• Mamma1981

Orolig för min 17 mån son

Hej.
    Min son är 17 månader och har precis börjat i förskolan.

Här om dagen talade en förskolefröken om för mig att min son verkar vara lite frånvarande. Vill inte vara med att leka med dom andra barnen utan sitter mest själv. Han leker själv och ibland kan han sitta själv länge och bara kolla runt på alla andra. Vill inte gå fram till andra barn.

Min son kan heller inte gå eller prata. Vi försöker hålla han i händerna men han vill inte. Han bara sätter sig ner igen. Så vi vill inte tvinga honom när han inte vill. Vi vill inte att han skall känna det som en press och nåt negativt utan som nåt roligt. Han säger bara glglgl, baba, dada, htahta men inta ord. Vi sitter ofta med han och säger mamma, pappa, lampa och klocka. Han pekar på klocka, lampa men när man säger mamma och pappa så klappar han sig på magen och visar var vi är. Då  säger vi ja där är lukas men var är mamma och pappa men då vet han inte vad han skall peka.

Vid matbordet så kan han dricka ut droppfri flaska själv. Han äter med fingrarna men vill helst inte kladda ner sig. Alltid när vi skall äta så sitter han och gungar i sin stol. Hela tiden. Ett tag gungade han så hårt att vi var tvugna att sätta skumgummi på stolen så han inte gjorde/gör illa sig i bröstkorgen.

Vi har även märkt på sista tiden att han börjat dunka huvudet i golv, skåpsluckor och i min ben. Händer när det är nåt han inte får göra eller om det är nåt vi inte förstår. Typ när han blir frustrerad.

Vi skall snart på 18 månaders kontrollen och han kan inte säga några ord, inte gå, inte stapla klossar elelr rita.
    Så nu när även förskolepersonalen märker vissa saker börjar man ju undra. 

Behöver vi vara oroliga och jag har läst lite om autism. Kan det vara nåt sånt eller är han bara lite sen i utvecklingen? föddes bara 4 dagar förtidigt så skall inte bero på nåt sånt.

• Svar på tråden Orolig för min 17 mån son
  • Mamma1981

Ingen som känner igen detta eller som vet om det är normalt?

• Förskolepedagogen

Hej!
    Jag tycker att du ska besöka BVC och höra vad de säger. Som du beskriver honom så verkar han för mig vara sen i sin utveckling både motoriskt och språkligt.
    Be förskolepedagogen göra observationer och besök BCV kanske behöver han lite extra stöd och hjälp för att komma igång.
    Lycka till!
    Mvh Inger 

Svar på tråden Orolig för min 17 mån son