• Anonym

Vit beläggning på tungan

Jag har haft influensa och är väl så gott som frisk nu. Jag insjuknade lördag 25/3 och har haft hög feber och halsont. Jag har därmed käkat en hel del halstabletter i olika former, och någon då och då nu också.

Igår såg jag att jag hade en tjock vit beläggning på tungan. I mitten, i linje med tuggtänderna ungefär, som en avlång fläck som nästan täcker tungan på bredden. Jag har provat tungskrapa och det blev lite bättre igårkväll men inte helt bra och nu är det tillbaka. Det ser jätteäckligt ut. Vad är detta?! Jag kan alltså inte skrapa bort det helt alls, bara lite och det kommer uppenbarligen tillbaka. Jag känner inget konstigt på tungan, den känns helt som vanligt.

• Svar på tråden Vit beläggning på tungan
  • Lena

Det låter som torsk som spädbarn brukar få. Kan skrapas bort eller behandals med bikarbonat eller sodavatten.

• Anonym

Svamp?? På tungan? Nefy fasen Förvånad var får man det ifrån? hur? varför? 

• Lena
    Anonym skrev 2012-03-05 21:39:49 följande:
    Svamp?? På tungan? Nefy fasen Förvånad var får man det ifrån? hur? varför? 
    Man får det vid förändrat ph-värde och om imunförsvaret krånglar.
  • Anonym

Uuh, nu blev jag genast väldigt äcklad av mig själv!
    Första bilden på google, när man googlar bilder "svamp tunga" ser väl litegrann ut som min. Fast inte sådär "sprucken".

Vad menas med sodavatten? Vad är det och hur ska jag göra? 

• Anonym (b)

prova att dricka mängder med vichyvatten under en längre tid.

• Bullen i ugnen

Torsk är candida, som är svamp. Undvik socker och snabba kolhydrater och käka massa filmjölk/osötad yoghurt eller börja ät probiotika. Finns i hälsokosten eller apotek.

• Anonym
    Anonym (b) skrev 2012-03-05 21:43:41 följande:
    prova att dricka mängder med vichyvatten under en längre tid.
    Alltså vanligt kolsyrat vatten? Måste det vara vichy? Finns det fortfarande förresten? Duger inte Loka? Tungan ute
    Bullen i ugnen skrev 2012-03-05 21:43:59 följande:
    Torsk är candida, som är svamp. Undvik socker och snabba kolhydrater och käka massa filmjölk/osötad yoghurt eller börja ät probiotika. Finns i hälsokosten eller apotek.
    Hur hjälper filmjölk mot svamp/torsk?
    Probiotika? 
  • Anonym (b)
    Anonym skrev 2012-03-05 21:45:36 följande:
    Alltså vanligt kolsyrat vatten? Måste det vara vichy? Finns det fortfarande förresten? Duger inte Loka? Tungan ute

Hur hjälper filmjölk mot svamp/torsk?
    Probiotika? 
    Nej, inte vanligt mineralvatten, utan vichy. Finns i läskbackssortimentet i matbutikerna. Det är det man behandlar torsk på bebisar och amningstuttar med. Den med gul etikett. måste innehålla natriumbikarbonat eller något sånt, minns inte exakt vad det var, men det är den flaskan i alla fall.
  • Bullen i ugnen

Filmjölk och yoghurt innehåller ju goda bakterier som motverkar candida. Probiotika är samma sak, det beror ju på om du vill käka filmjölk eller om du hellre käkar tabletter. Förresten, det här är jättevanligt. Så du behöver inte bli så äcklad av dig själv.

• Anonym
    Anonym (b) skrev 2012-03-05 21:47:53 följande:
    Nej, inte vanligt mineralvatten, utan vichy. Finns i läskbackssortimentet i matbutikerna. Det är det man behandlar torsk på bebisar och amningstuttar med. Den med gul etikett. måste innehålla natriumbikarbonat eller något sånt, minns inte exakt vad det var, men det är den flaskan i alla fall.
    Aha okej. Då ska jag absolut köpa sånt! Det finns inte i vanlig pet-flaska alltså?
    Bullen i ugnen skrev 2012-03-05 21:49:10 följande:
    Filmjölk och yoghurt innehåller ju goda bakterier som motverkar candida. Probiotika är samma sak, det beror ju på om du vill käka filmjölk eller om du hellre käkar tabletter. Förresten, det här är jättevanligt. Så du behöver inte bli så äcklad av dig själv.
    Probiotika för magen äter jag redan - ProbiMage heter den. Funkar det?

Jo men... uh.. svamp på tungan, i munnen Obestämd
  • Lena
    Anonym skrev 2012-03-05 21:43:22 följande:
    Uuh, nu blev jag genast väldigt äcklad av mig själv!
    Första bilden på google, när man googlar bilder "svamp tunga" ser väl litegrann ut som min. Fast inte sådär "sprucken".

Vad menas med sodavatten? Vad är det och hur ska jag göra? 
    Sodavatten finns att köpa i småflaskor annars är det bara att blanda bikarbonat med vatten.
  • Bullen i ugnen

Ok, det är samma sak. Käka långsamma kolhydrater. Det finns ingen forskning som visar att vichyvatten/bikarbonat hjälper, men det skadar ju inte att dricka.

• Anonym

Herregud... åååh... så äcklad jag är!!

Finns det inget jag kan göra för att få bort det typ NU?? 

• Anonym

netdoktor.se skriver:
    Du bör kontakta en läkare om du tror att du har svamp i munnen. Det finns en rad andra sjukdomar som ger liknande symptom, men som skall behandlas annorlunda.Det är viktigt att tänka på att man endast får svamp i munnen om kemin i munnen ändras. Ändringarna kan bero på sjukdom, inte bara i munnen utan även i andra delar i kroppen.Om man tror att man fått svamp i munnen är det viktigt att man kontaktar en läkare

Så jag kanske bör ringa VC imorgon?

• Anonym

Luktar det här nåt? Bör jag vara orolig för dålig andedräkt?

• Bullen i ugnen

Nja, vanligt att man får candidainfektioner när man är eller precis har varit sjuk. Och det har du ju precis varit.

• Anonym

Nu har jag skrubbat tungan med tungskrapa och tandborste, den ser nästan normal ut. Svagt vid men inte den där tjocka beläggningen. Sen sköljde jag med det enda jag hittade - listerine zero. Vi får se hur den ser ut imorgon men mineralvatten med natriumbikarbonat (?) ska jag köpa iaf

Svar på tråden Vit beläggning på tungan