howard-soffa som är underbar! Men nu när skinnsofforna är borta så lever jag med ständig ångest över vad barnen ska tänkas sätta för outplånliga fläckar i soffan! Obestämd Och till sist så är det så att om skinnet i soffan är av en bättre kvalitet så varken knarrar det eller blir klibbigt mot bara ben!
    Jag har en kompis med barn, hon har Ikeas "Ektorp" med avtagbar klädsel och hon hävdar att det är superenkelt att slänga in den klädseln i maskinen!

• star67

barnen är lite stora att kräkas i soffor men de äter där nu i alla fall men kanske efter att vi köper nya då blir inte mer mat i soffor.

just nu jag har fastnad för de här 2 de där skinnsoffa från mio som var nu på rea för ca 15 000 kr, ordpris 27 000kr.
    en liknande som sagt www.mio.se/Vardagsrum/Soffor-Fatoljer/Soffor2/Sit-Down-Byggbar-Soffa/Sit-Down-Dyna-EU-3-plym-lader-Buffalo-svart-Ben-svartstick-2/

eller den här soffgrupp i tyg fast lite mörkare grå eller svart. min man gillar de här i tyg både modelen och att de är i tyg och jag gillar både två men eftersom dem dem andra var dyrare i ordpris så vet inte vad tyckler ni??

www.kungsmobler.se/sortiment/detail/6-tygsoffor/flypage/141-sigtuna-321?sef=hcfp

• Premierswede

Vi kopte precis nya soffor (har en 3-aring och en ny bebis pa G i Maj) och valde tygsoffor fran IKEA dar man ka ta av all kladsel och tvatta. VI har haft liknande nar vi hyrde lagenhet och tyckte det funkade jattebra. Tvattar sma flackar med trasa och kan sen ta bort och tvatta kuddfodral soffoverdrag vid behov. Ville inte ha en soffa vi behovde vara alltfor radd om sa lange barnen ar sma.

• Maria 596

Hej star67!

Intressant problem, är det fortfarande aktuellt?! Jag jobbar för tillfället med en TV-produktion där vi söker människor med vardagsproblem som varje människa känner igen sig i! Jag skriver här nedan lite mer ingående vad det handlar om så du kan skapa dig en bild av det!

"Nytt tv-program söker deltagare

- Tycker du att din son ska klippa av sig sin älskade hårdrocksfrisyr för att skaffa jobb?

- Vill din man att er dotter ska heta Britta medan du tycker att hon ska ha ett helt annat namn?

Vi söker alltså er som har ett problem ni inte kan enas om.

Kanske har du och en närstående ett problem eller dilemma som ni inte kan lösa på egen hand? Har ni försökt ALLT men ändå inte kommit fram till ett beslut? Då kan vi hjälpa er!

Vi söker nu deltagare till vår nya storsatsning där vi på ett varmt sätt låter tittarna ta beslutet åt er.

Ni står för problemen och svenska folket står för lösningen - och inga dilemman är för små!"

Alltså - om du är intresserad av att delta är det bara att du antingen skriver tillbaka till mig här på FamiljeLiv eller mejlar mig på maria.nyholm@jarowskij.se! Ni andra eller du som läser det här - kom gärna med förslag om ni personligen inte kan medverka!

Vänligen

Maria

• FruZäll

Skinn är smidigt om barnen t.ex kräks i eller liknande men vi har tyg och barnen får inte äta i v-rummet ändå förutom lördagsmyset men nu har vi stora barn 5,7,9 . Ok det är inte skönt att sitta i skinn soffa tycker jag iallafall inte om man får kroppen Mot man fastnar ju.

Svar på tråden skinnsoffa eller tygsoffa ?? har småbarn