• Upptagen

måste man blanda i 60 grader?

På paketet till ersättningen (semper) så står det att man ska blanda den när vattnet är 60 grader, men det tar ju hur lång tid som helst innan vattnet svalnar och blir till ättemperatur! MÅSTE man blanda ersättningen när vattnet är så varmt? Varför isåfall?

Jag var ju ute igår kväll så sambon fick mata lillan, men hon hann ju bli helt hysterisk innan ersättningen hade lagom temperatur för henne att äta...

Hur gör ni som ger ersättning fullt?

• Svar på tråden måste man blanda i 60 grader?
  • Andrundrun

Vi har inte brytt oss om att göra det. Det går lika bra ändå. Vi häller i pulvret precis när vattnet har kokat o sen kyler vi ner det med rinnande vatten. Det funkar jättebra.

Kramar Andrundrun

• Upptagen

Andrundrun: Men hur lång tid tar det att kyla ersättningen under rinnande vatten? Heira blir väldigt otålig när hon är hungrig, och om hon hinner börja gallskrika så kan hon knappt ta flaskan....

• LillaSnigel

jag brukar koka upp i vattenkokaren.. Låta kallvattnet rinna en stund. Sen blanda kallt och kokat. Sen i med pulvret.. Då är det med välling, men borde ju gå bra med ersättning.. Dom små blir ju sååå ledsna av att vänta..

Pia

• Jessi

Om man blandar i pulvret när det är för varmt så förstörs mycket av de viktiga vitaminerna och näringsämnena, så gör INTE det! Men du kan ju istället koka upp vatten, som du ställer in i kylen för att svalna. Sen när det är dags att blanda till ersättning så blöandar du kallt vatten med kokande varmt (brukar bli lagom med två tredjedelar kallt) så ahr du lagom temp på vattnet att blanda i!

• maria ad

när jag gav ersättning kokade jag mycket vatten sen när det va ung 60 grader hällde jag upp det på termos då tar det inte så lång tid att spola det under rinnande vatten till ät temp

• Bebis04

Jag kokar vatten på morgonen ställer in det i kokta flaskor i kylen. När det är dags att äta så värmer jag vattnet i mikron, sedan blandar jag i pulvret, skakar och matar!

• Butterfly

Jag brukar blanda i kallt vatten och sen när det är dags för lillan att äta så ställer jag flaskan i ett vattenbad med kokande vatten tills ersättningen har lagom temperatur. Varför måste man koka kranvattnet? Jag ger bara ersättning någon gång ibland.

• Butterfly

Lilla snigel: Tack! Det är väl en säkerhetsgrej från tillverkarnas sida kanske.

• Holmstedt

JAg häller upp vatten i flaskan och ställer ner den (öppen) i en kstrull med kallvatten, när det sen har svalnat häller jag i pulver. JAg tycker inte att det klumpas så lätt då!

• Mickis74

Vi kokar upp vatten o har i en tillbringare i kylen...........sen är det bara o värma o blanda i. Går snabbt o är jättesmidigt.

• LillaSnigel

Butterfly --> Det är det nog.. Kan ju vara så mycket konstigheter i vattnet som de små magarna inte tål...

• LottaRos

Vi blandar i kallt vatten o värmer sen i micron! Fram till de var fyra månader kokte vi vattnet först o hade i bringare i kylen, nu tar vi direkt från kranen....

• Lussekatten

Vi har kokt vatten i en termos å sen tar vi bara kallt kranvatten tills det blir lagom varmt å sen pulvret. Å åker vi någonstans e det ju bara att ta med en flaska kallt vatten oxå..Sååå himlans smidigt enligt oss ialf!!

• Upptagen

men vad är meningen med att koka vatten om man sen blandar med kallvatten direkt från kranen? Är inte anledningen till att man kokar vattnet att man ska koka bort ev. bakterier som finns i kranvattnet?

Men det är altså inte nödvändigt att blanda i ersättningen i 60gradigt vatten? Det går lika bra i lägre temperatur?
    Vi hade nämligen förkokat vattnet, som sedan hade svalnat, sedan värmt till 60 grader i mikron och sen blandat i pulvret och låtit svalna under rinnande vatten, men Heira tyckte det tog för lång tid. Hade varit enklare att värma vattnet till lägre temperatur och blanda, så att hon slapp vänta så länge innan maten blev klar.

• Snara79

gud vilka bra tips ni kommer med! Tackar så mkt!
    Man lär så länge man lever!!

• Villebusen

Vattnet ska kokas till de allra minsta pgr av just bakterier i vattnet deras tarmar är ju väldigt känsliga. Trots att vi har bra vatten så finns det bakterier i det. Varför det just står 60 grader vet jag inte. Vi hade en termos jämt med varmvatten och en flaska kokt vatten i kylen och blandade det när vi gav lillan ersättning.

• LillaSnigel

LottaRos --> Alltså tar ni varm vatten då ur kranen ? eller kall vatten och blandar med det kokade ??

• Mirris

Jag brukar koka vatten på morronen i vattenkokaren. Sen har jag det står i den (snuskiga jag) o tar av det när det behövs. I början ställde jag vattnet i kylen, men upptäckte snart att NAN var svårt att blanda till i jättekallt vatten! Vart som grynigt.
    Så nu får det stå i kokaren tills det är slut. När det är nykokt, och jag vet att det är snart är dags *s* Då häller jag upp lagom mycket i flaskan så svalnar det fortare.
    Satte just på vattenkokaren.. så vi har till i natt o i morrn bitti..
    I nödfall har jag kört med vanligt kallt kranvatten (spolat en stund) o sen in i micron!
    Så gör vi o det funkar!

• ceci lia

Det bästa är väl att blanda kallt kokt vatten med nykokt varmt till ättemperatur och sen blanda i pulvret. Det behöver inte vara 60 grader eftersom det också står på paketet att man kan blanda i kylskåpskallt vatten. Att blanda i för varmt däremot kan förstöra vitaminer. Är barnet över 4 månader är det bara att koka upp lite vatten (tex i vattenkokaren) och blanda med kallt kramvatten till rätt ättemperatur och sen blanda i pulvret.

Svar på tråden måste man blanda i 60 grader?