• HugoAlice

    Frågor om Adoption och surrogat

    Någon som har erfarenheter av surrogat? Jag funderar på väldigt mycket på det. Jag har två biologiska barn men när jag fick mitt andra barn gick det väldigt illa och jag blev av med min livmoder. Jag vill så gärna ha ett barn till och funderar både på adoption och surrogat men tycker det verkar väldigt svårt och det kostar så väldigt mycket pengar. Har någon erfarenhet av att använda en egen surrogat mamma alltså tex sin mamma eller syster. Hur fungerar det. Tror ni att jag skulle ha svårare för att adoptera eller vända mig till en surrogatklinik för att jag har två biologiska barn. Jag är 27 och min sambo 39 och vi är inte gifta och våra barn är 2år och 4 år och jag tror att det är svårare för oss eftersom att vi inte är gifta och har fått för mig att man måste vara gift en längre tid för att få adoptera och då är blir ju min sambo för gammal :( Vad finns det för adoptionsorganisationer eller byrår jag hittar bara 2 st, finns det inte fler. Jag är själv adopterad från Sri Lanka och mina föräldrar adopterade från en liten privat byrå men det är 27 år sedan.... Hade velat vända mig till någon mindre byrå än de större, någon med erfarenhet av det? 

  • Svar på tråden Frågor om Adoption och surrogat
  • willow123

    Hej i denna tråden med.
    har ingen erfarenhet av surrogatmödraskap, men tror det inte är lagligt i Sverige.  För att kunna adoptera så måste man som par vara gifta. Många land har krav på ekteskapets längd men det är inte kört för er om ni kan tänka er att gifta er ganske snabbt. Några länder tillgodoser också år som sambo.  Ni har pga av din sambos ålder inte så mycket tid på att fundera men då ansökan om att få adoptera måste vara inne innan man fyllt 43 så finn det ännu lite tid. Dock är det viktigt att använda tiden väl . Om ni vill adoptera så måste ni gifta er det andra som är viktigt är att gå med i en eller flera organisationer, ett råd är att gå med även om ni inte bestämt är. Det är långa köar i dag och då kan de vara väl spenderade pengar att gå med redan nu.Namn på adoptionsoraganisationer svarade jag på i din andra tråd.
    Lycka till.

  • koalabjörn

    Surrogatmamma är olagligt i Sverige så kliniker i Sverige kommer inte hjälpa er med det. . Svenska lagen säger att den som föder ett barn är dess biologiska förälder, det blir alltså surrogatmammans barn.

    Adoptionsorganisationer som är godkända kan du hitta på  www.mia.eu

    Om ni skyndar att gifta er så kan ni ha chans att adoptera. Ring socialtjänsten/familjerätten i er kommun för mer informaton.

    lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Nahoj23

    Det finns möjligheter med surrogatmödrarskap men dock inte i Sverige.
    Man ska också vara beredd på kostnaderna därefter, ca 4-700 000:- för tester, förlossning, arvode till mamman innan, under och efter graviditeten.
    Betydligt mycket mer än att adoptera och är din man 39 är det ju 3 år kvar tills dess att ni inte längre kan då medgivande?
    Gift er borgeligt ögonaböj och gör någon större grej av bröllopet sedan om ni vill.
    Bara ni har det på papper att ni är gifta lagligen i Sverige.

Svar på tråden Frågor om Adoption och surrogat