• Anonym (Fundersam)

Knölar i nacken, vad kan det vara??

Kan det vara en infektion i kroppen? Jag har fått sammanlagt fem små knölar i nacken senaste veckan..eller snarare på sidan av halsen och precis under skallbenet.. verkar som det dyker upp fler hela tiden :/ Det ömmar lite om man trycker på dem... Antar att det inte är något farligt men jag skulle vilja veta vad de kan bero på och finns det någon mer som haft detta?? ;)

• Svar på tråden Knölar i nacken, vad kan det vara??
  • Independent

Kan ju vara uppsvullna körtlar men bättre om du kollar upp det eftersom det kan vara nåt farligare som tumör eller cancer.

• Anonym (nej)

Tycker du genast ska gå till läkare, det låter märkligt. Man kommer nog vilja ta blodprover och kanske sticka knölarna. Alla knölar ska ALLTID stickas, men ibland slarvar läkarna och missar viktiga saker.

Min små knölar dom dök upp lite här och var under mkt kort tid var lymfom (cancer). Så gå till akuten imorgon. 

• Snow Crash

Låter som uppsvullna lymfkörtlar, det får jag varenda gång jag blir sjuk. Har inte haft någon anledning att misstänka cancer än. Men om du inte insjuknar i typ influensa närmaste veckan och knölarna ändå är kvar, ska du kanske kolla upp det.

• Anonym (Fundersam)

Oj då... Jag hade en kraftig förkylning för en månad sen men den är ju över... och jag känner mig inte risig eller nåt.. Kanske bäst att kolla upp då.. Jag väntar några dagar och ser om en förkylning smyger sig på. Men alltså OM det skulle vara cancer, hur vanligt är det att det helt plötsligt ploppar upp knölar? Har fått för mig det tar ganska lång tid..?

• Anonym (Fundersam)
    Min små knölar dom dök upp lite här och var under mkt kort tid var lymfom (cancer). Så gå till akuten imorgon. 
    Oj förlåt missade din rad... Menar du att de fanns där på en vecka?
  • Anonym (M)
    Anonym (nej) skrev 2012-03-06 01:02:36 följande:
    Tycker du genast ska gå till läkare, det låter märkligt. Man kommer nog vilja ta blodprover och kanske sticka knölarna. Alla knölar ska ALLTID stickas, men ibland slarvar läkarna och missar viktiga saker.

De sticker inte alla knölar. Även om jag tycker att de borde göra det.

Hoppas att du mår bättre. 
  • hymafr

Min dotter har en knöl på halsen som de påstår är en lymfkörtel som svullnat och sen inte velat gå tillbaka till att inte alls kännas (den syns inte, bara känns). Nu är den förstelnad, säger de, och det enda vi ska göra är att hålla koll så att den inte växer.

• sweetbird

Det ska kollas . Men antagligen är det en infektion. Om du har en förkylning i kroppen eller ett sår i närheten av knölarna. Jag fick på halsen och under hakan. Kände mig inte sjuk så jag vart lite orolig. Sen kom jag ju på att jag faktiskt hade ett litet munsår i mungipan! Smörjer med kortison salva efter munsåret läkte så försvann knölarna. Så du kan ju kolla om du har ett sår. Typ i huvudet läppar i munnen hals rygg bröst.

• Anonym (nej)
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-03-06 09:19:59 följande:
    Oj förlåt missade din rad... Menar du att de fanns där på en vecka?
    Ja typ. Under två veckor fick jag en massa små knölar runt magen, ryggen och bh-bandet. Extremt aggressivt lymfom. Jag blev dödsorolig, för jag hade inte varit sjuk på länge och kände mig helt frisk och kry.
    Anonym (M) skrev 2012-03-06 09:20:01 följande:
    De sticker inte alla knölar. Även om jag tycker att de borde göra det.
    Det var det jag skrev. Men läkarna är SKYLDIGA att sticka alla knölar, oavsett vad man tycker eller inte. Gör de inte det så slarvar dem. Då är det synd för de patienter som har solida tumörer som kanske hinner sprida sig, lymfom kan ju "sprida" sig hur mycket som helst och ändå vara fullt botbart. Jag hade i hela kroppen visade det sig.
  • Anonym

ts hur har det gått?
     kände nyss själv en knöl jag inte haft förut plus att jag kände en igår. 

Svar på tråden Knölar i nacken, vad kan det vara??