Bra bil för trebarnsfamilj?
Vi har nu två barn, 6 och 4 år och väntar i höst ett tredje. Vi har tänkt köpa en ny bil under våren och jag vill gärna ha tips och råd från andra vana trebarnsföräldrar, eller andra bilkunniga/intresserade.
Under hösten tittade vi på och provkörde Toyota Verso, 2011 års modell (något större än föregångaren corolla verso). Det är en 7 sits-bil, modell mindre. Det finns fem vanliga platser och två extra säten att fälla upp längst bak. Det här kändes som ett riktigt bra alternativ för en tvåbarnsfamilj, men frågan är om den blir trång för tre barn. De två bakersta sätena tänker vi oss framförallt när man har med nån extra kompis och åker kortare sträckor utan baggage. Bilen kostar, beroende på vilka tillval vi väljer, omkring 230 000
Någon med erfarenhet av Toyota Verso som kan ge synpunkter?
Någon som har koll på andra rymliga familjebilar med extra sätern. Förslag mottages tacksamt.
Våra behov:
Jag skjutsar barnen till och från förskolan några gånger i veckan - kort resa, bara några minuter. Därutöver kör jag själv en kortare resa till och från jobbet och då och då några mil i tjänsten. Därutöver gör vi ett par semestertrippar inom landet (sommarsemester och fjällsemester) och fyra - fem resor till släkten (ca 40 mil). Veckohandling i närheten och kortare utflykter i stockholmsområdet förekommer också. De stora barnen åker i bältesstol och den lilla kommer förstås ha babyskydd när h*n kommer. Vi kommer att behålla vår gamla bil som andra bild, en halvkombi. Vi har också en takbox som vi kommer kunna montera även på nya bilen.