• Vendelsö

Bra bil för trebarnsfamilj?

Vi har nu två barn, 6 och 4 år och väntar i höst ett tredje. Vi har tänkt köpa en ny bil under våren och jag vill gärna ha tips och råd från andra vana trebarnsföräldrar, eller andra bilkunniga/intresserade.

Under hösten tittade vi på och provkörde Toyota Verso, 2011 års modell (något större än föregångaren corolla verso). Det är en 7 sits-bil, modell mindre. Det finns fem vanliga platser och två extra säten att fälla upp längst bak. Det här kändes som ett riktigt bra alternativ för en tvåbarnsfamilj, men frågan är om den blir trång för tre barn. De två bakersta sätena tänker vi oss framförallt när man har med nån extra kompis och åker kortare sträckor utan baggage. Bilen kostar, beroende på vilka tillval vi väljer, omkring 230 000

Någon med erfarenhet av Toyota Verso som kan ge synpunkter?

Någon som har koll på andra rymliga familjebilar med extra sätern. Förslag mottages tacksamt.

Våra behov: 
    Jag skjutsar barnen till och från förskolan några gånger i veckan - kort resa, bara några minuter. Därutöver kör jag själv en kortare resa till och från jobbet och då och då några mil i tjänsten. Därutöver gör vi ett par semestertrippar inom landet (sommarsemester och fjällsemester) och fyra - fem resor till släkten (ca 40 mil). Veckohandling i närheten och kortare utflykter i stockholmsområdet förekommer också. De stora barnen åker i bältesstol och den lilla kommer förstås ha babyskydd när h*n kommer. Vi kommer att behålla vår gamla bil som andra bild, en halvkombi. Vi har också en takbox som vi kommer kunna montera även på nya bilen.

• Svar på tråden Bra bil för trebarnsfamilj?
  • MHM

Vi har tre barn och ska köpa en Volvo xc90, som är 7-sitsig.

• SecretFlower

Vi har 3 barn under 4 år och en Citron Grand Picasso med 7 säten.
    Har iallafall hittils varit nöjda med bilen.

• LoTmamma

Vi väntar också tredje och är på jakt.
    Vi tyckte verson hade lite för litet bagage när vi tittade på den.
    Nu är vi lite inne på antingen renault grand scenic eller ford s-max, men vi vet inte, jag vill också gärna ha fler förslag...   

• Vendelsö

Vi bestämde oss för verson. Bagaget är inte jättestort men räcker till vardags. På semesterresor använder vi takbox. Barnen sitter bra i den, kommer upp lite högre och ser bra ut från bältesstolarna. När det blir dags, får ett babyskydd plats emellan. Berätta gärna vad ni fastnar för.

• Skogshuggaren

WV Touran har vi. Där består baksätet av tre separata stolar, så även den i mitten sitter bra. Ryggstöden kan fällas individuellt, så barnen kan luta sig olika mycket om de vill det. Likaså kan man skjuta stolarna individuellt framåt och bakåt. Det finns 2 stadiga bord att fälla upp på baksidan av framryggstöden, och taklampor ovanför baksätet om barnen behöver ljus.

Man sitter högt i baksätet och ser bra ut genom rutorna. Det är gott om plats för barnens ben och fötter (och leksaker).

Längst bak finns två extrasäten som man kan fälla upp om man vill åka 6 eller 7 pers. Bagaget är bra (om man har extrastolarna nerfällda!), högt men inte så djupt. Vi brukar få in all packning utom på vintersemestern då skidutrustningen får åka i takboxen.

• LoTmamma

Vi ska titta på Citroen c4 grand picasso också, men franska bilar  har väl inte bästa ryktet så eg kanske man inte ska ta en renault eller citroen???

• Vendelsö

Ett par av skälen till att vi bestämde oss för Toyota är att det är ett pålitligt märke - få problem, håller värdet relativt bra och får alltid bra i säkerhetstester. Tittade efter tips ovan också på Volvo xc 90 men den var för dyr tyckte jag.

• LoTmamma

Ja, det är så mycket man ska tänka på, vi har en reanult nu men för liten att ha som enda bil, och den är ok, men det vet man ju inte innan.. men man får "mycket bil" för pengarna ...

Svar på tråden Bra bil för trebarnsfamilj?