• heffaklumpen89

hur många äter majonnäs?

Hej! Jag undrar hur många det är som äter majonnäs när dom är gravida. Vet inte hur petig man ska vara men man ska ju inte äta råa ägg och det är ju faktiskt rå äggula i majonnäs. Det borde väl egentligen vara lika noga som att inte äta rosa eller rått kött?

Vet inte om folk inte tänker på att det är rå äggula i eller om dom anser att det inte är lika skadligt men ingen jag pratat med som är eller varit gravid har slutat äta majonnäsen under graviditeten. Inte ens min barnmorska kunde svara på om jag skulle sluta eller inte så nu undrar jag vad ni säger?

• Svar på tråden hur många äter majonnäs?
  • MHM

Hade det varit skadligt hade det funnits rekommendationer om det.

• Linda1976

Varför skulle du inte kunna äta rå äggula menar du?

Och ja, majo är ok. Jag lovar. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • heffaklumpen89
    MHM skrev 2012-03-05 21:13:21 följande:
    Hade det varit skadligt hade det funnits rekommendationer om det.
    Fast det finns rekommendationer om att inte äta råa ägg vilket majonnäs innehåller. Därför jag blir osäker.
  • heffaklumpen89
    Linda1976 skrev 2012-03-05 21:14:25 följande:
    Varför skulle du inte kunna äta rå äggula menar du?

Och ja, majo är ok. Jag lovar. 
    Rått kött och ägg kan ju innehålla någon av de bakterier som är skadliga om man får i sig om man är gravid har jag läst.
  • Lacey

Den som säljs på tub och burk i affär innehåller konserveringsmedel och är jättesäker och helt ofarlig att äta.
    Så ja, jag äter majonnäs utan att bekymra mig det minsta.

• Linda1976
    heffaklumpen89 skrev 2012-03-05 21:15:43 följande:
    Rått kött och ägg kan ju innehålla någon av de bakterier som är skadliga om man får i sig om man är gravid har jag läst.
    Utländska ägg kan innehålla salmonella. Svenska ägg är salmonellafria.

Rått kött är nåt annat. 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Lacey

Svenska smittskyddsinstitutet säger att det inte finns salmonella i svenska ägg och det är helt säkert att äta.
    Så du kan dricka råa om du känner för det!

• Pia och Elna

Var har du läst att man inte ska äta rå äggula? Utomlands finns dessa rekommendationer då det är vanligare med salmonella där men här i Sverige har vi nog inte dessa. Majonäs på burk ska du nog inte oroa dig för jag vet tex att min kompis som är allergisk mot råa ägg kan äta den. Jag har heller aldrig hört talas om att man avråder från majonäs på burk i andra länder heller.

• Gullhjärtat

Majonnäs som du köper i butik, typ Hellmans, har pastöriserad äggula i sig så ingen fara.

Maybe Baby!
  • Mynta

Äter majonnäs, har inte ens tänkt på att det skulle vara dumt. Äter rejält löskokta (svenska) ägg också.

• Lacey

Precis, varken majonnäs eller ägg, tillagade som råa är farligt.

• 89Mamma10o12

Majonäs i affär innehåller nog till och med bara äggule pulver. Jag äter rå äggula hela tiden, när ja bakar smakar jag på smeten och sen älskar jag löskokta ägg osv.. Ingen fara så länge ägget är svenskt :)

• ascorbinsyra

Jag åt majonnäs när jag var gravid. Båda gångerna. Åt även stekt ägg med rinnig gula. Fött två friska barn o inga konstigheter. Med första (tjejen) blev jag sugen på smörgåstårta o räkmackor, o i det är det oftast majonnäs.

• La Lola

Nu tänker jag skrika:
    MAN FÅR ÄTA SVENSKA ÄGG I ALLA FORMER!!!!

Och om ni lugnar er 2 sek så ska jag leta fram fakta direkt från Livsmedelsverkets grupp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Fråga: "

Hej! Avråder ni från att äta löskokta ägg på restaurang i Sverige när man är gravid? Finns det något som skulle kunna skada fostret, eller är det bara jag själv som blir sjuk om de skulle innehålla salmonella? Vänliga hälsningar

Svar:

"Hej! Det är inga problem! Sannolikheten att det ska finnas salmonella i svenska ägg är mycket liten. Att sedan eventuell salmonella skulle kunna föras över till foster är också mycket liten. Den sammantagna risken får ses som i princip obefintlig. /Upplysningen"

Ännu en fråga:

"Avråder ni gravida från att äta kontrollerade råa ägg i Sverige?"

Svar:

"Hej! Vi avråder inte gravida från att äta kontrollerade råa ägg från Sverige. Sannolikehten att det ska finnas salmonella extremt liten. Att sedan salmonella skulle kunna föras över till foster är också mycket liten. Sammantaget ser vi risken som i princip obefintlig. /Upplysningen"

Finns säkert fler frågor om ägg i den gruppen. Men jag tog de två som exempel. 

www.facebook.com/pages/Kostr%C3%A5d-f%C3%B6r-gravida-och-ammande/142007095851683

• La Lola
    heffaklumpen89 skrev 2012-03-05 21:09:18 följande:
    Det borde väl egentligen vara lika noga som att inte äta rosa eller rått kött?

,
    "Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier. "

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
  • Riotflickan

Jag var osäker under förra graviditeten, men kom igen, det är bus-enkelt att få svar med en enkel googling. Lyssna på LaLola, hon har koll och de rätta källorna! *mmmm, chokladmousse*

• La Lola
    Riotflickan skrev 2012-03-06 10:51:46 följande:
    Jag var osäker under förra graviditeten, men kom igen, det är bus-enkelt att få svar med en enkel googling. Lyssna på LaLola, hon har koll och de rätta källorna! *mmmm, chokladmousse*
    Tack!
Svar på tråden hur många äter majonnäs?